Trieda S dostane opäť viaceré technologické prvenstvá.
Mercedes-Benz nám začiatkom septembra predstaví úplne novú generáciu svojej vlajkovej lode. Na triedu S, s kódovým označením W223, sa upriamuje obrovská pozornosť.
Ako je totiž zvykom, opäť má ísť o akéhosi proroka, ktorý naznačí smerovanie automobilového priemyslu. Nemecká automobilka sa pri tejto príležitosti rozhodla jednotlivé prednosti odhaľovať postupne a to prostredníctvom digitálnych video-vstupov.
Prvý sa niesol v znamení ukážky úplne nového konceptu palubnej dosky, ktorého podstatou je 2. generácia revolučného infotainmentu MBUX. Vieme tak, že v prípade palubnej dosky neostane kameň na kameni. V uplynulých hodinách sme boli svedkami druhej epizódy Meet the S-Class, ktorej pointou je ďalšia plejáda technologických inovácii. Pozrime sa teda podrobnejšie na to, čo so sebou prinesie nová luxusná pýcha trojcípej hviezdy.
Aktívne ovládanie pohybu karosérie
Trieda S sa už dlhé roky hrdí aktívnym podvozkom, ktorý dokáže prediktívne upravovať svoje správanie podľa aktuálnych podmienok. V novej generácii však automobilka zachádza ešte ďalej. Plne aktívny podvozok je založený na 48-voltovej sústave s veľmi širokým rozpätím jazdných vlastností. Riadiace jednotky systému tisíckrát za sekundu analyzujú jazdnú situáciu a prispôsobia podvozok.
Systém aktívneho ovládania pohybu karosérie disponuje piatimi viacjadrovými procesormi s viac ako 20 snímačmi – reguluje sily pruženia a tlmenia individuálne na každom kolese, čím pôsobí nielen proti nakláňaniu v pozdĺžnom, ale aj priečnom a vertikálnom smere. Technológia pomocou viacúčelovej stereo kamery zaznamenáva vozovku pred vozidlom, teleskopické vzpery pruženia sa teda prispôsobujú tak, aby sa výrazne obmedzili pohyby karosérie pri prejazde cez zvlnený povrch vozovky.
Sofistikovaný podvozok zároveň umožňuje novú funkciu Pre-Safe pri hroziacom bočnom náraze – karoséria sa dokáže zdvihnúť v priebehu niekoľkých desatín sekúnd. Náraz sa tak navedie na mimoriadne odolné štruktúry v spodnej časti vozidla.
Riadená zadná náprava
Medrcedesu je posledné roky trochu vyčítané, že na rozdiel od konkurencie neponúka riadenú zadnú nápravu. Tá vie uľahčiť nielen manévrovanie v meste či pri parkovaní, ale aj pri dynamickej jazde zákrutami. Ako sa ale predpokladalo, Mercedes-Benz sa k tejto technológii chystá opätovne vrátiť (v minulosti ju už značka ponúkala), ba čo viac, natáčaciu zadnú nápravu posunie na novú úroveň.
Trieda S ju totiž dostane za príplatok, zákazník si ale bude môcť vybrať až z 2 variantov. Prvý ponúka 4,5-stupňový uhol natočenia zadných kolies, čo je v súčasnosti akýsi štandard (cca 5-stupňové natáčanie má napríklad Audi i BMW). Druhý variant však dokáže vychýliť zadné kolesá až v 10-stupňovom náklone, čo zaručí pôsobivú manévrovateľnosť a agilnosť v mestskom prostredí.
Priemer otáčania Triedy S sa vďaka riadeniu všetkých kolies s veľkým natočením na zadnej náprave zmenšil až o 2 metre – verzia s dlhým rázvorom dosiahne priemer otáčania menej ako 11 metrov! Výnimočná manévrovateľnosť a obratnosť je možná vďaka kombinácii riadenia zadnej nápravy s priamejším pomerom riadenia prednej nápravy.
Parkovacie asistenčné systémy
Vďaka zlepšeným senzorom a snímačom okolia a ich začleneniu do systému MBUX dokážu parkovacie systémy ešte lepšie pomôcť vodičovi pri manévrovaní. Súčasťou výbavy tak bude až 12 ultrazvukových snímačov v prednej a zadnej časti so zvýšenou výkonnosťou.
Parkovací balík s 360-stupňovou kamerou prejde rozsiahlejšími zmenami. Zo štyroch jednotlivých obrazov kamier sa zostavuje trojrozmerný obraz okolia vozidla. Ten sa zobrazí na centrálnom displeji s dynamickými uhlami pohľadu, pohľad kamier sa pitom medzigeneračne citeľne rozšíri. Trojrozmerný obraz sa bude dať intuitívne otáčať okolo vozidla ako virtuálny pohľad kamery, zároveň pribudne funkcia priblíženia.
Automobilka následne uvádza, že na automatizované parkovanie prvýkrát poslúžia aj parkovacie miesta vymedzené čiarami, teda nielen vozidlami. Pri aktivovanom asistentovi parkovanie bude k dispozícii automatické brzdenie pred chodcami v smere jazdy vpred alebo vzad.
Bezpečnostné prvky interiéru
Nové S-ko so sebou prinesie celosvetovo prvý airbag pre čelný náraz pre oboch cestujúcich na bočných miestach vzadu. Jeho konštrukcia s inovátorskou, rúrkovou štruktúrou je jedinečná – rozvinie sa mimoriadne šetrne a pri prudkých čelných kolíziách dokáže výrazne znížiť zaťaženie hlavy a šije. Okrem toho, novinkou je aj nový stredový airbag, ktorý sa pri prudkom bočnom náraze umiestni medzi sedadlo vodiča a spolujazdca, čím dokáže znížiť riziko vzájomného kontaktu hlavami.
Zároveň, automobilka po novom upozorní posádku na použitie bezpečnostného pásu jeho osvetleným zámkou. V kombinácii s interiérovým asistentom MBUX dokáže navyše kamera rozpoznať detskú sedačku na sedadle spolujazdca – skôr, než vodič uvedie vozidlo do pohybu sa na centrálnom displeji zobrazí pokyn na zapnutie bezpečnostného pásu detskej sedačky.
Novinkou bude aj značne vylepšený aktívny asistent sledovania mŕtveho uhla. V rámci funkcie výstrahy pri vystupovaní sa teraz prvýkrát zobrazí indikácia nebezpečenstva, ktorá sa aktivuje, keď vodič alebo spolujazdec siahnu na dvere – interiérový asistent MBUX dokáže rozpoznať, že sa ruka len približuje ku kľučke dverí vo vozidle. Vizuálnu výstrahu zabezpečí červený výstražný trojuholník vo vonkajšom zrkadle a aktívne náladové osvetlenie.