Podľa akých kritérií si niektorí slávni hollywoodski herci vyberajú svoje budúce role zostáva skutočnou záhadou.
Faktory ovplyvňujúce hercov pri výbere filmu sú pravdepodobne naozaj rôznorodé. Snímka by mala umelcovi zarobiť primeraný obnos financií, posunúť kariéru aspoň o malý krôčik dopredu a azda ho aj primerane obsahovo zaujať.
V neposlednom rade by ale hviezdy pred upísaním sa zmluve mali byť spokojné s napísaným scenárom a samozrejme aj s režisérom konkrétneho projektu. Miestami však býva naozaj na zamyslenie, či sa k posledným dvom bodom niektorí herci vôbec dostanú.
Asi už tušíte, kam týmito slovami mierim, a tak vám rovno prezradím, že vôbec nerozumiem tomu, prečo sa Keanu rozhodol dať thrilleru Siberia šancu.
V ňom sa Reeves divákom predstaví ako americký priekupník diamantov Lucas Hill. Cestou do Ruska jeho postava stráca kontakt so svojim partnerom, ktorému sa nemôže dovolať, čo mu skomplikuje jeho pozíciu s predstaviteľmi ruskej mafie. Stratený kolega totiž drahocenný tovar ukryl na neznámom mieste.
Počas pátrania po diamantoch a nezvestnom spolupracovníkovi sa Lucas spoznáva s Katyou (Ana Ularu), sympatickou majiteľkou miestneho baru. Ich vzájomné city však nejdu napriek nebezpečnej situácii udržať.
42-ročný režisér Matthew M. Ross má vzhľadom na svoj vek nepríliš mnoho adekvátnych skúseností na to, aby k snímke nalákal profesionála Reevesovho kalibru. Ale v poriadku, aj neznámi režiséri bez hodnotnej praxe vedia čas od času nečakane a milo prekvapiť.
Čo sa však scenára týka, musel ísť herecký predstaviteľ zabijaka Johna Wicka k filmu úplne na slepo, alebo azda veril radám svojho agenta (a v tom prípade by ho mal vyhodiť). Možností je pochopiteľne viac, no žiadna príliš nedáva zmysel.
Kriminálne ladená Siberia sa snaží na diváka pôsobiť svojou atmosférou mrazivého Ruska, čo sa jej istú dobu aj pomerne darí.
Ani chlad slávneho Petrohradu ale nedokáže prebiť výsostne nezáživné scény plné zbytočných dialógov, ktoré buď hlavného hrdinu nikam neposúvajú, alebo ho zavedú ku skutočne nezmyselným situáciám.
Reeves je síce ako vždy štýlový a s rumunskou kolegyňou Ana Ularu sa pokúša zachraňovať celú situácia, no ani ich romantická dejová línia po pravde nestojí za veľa. A to je mimochodom dosť smutné, pretože okolo nej sa točí väčšia časť filmu.
Nepopieram, že chémia medzi ich postavami je v niektorých pasážach viac než badateľná, no slová, ktoré im scenár kladie do úst, sú mnohokrát na uzde znesiteľnosti. A to ešte nepočítam ich na míle realite vzdialené konanie.
Z vedľajších postáv si tesne po zhliadnutí snímky nespomeniem na nikoho, kto by po pravde stál aspoň za jednu vetu. Hneď úvod filmu síce ponúkne zaujímavého slizkého mafiána Borisa Volkova, no aj toho sa pravdepodobne po krátkej dobe nepríjemne prejete.
Napätie nefungovalo, príbeh nezaujal a romantika medzi Reevesom a Ularu bola jednoznačne nedotiahnutá, a tak som stále vyčkával, kedy sa režisér pochlapí aspoň s poriadne drsnou akciou.
Na veľké prekvapenie ale Siberia mimo strieľania po medveďovi či niekoľkých úderov rozdaných pri miestnom bare ponúka jednu jedinú prestrelku. Tá navyše bola natoľko chabá a nepremyslene natočená, že ma záverom utvrdila v konečnom hodnotení.
Siberia nie je žiadnou cieľavedomou kriminálkou alebo napínavým thrillerom. Do žánru neprináša nič než podpriemernú snahu s výnimočným hercom, ktorý však pri podobne nezáživnom scenári nemôže urobiť žiadne veľké zázraky.
Ak nepatríte medzi skalných fanúšikov Keanu Reevesa, filmu sa pokojne oblúkom vyhnite. A možno to urobte aj v prípade, že Reevesovi tak ako ja veľmi fandíte. Neprídete skutočne o nič. 3/10