Avizované veľké zmeny nadobudli reálne kontúry.
O novej jednotke sa hovorí už dlhé roky, za čo môže predovšetkým veľká revolúcia pod kapotou. Už nejaký ten rôčik je totiž známe, že odchádzajúca generácia bola posledným mohykánom v segmente, ktorý sa ponúkal nielen s výhradne zadným pohonom, ale zároveň aj šesťvalcom. Navyše, túto kombináciu bolo možné dokonca okoreniť o manuálnu prevodovku, z čoho urobilo BMW obrovský unikát. Tomu je však, ako ti už isto došlo, koniec.
S príchodom nového radu 1 sa menia veci od základov. Poďme ale po poriadku. 1-kové BMW bolo dizajnovo azda vždy tak trochu iné a platí to aj pre práve predstavenú 3. generáciu. Nemožno povedať, že by jednotka bola škaredá, to rozhodne nie, pravdou ale je, že už akosi stratila svoje čaro a v jednotlivých detailoch vidieť iné modely. Novinka s interným označením F40 je pritom paradoxne kratšia, za čo môže iná architektúra – nová platforma s motorom naprieč umožnila posunúť kokpit viac vpred a teda dosiahnuť značne viac priestoru v kokpite. Pozdĺžne umiestnené motory boli v kompakte proste priestorovým problémom.
Kratšia kapota prináša vyváženejšie proporcie, zatiaľ čo hlavná bočná línia smerom vzad výraznejšie rastie. Karoséria pôsobí o čosi širšie, za čo môžu aj zvýraznené blatníky a širšia zadná časť. Ako sa stalo trendom, tradičné ľadvinky sú opäť o čosi väčšie. Sú opticky prepojené a už nemajú výhradne vertikálne lamely, ale zaujme i štruktúra, s ktorou sa vo výsledku maska ponáša na modely značky Kia.
Šikmé a do strán viac pretiahnuté svetlomety sú v základe halogénové s dennými LED-kami, za príplatok ale nechýba špičková full-LED technológia. Zadné skupinové svetlá majú užší tvar a hrdia sa prepracovanou trubicovou ledkovou grafikou. BMW ako jedna z mála automobiliek naďalej preferuje reálne koncovky výfuku.
Okrem dizajnového vyhotovenia Advatage či voliteľných línií Luxury Line, M Sport Line a M Sport sa hneď v úvode predstavuje aj ostrý variant M135i xDrive, ktorý zaujme medenými detailmi. Dokonca, automobilka nám prezentuje už aj efektné M Performance doplnky, ktoré športovo strihnutý vzhľad ešte pritvrdzujú – dodatočný športový polep, predný splitter, aerodynamické prvky či strešný spojler.
Interiér jednotky ponúka veľké medzigeneračné zmeny, v porovnaní s poslednými novinkami z dieľne BMW už však asi nič vyslovene neprekvapí. Centrom horizontálne situovanej palubnej dosky je 10,25" dotykový displej, zatiaľ čo príplatkové digitálne budíky s progresívnou grafikou majú tiež 10,25". V základe sú budíky analógové s integrovaným 5,1" displejom.
Nárast rozmerov o 34 milimetrov do šírky sľubuje väčšiu priestrannosť, vzadu je dokonca o 33 milimetrov viac miesta na kolená. Môže za to práve kratší predok, ktorý zabezpečil značne viac priestoru pre kokpit aj napriek kratšiemu rázvoru (- 20 mm) a celkovej dĺžke (4319 mm). Batožinový priestor má po novom až 380 litrov, dodať pritom treba, že k dispozícii je už výhradne len 5-dverový variant. 3-dverák bol skrz nízky záujem vyradený z ponuky.
A teraz tá najväčšia revolúcia. Nový rad 1 je už štandardne prednokolka s voliteľným pohonom všetkých štyroch kolies xDrive, no a o pohon sa starajú výhradne troj- a štvorvalcové motory. Na výber sú tri prevodovky – 6-stupňový manuál, 7-stupňová dvojspojková prevodovka (pre trojvalcové verzie) a napokon 8-stupňový automat. Aby sme boli konkrétnejší, ponuka je v úvode predaja nasledovná:
- 118i (benzínová 1,5-ka, 103 kW / 140 koní a 220 Nm)
- M135i xDrive (benzínový 2-liter, 225 kW / 306 koní a 450 Nm)
- 116d (naftová 1,5-ka, 85 kW / 115 koní a 270 Nm)
- 118d (naftový 2-liter, 110 kW / 150 koní a 350 Nm)
- 120d xDrive (naftový 2-liter, 140 kW / 190 koní a 400 Nm)
I keď novinka prišla o tradičné prednosti BMW a rovnako i šesťvalcový motor (čomu sa však vzhľadom k extrémne prísnym normám nemožno absolútne čudovať), značka vo veľkom ospevuje jazdné vlastnosti, ktoré majú naďalej patriť k úplnej špičke v triede. Nová 1-ka má byť vďaka športovému podvozku ešte agilnejšia, vývojári navyše zapracovali na odozve na plynový pedál, čo má zabezpečiť ešte väčšiu výbušnosť, a to i pre tie najzákladnejšie verzie.
Karoséria je zároveň tuhšia a ľahšia o 30 kilogramov, no a spomenúť treba aj dvojstupňové preplňovanie pomocou nízkotlakového turbodúchadla s variabilnou geometriou lopatiek a vysokotlakového turbodúchadla integrovaného do výfukových zvodov.
Samozrejme, nechýba plejáda asistenčných prvkov výbavy a viaceré výdobytky doby, ktoré poznáme z väčších modelov – či už ide o adaptívny tempomat, cúvací asistent (pamätá si posledných 50 metrov) alebo 360-stupňová kamera, špičkový head-up displej, prípadne digitálne kľúč. Novinka si autosalónovú premiéru odkrúti na jesennom veľtrhu vo Frankfurte, štart predaja je naplánovaný na 28. septembra.