Najväčšie východoslovenské mesto každý deň prichýli tisíce ukrajinských utečencov.
Mesto Košice v tejto chvíli začína čeliť humanitárnej katastrofe, pretože nezvláda pomáhať Ukrajincom utekajúcim pred vojnou. Vyhlásil to primátor Košíc Jaroslav Polaček po utorňajšom zasadnutí krízového štábu Okresného úradu v Košiciach.
„Sme prvé väčšie mesto pri hraniciach, každý deň prichýlime tisíce ukrajinských utečencov. Z Ukrajiny už pred vojnou ušlo vyše 2 milióny ľudí, cez Košice ich za ten čas prešli desiatky tisíc,“ píše primátor vo vyhlásení s tým, že pre väčšinu ľudí sú Košice len prestupnou stanicou pred tým, než vyrazia ďalej do krajín EÚ.
Pomoc pre utečencov je vraj v kompetencii štátu
Primátor tvrdí, že mesto nebude schopné postarať sa o ďalších obyvateľov Ukrajiny, ktorí prichádzajú do Košíc „každý deň v čoraz väčšom počte“. Problém je podľa Polačeka v nedostatočnej pomoci od štátu.
Denne do Košíc prichádzajú desiatky autobusov a individuálne stovky ľudí z Ukrajiny. Samosprávy nemajú kompetenciu v tomto mimoriadnom stave pomáhať ľuďom utekajúcim pred vojnou, je to úloha štátu, tvrdí Polaček.
„V priebehu dneška sme sa len neoficiálne dozvedeli, že na našu železničnú stanicu prídu ešte dnes večer a v noci z Čiernej nad Tisou vlaky so stovkami utečencov, ktorí potrebujú našu pomoc. Nevieme, koľko presne ľudí bude v tých vlakoch a koľko z nich bude potrebovať ubytovanie. Je nefér, aby sme od predstaviteľov štátu nemali konkrétne a priame informácie. Je nefér, že nás štát neinformuje, čo sa deje, nikto nevydáva pokyny a rozhodnutia,“ píše primátor.
Denne pomáha sto dobrovoľníkov
Vládu vyzval, aby okamžite rozhodla a dala pokyny, čo majú robiť. „Nemáme informácie o tom, koľko ľudí prijalo azyl, koľko tu chce zostať. Nemáme informácie a ani dáta. Štát nám doposiaľ neposkytol žiadne svoje ubytovacie kapacity, hoci tu má napríklad svoje školy.“
Košice potrebujú na starostlivosť o utečencov sto dobrovoľníkov na deň pri 5-zmennej prevádzke. Ak by chceli vo vlastnej réžii zabezpečiť len bežnú stravu pre utečencov, vyšlo by ich to podľa primátora denne na 5 000 eur.