Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 26. 1. 2021 meniny má Tamara

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Móda - Módny seriál
0
Peter Hlavička
26. november 2020, 10:30
Čas čítania: 6:02

Skedda: Jedna z najpredávanejších streetwear značiek na domácej scéne (Rozhovor)

Jedna z prvých úspešných streetwearových značiek v Česku a Slovensku rozširuje v roku 2020 svoje obzory. O jej fungovaní a kreatívnom procese sme sa porozprávali s trojicou zakladateľov.

Peter Hlavička
26. november 2020, 10:30
Čas čítania: 6:02
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Skedda: Jedna z najpredávanejších streetwear značiek na domácej scéne (Rozhovor)
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

Založiť si vlastnú streetwearovú značku dokáže v dnešnej dobe doslova každý. Stačí ti na to menší finančný základ, dobrá idea a zopár kamošov, ktorí ti pomôžu s produkciou, distribúciou a komunikáciou. Na domácej scéne tým pádom núdza o nové brandy nie je. Ak by sme sa ale zamerali len na tie, ktoré z hľadiska podnikania fungujú na legálnej úrovni, na výber nám toho veľa neostane. 

 

V rámci Česka a Slovenska je totiž pouličná móda stále len v plienkach. Nie je tomu tak dávno, čo domáca scéna zažila hotovú renesanciu a odvetvia ako reselling, zberateľstvo tenisiek alebo odevná tvorba začali rozkvitať. V porovnaní so zahraničím nám tým pádom bude trvať ešte niekoľko rokov, kým sa dostaneme z tzv. „ranného obdobia“, ktoré ale na druhú stranu ponúka množstvo príležitostí na preskúmanie neprebádaného. 

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Kto stojí za značkou Skedda.
  • Ako prebieha ich kreatívny proces pri tvorbe kolekcií.
  • Prečo je Skedda jednou z najpredávanejších značiek na domácom trhu.
  • Ako ovplyvnila pandémia jej fungovanie.

 

Jedným z najlepších príkladov toho, ako sa dá u nás rozvíjať streetwearová kultúra je česká značka Skedda. Na scéne je síce len niečo vyše dvoch rokov, ale za ten čas si stihla vybudovať lojálnu fanúšikovskú základňu a v prvom rade hype, vďaka ktorému vypredáva svoje kolekcie behom pár hodín.

 

Rozhovor s jej zakladateľmi sme mali naplánovaný už niekoľko mesiacov dozadu, no ako je v roku 2020 zvykom, kvôli pandémii sa museli všetky plány odsunúť. Krátko predtým, než sa na území našich krajín zaviedol lockdown sa nám však podarilo navštíviť pražskú centrálu Skedda, v ktorej sa odohráva všetko dôležité dianie okolo značky, aby sme ti mohli sprostredkovať pohľad do jej fungovania. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by SKEDDA (@totallyskedda)

 

Za značkou stojí trojica chalanov (Adam, Marky a Dom), ktorých okrem spoločných záujmov spája aj to, že donedávna všetci spolu pracovali vo Footshope. Adam bol prvým z tímu, ktorý si mohol dovoliť odísť zo svojho doterajšieho zamestnania a živiť sa vlastnou značkou, čím sa z neho stalo niečo ako CEO. Okrem Skeddy si pred pár mesiacmi rozbehol pod názvom Dr. Weed aj firmu distribuujúcu CBD a ako sa dozvieš v tomto rozhovore, nových biznis príležitostí majú Skedda boys na pláne ešte viac. 

 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by SKEDDA (@totallyskedda)

 

Nad vymýšľaním názvu pre vlastnú značku, ktorý by bol trefný, unikátny a zároveň by dokázal rezonovať sa už zasekol nie jeden streetwearový projekt. V prípade značky Skedda sa však chalanom jednoznačne podarilo uspieť. Tento anglický slangový výraz totiž opisuje osobu, ktorá sa dokáže na každej párty „sťať pod obraz boží“, no zároveň je radosť byť v jej okruhu. Vyjadrenia členov dokumentujúce začiatky značky sú dôkazom toho, že chalani sú jednoznačne verní svojmu krédu. 

 

Adam: „Špiónky boli náš prvý dizajn, vtedy sme tvorili Skeddu len my dvaja (Marky a Adam). Potom prišiel Dom a začali sme pracovať na Rodmanovi. Ten bol našim prvým veľkým dropom. Počas releasu sme boli na lodi v Berlíne. Keď sme sa zobudili po hroznej párty aby sme spustili eshop, všetci sme boli z toho nervózni. V rámci proma sme to ale natlačil asi všetkým celebritám, ku ktorým sme mali dosah. Keď potom začal bzučať mobil s emailami o objednávkach, nervozita opadla. Všetko sa vypredalo behom pár minút.“

 

O predajoch streetwearu/merchu na domácej scéne majú ľudia mylné predstavy. Sú tu značky, ktoré predávajú tisíce kusov tričiek, ale ani jednu z nich by som si na seba neobliekol. -Dom

 

Skedda: Ako funguje jedna z najpredávanejších streetwear značiek na domácej scéne? (Rozhovor)
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

Prvotné predstavy o tom, aké úžasné je mať vlastnú módnu značku sa väčšinou rozplynú hneď po tom, čo sa brand rozbehne. Ak sa totiž tvoje predaje dostanú z úrovne desiatok kusov na stovky, čo sa v prípade Skeddy stalo takmer okamžite, je načase založiť firmu a tým pádom je z časti po zábave. Kopa papierovačiek, dane, odvody, neprevzaté zásielky ani reklamácie však neubrali Skedde na jej kvalite, a aj keď v ich firme panuje uvoľnená atmosféra, každý má svoje úlohy, ktoré sa musia splniť. 

 

Skedda: Ako funguje jedna z najpredávanejších streetwear značiek na domácej scéne? (Rozhovor)
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

 

Dom: „Meetingy mávame raz za týždeň, kedy sa tu vychytáme všetci traja a môžeme spolu pracovať na dizajnoch. Okrem toho samozrejme medzi sebou komunikujeme a posielame si moodboardy. Do kreatívneho procesu sa zapájame všetci; väčšinou to vyzerá napr. tak, že náš hlavný grafik (Marky) sedí za počítačom, ja sedím vedľa neho a počas práce na dizajne už Adam píše dodávateľom, zháňa textil a rieši výrobu. Po úspešnom drope sa tu všetci opäť stretneme a balíme zásielky.“

 

Adam má úchylku na tabule, hrozne rád si vypisuje veci a zadania. Túto vlastnosť si so sebou priniesol z Footshopu, tam mal obrovskú tabuľu a keď odchádzal, chcel si ju zobrať. - Marky

 

Skedda: Ako funguje jedna z najpredávanejších streetwear značiek na domácej scéne? (Rozhovor)
Zdroj: Tibor Kuna/REFRESHER.sk

 

Článok pre predplatiteľov REFRESHER+
PRIDAJ SA K PREDPLATITELOM
alebo Odomkni 1 článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 90405 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Prečo sa tvorba niektorých kolekcií Skedda naťahuje viac než rok. 
  • Aké bláznivé produkty majú chalani v zálohe.
  • Ako sa ich značka vyrovnáva s následkami pandémie.
  • Čo plánujú na zvyšok roku 2020. 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: @totallyskedda/Instagram Tagy: streetwear, skedda, parking lot boys
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.