Toxická diskusia je problém mnohých médií. Keď nepomôže samotná sociálna sieť, na pomoc prichádzajú elfovia.
Už niekoľko týždňov Refresheru pomáhajú elfovia. Ich úlohou nie je cenzurovať používateľov za politický alebo iný názor, ale kultivovať diskusiu na Facebooku a na Instagrame. Za spoločensky zodpovedné totiž považujeme, keď pod našimi príspevkami môžu čitatelia slušne argumentovať a diskutovať s ostatnými.
„Našimi cieľmi sú boj proti dezinformáciám a kultivácia verejnej diskusie na sociálnych sieťach. Nikoho necenzurujeme a nebanujeme za iný (politický) názor. Základ moderácie je pomerne jednoduchý. Ak príspevok obsahuje nadávky, vulgarizmy, výzvy k násiliu, rasizmus..., tak je vymazaný,“ hovorí Jakub Šuster z Katedry komunikácie, ktorá projekt zastrešuje.
Na Refresheri majú elfovia veľa práce. Od 21. do 26. apríla pribudlo na Instagrame a Facebooku takmer 50-tisíc komentárov, približne polovicou z nich sa museli zaoberať.
Za týždeň skryli alebo vymazali 5-tisíc komentárov, teda viac ako 10 percent z ich celkového počtu. Samozrejme, vždy záleží na aktuálnych témach a obsahu, ktorý práve publikujeme.
Sociálne siete Facebook a Instagram diskusiu pod príspevkami na svojich platformách nemoderujú, a aj keď majú pomerne prísne pravidlá komunity, uplatňujú ich len zriedka. Najmä morálnu zodpovednosť v konečnom dôsledku nesie samotný autor zdieľaného statusu, obrázku, videa alebo článku. Aj na Refresheri si problém s toxickými komentármi dlhodobo uvedomujeme, aj keď naším cieľom nikdy nebolo produkovať obsah, ktorý polarizuje spoločnosť.
- Podľa akého kľúča elfovia moderujú diskusiu a komu dávajú ban.
- Ako kontrolujú aktivitu profilov a prečo posudzujú aj predchádzajúce komentáre, ktoré používateľ napísal.
- Ako postupujú pri dezinformáciách a ako rozlišujú „môj názor“ od polopravdy alebo hoaxu a pri akých témach a článkoch sa najčastejšie objavujú problematické komentáre.
- Aké sú špecifiká Instagramu a Facebooku a či vôbec existuje prevencia toxickej diskusie.
- Ako chce zachraňovať vývoj verejnej diskusie na sociálnych sieťach samotný Facebook a čo si od toho sľubuje Katedra komunikácie.
Vulgarizmy a falošné profily
Z celkovo 5 158 vymazaných alebo skrytých komentárov bolo 92,3 percenta z Facebooku a 7,7 percenta z Instagramu. Elfovia zaznamenávajú na Refresheri o niečo menej fake news a dezinformácií ako pri iných médiách. „Je to možno dané vekovou skladbou sledovateľov Refresheru. To, s čím najviac bojujeme na Refresheri, sú vulgarizmy a falošné profily,“ hovorí Šuster z Katedry komunikácie.
Najviac problematických komentárov nachádzajú pod textami o politických témach z domácej politickej scény a o vojne na Ukrajine.
Refresher informuje o agresii Kremľa v susednom suverénnom štáte objektívne a preberá obsah z tlačových agentúr, dôveryhodných médií alebo priamo zo svedectiev ľudí, ktorí vojnu osobne zažili. V prípade, že informáciu nie je možné overiť, vždy na to patrične upozorníme s jasným odôvodnením – obe strany majú vo vojnovom konflikte dôvod zavádzať alebo si prispôsobovať realitu, sledujúc vlastné záujmy.
Napriek tomu evidujú elfovia veľký nával proruských trollov, ale aj falošných profilov, ktorých viac ako samotný článok zaujíma vzbudzovanie emócií. Majú vopred zadefinovanú metodológiu, algoritmy a scenáre, podľa ktorých postupujú, ale aj moderné nástroje, ktoré priniesla doba.
Refresher diskusiu pod príspevkami na Facebooku nevypína takmer nikdy, na Instagrame sme museli túto možnosť v posledných rokoch aspoň niekoľkokrát týždenne obmedziť. Išlo najmä o prípady, keď sa texty venovali konkrétnej osobe, ktorú sme napríklad priamo v príspevku označili.
• Najviac problematických a toxických komentárov vymazali elfovia vo večerných hodinách medzi 18.00 a 20.00 h.
• Viac problematických komentárov pribúdalo v prvej polovici týždňa.
• Trendy v komentároch na Facebooku nekopírujú trendy na Instagrame.
• Pri približne rovnakom počte komentárov na Facebooku a Instagrame sú komentáre na Facebooku 12-násobne problematickejšie, v diskusii je násobne viac falošných profilov a trollov.
• V komentároch pod príspevkami si viacero používateľov všimlo, že je diskusia kultivovanejšia.
Majú špeciálny program, ľudí si vedia overiť
Zodpovednosť dnes do rúk musia zobrať samotné médiá, ale aj známe osobnosti, sociálna sieť často nereaguje ani na opakované nahlasovanie používateľov. Existuje však komplexný systém, ktorý využívajú aj elfovia. Ak príspevok obsahuje nadávky, vulgarizmy, výzvy na násilie, rasizmus alebo inú formu urážok inej osobe, jednoducho ho odstránia.
Zároveň platí, že ak tento toxický príspevok napísal falošný profil, dostane automaticky ban.
Čo v prípade, ak problematický obsah zverejňuje skutočný profil? V takom prípade si ho elfovia dajú do hľadáčika a skontrolujú aj jeho predchádzajúcu aktivitu, aby si vytvorili celkový obraz a poznali kontext. „Vďaka programu, v ktorom pracujeme, si vieme dohľadať všetky komentáre, ktoré na stránku daný používateľ historicky napísal. Ak sa jeho/jej vulgárne a násilné správanie opakuje, dostáva taktiež ban,“ vysvetľuje Šuster.
Diskusiu moderujú ľudia, ktorí poznajú naše hodnoty a dodržiavajú pri tom aj etický kódex magazínu REFRESHER. Svoju prácu robia, lebo im záleží na slušnejšej diskusii, nie s cieľom cenzurovať alebo zakazovať názor.
Čo robiť s dezinformáciami?
Refresher sa našťastie s dezinformáciami stretáva oveľa menej ako iné médiá, ktoré sa venujú spoločenským témam.
Redakcia a videotím sa dlhodobo venujú spracovaniu komplikovaných tém a aj v spolupráci s odborníkmi z rôznych oblastí tvoríme obsah, vďaka ktorému sa nám darí mladej generácii vysvetľovať, ako informácie posudzovať a ako rozlíšiť pravdivú správu od zavádzania alebo hoaxu. Pri rezonujúcich témach ako vojna na Ukrajine, pandémia koronavírusu alebo politických témach do hĺbky vysvetľujeme podstatu problému, sledujeme ich vývoj a upozorňujeme na nástrahy, ktoré môžu u čitateľa vzbudiť neistotu.
Aj elfovia pri moderovaní diskusie vždy starostlivo posudzujú, či ide o názor, polopravdu alebo dezinformáciu. Aj keď je komplikované zadefinovať konkrétne kritériá, ide najmä o motív, spôsob, akým je komentár napísaný, a v konečnom dôsledku aj „track record“ konkrétneho používateľa.
„Spoliehame sa na výcvik našich elfov v oblasti dezinformácií a kognitívnych skratiek, ktorý od nás dostanú pred začiatkom moderovania. Ak však dezinformácie a fake news šíria falošné profily, dostávajú ban,“ upozorňuje prvá slovenská digitálna PR agentúra Katedra komunikácie, ktorá stojí za projektom elfov.
Vzdelávajme
Digitalizácia nás dostala do fázy, keď si ľudia názory nevymieňajú len v bare pri drinku alebo v krčme pri pive.
Diskusie sa preniesli do virtuálneho sveta, ktorý nechtiac prepojil ľudí s diametrálne odlišným videním sveta, z rôznych demografických skupín a názorových bublín. To, že sa diskusie preniesli na sociálne siete, kde môžu používatelia vystupovať anonymne, alebo ešte horšie – pod cudzou identitou a bez argumentov –, sa dá zastaviť už len veľmi ťažko.
Katedra komunikácie v tomto kontexte upozorňuje na pravdepodobne jediné riešenie, ktorým je vzdelávanie. Niet inej preventívnej metódy, ako diskutovať slušne, bez nadávok a osočovania. Vzdelávať sa je potrebné jednak o historických vplyvoch nenávistného správania, ale aj o mediálnej gramotnosti, pravidlách slušnej diskusie a argumentácii.
Súčasnosť prináša aj špecifiká nahrávajúce slušnej časti spoločnosti, ktorej záleží na tom, čo sa vo verejnom priestore deje.
(Azda) bude lepšie
Z technického pohľadu je dnes možné predchádzať toxickej diskusii na sociálnych sieťach implementáciou zakázaných slov na stránky.
„Vytvorili sme s našimi elfmi zoznam zakázaných slov (nadávok, vulgarizmov), ktoré implementujeme na moderované stránky. Táto automatizácia nám umožňuje odfiltrovať to najväčšie zlo hneď od začiatku. Samozrejme, algoritmy nie sú dokonalé a stáva sa, že niekedy nadávky prepadnú, a preto nasleduje kontrola našich elfov,“ vysvetľuje Jakub Šuster z Katedry komunikácie. V jednoduchosti to znamená, že komentáre s vulgárnymi slovami v akejkoľvek podobe zmiznú z Refresheru, ale aj z mnohých iných stránok takmer okamžite po ich uverejnení.
Šuster upozorňuje aj na platformu, ktorú zavádza samotná spoločnosť Meta, pod ktorú patrí Facebook aj Instagram. The New Page Experience už postupne Facebook testuje. Spoločnosť sľubuje napríklad rozšírené možnosti automatizácie moderovania obsahu a banovania neautentických účtov, čo by mohlo výrazne zjednodušiť prácu nielen elfom, ale aj bežným používateľom, politikom, influencerom a známym osobnostiam, ktorí nechcú živiť trollov.
Aj vďaka týmto vymoženostiam a údajnej snahe sociálnej siete uľahčovať administrátorom prácu azda v budúcnosti bude lepšie. V neposlednom rade, samozrejme, pomáha aj tlak zo strany polície, ktorá čoraz viac uplatňuje svoje kompetencie aj na online priestor.