Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
19. augusta 2019, 14:57
Čas čítania 0:00
Matej Krajčovič

Najväčší elektromobil na svete nepotrebuje nabíjanie. Vystačí si len s rekuperáciou

Najväčší elektromobil na svete nepotrebuje nabíjanie. Vystačí si len s rekuperáciou
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://www.edumper.ch" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">edumper.ch</a>
TECH ELEKTROMOBILY
Uložiť Uložené

eDumper pracujúci vo švajčiarskom lome zozbiera dostatok energie vďaka brzdeniu z kopca.

Pri elektromobiloch je nepochybne najčastejšie diskutovaný dojazd. Vodič si môže užívať okamžité zrýchlenie a obrovský krútiaci moment, no ak sa energia v batériách minie, nabíjanie zväčša trvá aj niekoľko hodín

Bežný človek využije stojany v nákupných centrách či zásuvku vo vlastnej garáži, pracovné stroje ale musia byť v pohotovosti celý deň, a tak nikoho neprekvapí, že na stavbách alebo v kameňolomoch stále jednoznačne prevažujú klasické spaľovacie motory. 

Švajčiarsky lom pri meste Biel však využíva nákladiak poháňaný čisto elektrinou, ktorý dobíjanie nepotrebuje vôbec. Inými slovami, jeho dojazd je prakticky nekonečný. Teória pritom tvrdí, že takéto perpetuum mobile by podľa fyzikálnych zákonov a poučke o zachovaní energie existovať nemalo.

Web Green Car Reports uvádza, že eDumper vyrobený spoločnosťou Kuhn Schweitz využíva svoje 600-kilowattové batérie len na cestu do kopca a prázdny. Na vrchole na jeho korbu pribudne 65 ton železnej rudy, s ktorou sa spustí naspäť 13 % klesaním.

Výkonný systém rekuperácie tak brzdí oveľa ťažšie vozidlo, než aké predtým elektromotory tlačili nahor. Podľa výrobcu je na konci pracovného dňa výsledkom až 200 kWh prebytočnej energie.  Aktuálne najvýkonnejšiu Teslu Model S by si s nimi teoreticky dobil presne dvakrát.

Bežný dieselový súrodenec eDumpera za rok spáli 40 až 80-tisíc litrov nafty, prevádzka elektrickej alternatívy sa tak lomu zrejme poriadne vyplatí.

Domov
Zdieľať
Diskusia