Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
25. júla 2021, 12:30
Čas čítania 7:25
Adam Novosad

Toto je Daniel Ricciardo. Vymenil plat za 25 miliónov eur, aby sa stal majstrom sveta, ale so svojím magickým úsmevom sa nestratí

Toto je Daniel Ricciardo. Vymenil plat za 25 miliónov eur, aby sa stal majstrom sveta, ale so svojím magickým úsmevom sa nestratí
Zdroj: Getty Images/Mark Thompson
ŠPORT FORMULA 1
Uložiť Uložené
Články o športe ti prináša Fortuna. Zaregistruj sa a vyber si svoj bonus!chcem bonus

Austrálsky pilot zažíval najlepšie časy v Red Bulle, ale vzal rozprávkový plat v Renaulte, aby nakoniec skončil v McLarene. Momentálne sa trápi, ale so svojím čarovným úsmevom tak skoro z F1 nevypadne.

Olej, vôňa benzínu, rev motora a extravagantní jazdci. O týchto veciach dnes už Formula 1 nie je, pretože motory utíchli a viac benzínu zavoniaš pri tankovaní na benzínovej stanici, ale extravagantných jazdcov našťastie zostáva na štartovom poli najprestížnejšej motoristickej súťaže sveta dostatok.

Od konca roka 2016, keď Formulu 1 odkúpila spoločnosť Liberty Media za viac ako 4,4 miliardy dolárov, začala popularita tohto motoršportu raketovo stúpať do nebies, za čo možno vďačiť lepšiemu marketingu, sociálnym sieťam, ale aj fenoménu Drive to Survive od Netflixu.

Aj vďaka týmto faktorom sa môže na fanúšikov každé preteky usmievať stále vysmiaty Daniel Ricciardo, o ktorom nám porozprával aj moderátor Sport2 a ikonická tvár slovenskej Formuly 1  Števo Eisele.

V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo si Daniel Ricciardo nenechal originálnu taliansku výslovnosť svojho mena.
  • Ako nováčik vytrel na testovaní trať s majstrom Sebastianom Vettelom.
  • Prečo vo svojej prvej sezóne v F1 pravidelne končil úplne posledný.
  • Ako sa mu za celú sezónu ako jedinému podarilo poraziť Mercedesy.
  • Ako sa z majstrovských ambícií stala tragédia kvôli Maxovi Verstappenovi.
  • Kedy sa z Ricciarda stalo obľúbené meme vďaka Hulkenbergovi.
  • Prečo vymenil sedadlo v Red Bulle za kráľovský plat 25 miliónov eur ročne.
  • Ako napokon zahodil 25 miliónov eur a vzal polovičný plat.
  • Čo si myslí Števo Eisele o budúcnosti Ricciarda v McLarene.
Daniel Ricciardo
Zdroj: Instagram/Daniel Ricciardo

Sympatický Austrálčan je jednou zo stálic štartového poľa, ktorého neodlučiteľnou súčasťou sa stal v roku 2011, aj keď vtedy nemohol nikto predpokladať, že sa z Ricciarda stane jedna z ikon novodobej Formuly 1.

Odporúčané
KVÍZ: Si fanúšikom formuly 1? Vyskúšaj odpovedať na všetky otázky bez chyby KVÍZ: Si fanúšikom formuly 1? Vyskúšaj odpovedať na všetky otázky bez chyby 6. júna 2023, 10:30

My sme si ho vybrali ako prvého jazdca, ktorého príbeh sa ti pokúsime priblížiť, pretože seriál Drive to Survive nepriviedol k televíznym obrazovkám len milióny nových fanúšikov z celého sveta, ale aj tisícky nových zvedavcov zo Slovenska.

A koho lepšieho si predstaviť, ak nie Ricciarda, ktorý síce nie je sedemnásobným majstrom sveta ako Lewis Hamilton, nebojuje o titul ako Max Verstappen, ale skôr sa trápi po prestupe do McLarenu, kde ho však stále zachraňujú skúsenosti, široký úsmev a humor.


Žiadny Ričiardo, ale Rikiardo

Ako väčšina jazdcov, aj mladý Ricciardo začínal svoju kariéru na motokárach. Austrálčania však majú v porovnaní s jazdcami narodenými v Európe menšiu nevýhodu, pretože už v mládežníckych kategóriách sa tie najprestížnejšie podujatia konajú práve na starom kontinente, a preto sa aj Ricciardo snažil po presune z motokár dostať čo najskôr do sveta európskeho motoršportu.

Mimochodom, Ricciardo odjakživa priťahoval pozornosť svojím pôvodom a menom, ktoré neznie práve austrálsky. Ricciardo skutočne pochádza zo zmiešaného taliansko-austrálskeho prostredia, a tak krátko po svojom eventuálnom vstupe do Formuly 1 čelil humornej epidémii nesprávneho vyslovovania svojho mena. Aj keď by správne po taliansky malo znieť „Ričiardo“, austrálsky jazdec zvolil výslovnosť, ktorá ho sprevádzala detstvom doma u protinožcov, a tak používa podobu „Rikiardo“.

Odporúčané
Martin Trenkler už 20 rokov fotí F1: So Schumacherom som sa rozprával trikrát, baby na štarte by som hneď vrátil späť (Rozhovor) Martin Trenkler už 20 rokov fotí F1: So Schumacherom som sa rozprával trikrát, baby na štarte by som hneď vrátil späť (Rozhovor) 13. mája 2023, 9:30

Z austrálskych motokár postupne prešiel viacerými kategóriami juniorských formúl, ktoré zvyčajne slúžia ako pomyselné sito talentov. Ricciardo od roku 2005 do roku 2008 vystriedal kategórie ako Formula BMW v Spojenom kráľovstve aj Ázii, ale aj Formula Renault prevažne v Európe.

V mládežníckych formulových súťažiach sa ponevieral až do roku 2011, keď z Formula Renault 3.5 Series, čiže súťaže najviac pripomínajúcej najprestížnejšiu Formulu 1, dostal príležitosť práve v najvyššej kategórii motoršportu, a teda vo Formule 1. 

Daniel Ricciardo
Zdroj: Instagram/Daniel Ricciardo

Štvornásobného majstra sveta porazil o celú jednu sekundu

Mladý a dravý Austrálčan začal priťahovať čoraz väčšiu pozornosť v rokoch 2008 a 2009, keď zaknihoval majstrovské tituly najskôr v kategórii Formula Renault 2.0 WEC, respektíve v britskom formáte British Formula 3. Tieto úspechy mu vtedy otvorili cestu do Formuly 1 vďaka spojeniu so značkou Red Bull, ktorá v F1 odkúpila dva tímy a vybrala sa na cestu svetovej dominancie.

Ricciardo prijal ponuku ambicióznej značky, ale aj keď v roku 2009 ako mladík zasadol na posezónnych testoch práve do monopostu hlavného tímu Red Bull Racing, na najbližšie roky bola jeho budúcnosť spojená s tímom Scuderia Toro Rosso, kde zvyčajne Red Bull testoval potenciálnych pilotov.

Odporúčané
Takto autenticky si drsnú realitu F1 ešte nikdy nevidel. Nová séria Drive to Survive má nadávky aj adrenalín, ale stráca dych Takto autenticky si drsnú realitu F1 ešte nikdy nevidel. Nová séria Drive to Survive má nadávky aj adrenalín, ale stráca dych 27. februára 2023, 14:30

Austrálčan však očaroval verejnosť na všetkých testoch, na ktorých sa kedy v monoposte F1 ako mladík zúčastnil. Za všetko hovorí výsledok z posezónnych testov v roku 2010, keď Ricciardo opäť zasadol do monopostu Red Bull Racing a zajazdil najrýchlejšie kolo celých testov, pričom kvalifikačný čas svojho budúceho tímového kolegu Sebastiana Vettela porazil o viac ako sekundu.

Pred sezónou 2011 preto šéfovia v Red Bulle a Toro Rosso na čele s Christianom Hornerom a Franzom Tostom pochopili, že Ricciardovi treba dať šancu, pretože by v najhoršom prípade mohol z akadémie Red Bullu zdúchnuť ku konkurencii.

Austrálčan prevzal štafetu po Austrálčanovi

Z testovacieho a rezervného jazdca pre Toro Rosso sa preto v polovici sezóny 2011 stal pilot tímu HRT. Ricciardo za HRT odjazdil zostávajúce preteky, ale išlo skôr o trápenie ako jazdenie, pretože dravý Austrálčan rýchlosť mal, lenže jeho monopost patril k tomu najhoršiemu, čo stálo na štartovom rošte. Z hľadiska výsledkov našťastie nikto nemohol mať od Ricciarda veľké očakávania, a tak hlavná skúška ohňom prišla až v sezóne 2012, keď nastúpil ako hlavný ťahák do Toro Rosso.

V sesterskom tíme Red Bull Racing strávil dve sezóny po boku skúsenejšieho francúzskeho pilota Jeana-Érica Vergneho, ktorý si čas strávený vedľa Ricciarda z roku 2012 a najmä 2013 rozhodne nenechá zarámovať.

Zatiaľ čo v sezóne 2012 sa Ricciardo oťukával ako plnohodnotný jazdec Formuly 1, o rok neskôr už svojho tímového kolegu zanechal v pomyselnom oblaku prachu a sezónu zakončil s drvivou prevahou v kvalifikácii a zaknihoval aj viac bodov v celkovom poradí ako Vergne.

Odporúčané
VIDEO: „To nie sú preteky, ale cirkus,“ majster F1 Verstappen ragequitol virtuálny závod Le Mans VIDEO: „To nie sú preteky, ale cirkus,“ majster F1 Verstappen ragequitol virtuálny závod Le Mans 19. januára 2023, 14:00

Cesta do Red Bullu preto mohla byť otvorená len pre jedného z nich a Vergne na vytúžený najvyšší stupienok v hierarchii značky nedosiahol. Ricciardo tak za zvuku fanfár dostal šancu od roku 2014 prevziať austrálsku štafetu od Marka Webbera odchádzajúceho do dôchodku.

Daniel Ricciardo
Zdroj: Instagram/Daniel Ricciardo

Jediný víťaz okrem jazdcov Mercedesu

Rok 2014 možno v kariére Ricciarda označiť za senzačný. Red Bull nepostavil najlepšie auto na trati, pretože do novej hybridnej turboéry najlepšie naskočil Mercedes, ale Ricciardo v tejto sezóne zaknihoval tretie miesto v celkovom poradí práve hneď za oboma Mercedesmi.

Jeho tímový kolega a vtedy čerstvý štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel pritom skončil až piaty v celkovom poradí, čo z Daniela Ricciarda spravilo horúcu megahviezdu, od ktorej si možno fanúšikovia začali sľubovať potenciálny majstrovský titul ako nástupcu Vettela.

Ricciardo v sezóne 2014 preukazoval, že dokáže so svojím povestným neskorým brzdením narobiť problémy aj dominantným Mercedesom a zvíťazil v Kanade, Maďarsku aj Belgicku. Za všetko hovorí fakt, že v tomto roku bol jediným víťazom Veľkej ceny Formuly 1 okrem obidvoch jazdcov Mercedesu.

Zaujímalo nás preto, či mal Ricciardo v tom čase reálnu šancu pomýšľať na majstrovský titul v nasledujúcich sezónach, a tak sme sa obrátili na najpopulárnejšieho odborníka na Formulu 1 na Slovensku a komentátora televízie Sport2 Števa Eiseleho. „V F1 potrebuješ ešte dve mimoriadne cenné ingrediencie. Monopost a okolnosti. Nuž a v momente, ako prišiel do Red Bullu protežovaný Verstappen, tak bol Ricciardov osud v tíme spečatený,“ konštatuje moderátor.

Ricciardo sa stal partnerom mladučkého Maxa Verstappena až v roku 2016, keď z Red Bullu vypadlo ruské torpédo Daniel Kvyat, a napriek silnej sezóne, v ktorej zvíťazil v Malajzii, sa musel skloniť pred plánmi Red Bullu pre Verstappena.

Odporúčané
Števo Eisele: Z komentovania F1 si nepotrebujem zarobiť na Bentley. Na Schumachera som v boxoch použil overený trik (Rozhovor) Števo Eisele: Z komentovania F1 si nepotrebujem zarobiť na Bentley. Na Schumachera som v boxoch použil overený trik (Rozhovor) 23. novembra 2022, 12:30

Tím z neho chcel spraviť najmladšieho majstra sveta v histórii Formuly 1, a tak sa Ricciardo postupne dostával na vedľajšiu koľaj, čo ho napokon z tímu vyštvalo. V rokoch 2017 a 2018 si na konto pripísal ešte zopár víťazstiev, z ktorých najslávnejšie bolo rozhodne to v Monaku zo sezóny 2018, ale medzitým už Austrálčan musel hľadať stratenú motiváciu, a tak sa radšej rozhodol zmeniť pôsobisko.

Druhé husle vymenil za 25 miliónov ročne

Sezónu 2019 už Ricciardo začínal v kokpite monopostu Renault. Nečakaná zmena ho stiahla z Red Bullu, ktorý dlhodobo patril medzi tri najlepšie tímy na štartovom poli, do Renaultu, kde ho presvedčili svojou víziou budúcnosti a, samozrejme, aj tučným šekom. Austrálčan dostal ponuku, ktorá sa neodmieta, a aj keď sa čísla podľa rôznych zdrojov odlišujú, za sezóny 2019 a 2020 si podľa všetkého prišiel po 25 miliónov eur.

Ambiciózny projekt Renaultu síce znel dobre, ale naplniť sa mohol až v priebehu nasledujúcich rokov, a tak bolo jasné, že aj peniaze hrali v rozhodnutí Ricciarda veľkú rolu.

Keď sme sa Števa Eiseleho pýtali, či si podľa neho Ricciardo po príchode do Renaultu uvedomoval, že zrejme už o titul v F1 nebude bojovať, tak nám odpovedal protiotázkou, pretože Ricciardo medzitým prestúpil z Renaultu, kde sa dve sezóny viac či menej trápil, aj keď nazbieral hŕstku pódiových umiestnení, a radšej prestúpil do McLarenu, kde titulové ambície predsa len nabrali reálnejšie kontúry.

Daniel Ricciardo
Zdroj: Instagram/Daniel Ricciardo

„Nové pravidlá od budúcej sezóny môžu nečakane zamiešať poradím... A hlavne nezabúdajme, že počas svojej F1 kariéry ešte Ricciardo nikdy o titul nebojoval. Myslím, že práve budúca sezóna bude pre jeho kariéru kľúčovou križovatkou,“ vysvetľuje Eisele.

Odporúčané
Štvornásobný šampión Sebastian Vettel ukončil kariéru. Toto je jeho TOP 10 momentov Štvornásobný šampión Sebastian Vettel ukončil kariéru. Toto je jeho TOP 10 momentov 20. novembra 2022, 20:00

Formula 1 práve v uplynulých dňoch predstavila novú koncepciu monopostov na budúci rok, ktorá sľubuje oveľa bližšie pretekanie ako doteraz, a Ricciardo v McLarene vyzerá ako jazdec na dobrom mieste, pretože britský tím systematicky pracuje na zlepšovaní svojho auta a vývoj monopostu rozhodne nezanedbáva.

Z 25 miliónov na menej ako polovicu, ale cieľ byť šampiónAj keď niekto mohol Ricciardovi vyčítať, že prestupom do Renaultu stavil na peniaze skôr ako na majstrovské ambície, presunom do McLarenu od sezóny 2021 už takéto výčitky nepripadajú do úvahy. Austrálčan podľa dostupných informácií zarába v McLarene výrazne menej ako v Renaulte, pričom čísla sa líšia, ale údajne sa mu plat znížil zo spomínaných 25 miliónov na 10 miliónov eur.

Avšak vtipkár s magickým úsmevom zatiaľ nezažíva najlepšiu sezónu. V prvých pár pretekoch si zvykal na auto, a tak si netrúfal tlačiť až za limit, ako zvykol v minulosti, ale ani brzdiť tak neskoro a ostro ako za čias Red Bullu. Problémy sa ukázali najmä v dvojitých pretekoch v Rakúsku, kde pred pár týždňami Ricciardo nemal rýchlosť, zatiaľ čo tímový kolega Lando Norris atakoval pódiové umiestnenia.

Na kolísavú formu Ricciarda sme sa preto spýtali Števa Eiseleho. „Aj ja som veľmi prekvapený, ale zase nám to pripomína tú neskutočnú komplexnosť samotnej efjednotky. Ricciardovi jednoducho nesadol tohtoročný monopost McLarenu. Hovorí sa, že efjednotka je o magických dvoch desatinách, ktoré oddeľujú šampióna od priemerného jazdca. Dve desatiny!“ konštatuje komentátor.

Odporúčané
Formula 1: Vypadne Schumacher zo štartového roštu? Ricciardo sedačku stratil, de Vries presvedčil v Monze Formula 1: Vypadne Schumacher zo štartového roštu? Ricciardo sedačku stratil, de Vries presvedčil v Monze 3. novembra 2022, 16:30

„A zrazu prídete do úplne nového tímu a zistíte na vlastnej koži, že vám nevyhovuje značka bŕzd, pruženia auta, že nedokážete tak efektívne brzdiť a pritom si neničiť pneumatiky. Pre nás bežných smrteľníkov vyzerá jazda cez onboardy príliš jednoducho, ale v boji o tie magické dve desatiny je to miestami až kozmická veda,“ rozpráva Eisele, ktorý Ricciarda pozorne sleduje každý pretekársky víkend.

Daniel Ricciardo
Zdroj: Instagram/Daniel Ricciardo

Ricciardo nikam neodchádza, lebo je kľúčová investícia

Napriek doterajšiemu trápeniu za volantom McLarenu sa zrejme Ricciardo z Formuly 1 nikam nechystá odísť, či už dobrovoľne, alebo nedobrovoľne. V britskom tíme vytvorili z Norrisa a Ricciarda duo, ktoré dokáže zabávať divákov na trati aj mimo nej, a tak sa zatiaľ McLaren prejavuje ako trpezlivý tím čakajúci, kým sa Ricciardo v monoposte naplno aklimatizuje.

O budúcnosti Austrálčana v McLarene momentálne nemá pochýb ani Števo Eisele, podľa ktorého ho budeme vídavať minimálne nasledujúcich pár sezón. Má už síce 32 rokov, ale do starého železa zatiaľ rozhodne nepatrí.

„Verím tomu, že sa Daniel zlepší, hoci tlak na jeho osobu sa zväčšuje. Veď McLaren ho angažoval ako kľúčovú investíciu. Ale vyzdvihnúť treba famózneho Landa, ktorý jazdí v životnej forme. A čo sa týka Daniela, tak o jeho budúcnosť sa nebojím. Marketingovo patrí k najväčším týpkom, takže ešte pár rokov sa na jeho dokonalý úsmev budeme určite pozerať,“ zakončuje komentátor Sport2.

A keď je reč o Ricciardovi ako fenomenálnom marketingovom ťaháku Formuly 1, tak žiadne superlatívy nemožno považovať za prehnané. Ricciardo je známy svojím zmyslom pre humor, ktorý sa nebojí vyjadrovať na verejnosti, a tak dnes medzi fanúšikmi motoršportu zľudoveli momenty ako Ricciardova vtipná snaha vysloviť meno tímového kolegu Nica Hulkenberga alias Huuuuulkenbeeeera alebo chvíle, keď Ricciardo na chvíľu prevzal Instagram konkurenčného Mercedesu či vykrikoval meno Pierra Gaslyho počas televízneho rozhovoru.

Odporúčané
VIDEO: Hororová nehoda na Veľkej cene F1 v Silverstone. Čou sa kĺzal dolu hlavou a jeho monopost skončil takmer až na tribúne VIDEO: Hororová nehoda na Veľkej cene F1 v Silverstone. Čou sa kĺzal dolu hlavou a jeho monopost skončil takmer až na tribúne 3. júla 2022, 16:46

Honeybadger, alebo po slovensky mediar svetlochrbtý, ako znie Ricciardova prezývka, môže súčasnú sezónu považovať za stratenú, ale ak všetko vyjde tak, ako si predstavuje, tak by v McLarene budúcu sezónu mohol skutočne prvýkrát bojovať o majstrovský titul. A fanúšikova F1 by rozhodne radi videli široký úsmev Austrálčana ako z reklamy na zubnú pastu namiesto utrápenej tváre z prebiehajúcej sezóny.

Domov
Zdieľať
Diskusia