16. október 2017, 14:12

Leonardo DiCaprio, George Lucas a mnoho iných hviezd utvára obraz o Stevenovi Spielbergovi vo vynikajúcom dokumente od HBO (Recenzia)

Po dlhšej dobe prichádza dokument, ktorý si nemôžete nechať ujsť.

16. október 2017, 14:12
Zdroj: indiewire.com

0

Režisérsku legendu menom Steven Spielberg určite pozná každý z vás. Mnoho jeho diel je zapísaných zlatým písmom v histórii kinematografie, prípadne v rebríčkoch návštevnosti. Čeľuste, kvadrilógia Indiana Jones, Blízke stretnutia tretieho druhu, E.T. - mimozemšťan, Jurský park, Schindlerov zoznam, Zachráňte vojaka Ryana, Minority Report, prípadne prvá časť slávneho Columba. To sú všetky tituly, bez ktorých si množstvo z nás nedokáže kinematografiu predstaviť. Pre novšiu generáciu fanúšikov pohyblivých obrázkov však jeho meno pomaly stráca cveng. Na jeho miesto nastúpila nová generácia tvorcov, reprezentovaná najmä Christopherom Nolanom. Práve pre ľudí, ktorí patria k mladším ročníkom, tak príde vhod tento HBO dokument s názvom Spielberg

Po formálnej stránke nejde o nič prevratné. Spielberg je klasický dokument spoliehajúci sa na výpovede a archívne zábery. Podstatou je, čomu sa venuje. A to skutočne stojí za zhliadnutie. Pracovný aj osobný život legendy sa tu mapuje od úplného začiatku. Nájdete tu jeho prvé filmárske pokusy, začiatok práce v Universale, zábery z natáčaní jeho najslávnejších počinov či jeho inšpirácie. To všetko s výpoveďami samotného Spielberga a množstva jeho spolupracovníkov. Svojimi postrehmi tak prispejú Leonardo DiCaprio, Liam Neeson, Martin Scorsese, John Williams, George Lucas a mnoho iných slávnych tvorcov. Takže je skutočne na čo sa pozerať. Aj kvôli skutočnosti, že tu nájdete množstvo ikonických záberov a scén z konkrétnych diel.

Menší problém spočíva v tom, že divák, ktorý sa o tvorbu tohto klasika zaujíma aktívnejšie, väčšinu informácií už pozná a pri svojej úctyhodnej, takmer dva a pol hodinovej dĺžke neprináša mnoho nového. Menej vydarené tituly autora sú väčšinou ignorované a mňa osobne by postoj tohto génia k filmom ako Navždy, Vojnový kôň či Amistad zaujímali predsa len viac, než známe fakty ohľadom Čeľustí, Jurského parku, Indiana Jonesa alebo Schindlerovho zoznamu. To je však iba moje subjektívne vzlykanie ako človeka, čo má o Spielbergovi mnoho napozerané a načítané. Pre ostatných to ale bude informačný raj a mnoho z vás konečne pochopí, prečo je Spielberg takou ikonou a kvôli čomu mal povesť "zázračného dieťaťa Hollywoodu".

Pre zainteresovaného diváka tak bude omnoho príťažlivejšia osobná rovina tohto počinu. Témy, ako kamarátstvo s ďalšími režisérskymi legendami, odcudzenie otca, vyrovnávanie sa so svojím židovským pôvodom a filmárske dospievanie sú nesmierne zaujímavé a občas aj emočne mimoriadne silné. Množstvo archívnych záberov poteší a takisto ukážky z amatérskych počinov rozhodne stoja za to. To všetko doprevádzané nesmrteľnými motívmi Johna Williamsa.

Spielberg je nesmierne príťažlivým a kvalitne odvedeným dokumentárnym počinom, ktorý každý fanúšik pohyblivých obrázkov MUSÍ vidieť. Buď sa dozvie mnoho nového alebo si iba potvrdí, s akou obrovskou osobnosťou a progresívnym tvorcom tu máme čo dočinenia. Nostalgickejšie naladených takisto čaká krásne spomínanie na časy, kedy sme dané filmy videli po prvýkrát. Pre mnoho z nás práve jeho klasiky spôsobili, že sme sa začali o kinematografiu zaujímať aktívnejšie. 8,5/10

0/10
5