29. decembra 2019, 16:14

Recenzia: Mandalorian – Prvý veľký Star Wars seriál trestuhodne nevyužil svoj potenciál

FILMY A SERIÁLY STAR WARS THE MANDALORIAN

Jon Favreau spravil s týmto skvelým materiálom azda to najhoršie, čo sa dalo.

Pri oznámení Mandaloriana sme si veľké nádeje nerobili. Showrunnerom mal byť Jon Favreau, ktorý vie natočiť pútavé rodinné príbehy, ale jeho kreatívne možnosti sú miestami obmedzené a nikdy nás neposadil na zadok. Väčšinou je to samotný materiál, ktorý zažiari. V tomto prípade mu pomáhalo množstvo kreatívnych tvorcov, no aj tak sa mu nepodarilo stvoriť niečo úžasné. Mandalorian trpí vážnymi problémami, ktoré si v tejto recenzii bližšie predstavíme.

Jeho dej sa odohráva po páde Impéria, pár rokov po Epizóde VI. Život v galaxii sa niekde zmenil k lepšiemu, niekde zase k horšiemu, no Mando ako člen Guildu naďalej pracuje ako bounty hunter/lovec odmien. Všetko prebieha podľa plánov, Mandovi sa darí plniť svoje úlohy, no súrne potrebuje lepšie zákazky. Jedna taká sa aj naskytne.

Miesto zabitia cieľa sa však rozhodne doručiť ho medzi bývalých imperiálnych dôstojníkov. Len 50-ročné bábätko z Yodovej neznámej rasy mu však prirastie k srdcu. Mando poruší zákony Guildu, vystrieľa Stormtrooperov a Baby Yodu si berie späť. Zvyšok série potom bezcieľne utekajú pred svojimi prenasledovateľmi, čo veľmi nefunguje.

Zdroj: Disney+

The Mandalorian si berie prvky aj zo samurajských a ázijských filmov, no preukázal, že vo svojom srdci je westernom vo svete Star Wars. Namiesto predstavenia atraktívnych či sympatických postáv alebo nebodaj Mandových protivníkov (tí dobrí sa na obrazovke ohrejú dokopy tak pár minút), sa seriál sústreďuje na nesúvisiace krátke príbehy (one-off) a v niektorých prípadoch až fillery (epizódy vyplňujúce kostru seriálu, ktoré nijako nehýbu dejom).

Antologický formát sa postaral o to, že relevantné sú z prvých ôsmich epizód len 4. Prvé a posledné 2 epizódy, kde sa niečo reálne deje a dej sa hýbe dopredu. Tie zvyšné slúžia len na predstavenie sveta a pár akčných scén. Problémom ale je, že my tento svet poznáme a keď už sa nám chce hlbšie ukázať, mal by to urobiť s druhmi postáv a dejových liniek, s ktorými sme zatiaľ v Star Wars nemali dočinenia.

Zdroj: Disney+

Po chvíli tak začal Mandalorian nudiť a aj napriek krátkej stopáži sa dostavil stereotyp. Nepomohol ani väčší budget, hoci pri niektorých epizódach by si nepovedal, že v priemere vyšli na cca 12 miliónov dolárov. Seriál medzi začiatkom a koncom oplýva pár skvelými momentami, ale v porovnaní s tým zvyškom to jednoducho nestačí a celkový dojem je tak značne pokazený zbytočným nabaľovaním nezaujímavého materiálu. Keby sa Favreau držal hlavnej dejovej línie a zamestnal viac hercov s talentom podobným Herzogovmu, Nolteho či Espositovho, mohlo ísť o veľký tohtoročný hit.

Takto je to stále len drahý seriál z prostredia Star Wars s originálnym konceptom, no nevyužitým potenciálom. Našťastie sú tie epizódy krátke, takže nedostatok originálnych nápadov a neschopnosť vytvoriť nezabudnuteľné postavy divák nestíha tak veľmi cítiť. Medzitým sa vystrieda pár podarených akčných scén (na seriál sú fakt dobré), a tak funguje Mandalorian ako zábavná jednohubka.

Druhá séria by sa mala od tej prvej radikálne odkloniť. Vykašľať sa na tie prázdne epizódy, pridať viac mysteriózna a Star Wars elementov. Na Mandaloriana sa dobre pozerá, ale to je asi tak všetko. Nebyť Baby Yodu, ani by sa o ňom veľmi nehovorilo. Celkom by ma zaujímalo, ako s odstupom času hodnotia v Disney rozhodnutie nepoužívať ho v reklamných prospektoch a traileroch. O koľko asi tak prišli kvôli chýbajúcemu merchandisingu?

Zdroj: Disney+

The Mandalorian nedokázal využiť potenciál sveta Star Wars a ani svojho originálneho dejového konceptu okolo Baby Yodu. Favreau síce dokázal vytvoriť pár zaujímavých postáv, väčšina z nich sa však v celej prvej sérii ukáže len na pár sekúnd, pričom priestor dostávajú nudné, nezaujímavé a stokrát videné antologické príbehy, ktoré len zaberajú priestor zaujímavej hlavnej dejovej osi.

Rád by som prvej sérii udelil vyššie hodnotenie, no nemôžem tak urobiť len kvôli tomu, že seriál miestami vyzerá draho a natáčali ho profesionáli. Hodnotíme ho na základne kreativity v príbehu, atraktivity postáv a a nefunkčného, až nudného formátu. Začiatok a záver boli fakt podarené, no tá vata medzitým pokazila celkový dojem. Aj preto dostáva sedem bodov z desiatich.

PS: Úvod finále s dvomi Scouttroopermi bol vynikajúci. Presne takéto momenty a scény som od seriálu v tomto svete očakával. Škoda, že sú také ojedinelé.

0/10