17. júna 2017, 15:29

Ženy držané ako sexuálne otrokyne slúžia ich pánom k plodeniu detí v prekvapivo dobrom seriáli Príbeh služobníčky (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY THE HANDMAID'S TALE

Desaťdielny seriál otrasie emóciami.

Znáte-li knihu Příběh Služebnice od Margaret Atwood, pravděpodobně jste slyšeli i o jejím stejnojmenném filmovém zpracování z roku 1990. Snímek od německého režiséra tehdy příliš nenadchl, ale spolu se svojí předlohou předestřel velmi zajímavé a neokoukané téma. Toho se po letech chytla americká streamovací síť Hulu a přinesla své seriálové zpracování příběhu.

Nejnovější Příběh služebnice se knižní předlohy drží jen v několika aspektech. První sérii tvoří 10 dílů a natočili ji Reed Morano (The Magic of Belle Isle) a Mike Barker (Cizinka, Fargo). V hlavní roli nám byla představena Elisabeth Moss (Mad Men) jako Offred. Hned na úvod seriálu se dozvídáme, jak byla unesena, odloučena od svého muže a své dcery a odvezena do vily jednoho vysoce postaveného muže. V tomto dramatu totiž na území Spojených států došlo k převratu, země dostala název Gileád a do jejího čela se postavila militantní vláda bojující za návrat k tradičním hodnotám. Většina žen celého světa ztratila svoji plodnost a nová vláda USA se rozhodla tento problém řešit zavedením nového systému, v němž budou plodné ženy nuceny k sexuálnímu otroctví. Divák sleduje příběh pohledem jedné z nich. Offred slouží tzv. Veliteli (Joseph Fiennes), kterému má zplodit dítě namísto jeho neplodné manželky (Yvonne Strahovski). Je nucena k maximální poslušnosti, téměř po celý den je pod dohledem, nikomu nemůže důvěřovat a každý projev neposlušnosti by pro ni znamenal krutý trest

Zdroj: hulu

Nejvýraznějším prvkem seriálu je vizuální zpracování. Obyvatelstvo je roztříděno do několika vrstev, přičemž každá z nich má svoji uniformu, která je výrazným způsobem odlišuje od ostatních. Služebnice mají červené šaty a bílé čepce, Velitelé chodí v černých oblecích a jejich manželky mají tyrkysový stejnokroj. Celý děj se navíc odehrává v nezvykle čistých a prostorných budovách, které přímo kontrastují se zdevastovanými částmi „bývalých Spojených států“. Mezi tím vším navíc projíždí černočerné dodávky a na každém rohu stojí vojáci se samopaly oblečení v černých uniformách. Nejen pro perfekcionisty musí jít o pastvu pro oči. Ještě více se ale vašim zrakovým orgánům zalíbí herecký um Elisabeth Moss. Její těkavé úsměvy střídané se stoickým výrazem si budete pamatovat ještě dlouho po konci posledního dílu. Budete prožívat její emoce, radosti i strasti, ať patříte k pánskému nebo dámskému publiku.

Mučenie sexuálnych otrokýň, deti v klietke či akčné scény v mlieku. Oplatilo sa čakať na novú sériu Handsmaid's Tale? Mučenie sexuálnych otrokýň, deti v klietke či akčné scény v mlieku. Oplatilo sa čakať na novú sériu Handsmaid's Tale? 8. mája 2021, 17:28

Jen o kousek za ní zaostává Yvonne Strahovski, nad níž máte chvilkami slitování a v dalším momentu ve vás vyvolá prudkou antipatii. Tato dvojice seriálu kraluje, ostatní herci však zase o tolik nezaostávají a divák má možnost vytvořit si spoustu emocionálních pout, protože se v průběhu deseti epizod objeví hned několik výrazných postav. Přičemž spousta z nich má své stinné stránky a po několika flashbacích divák zjistí, že i ty nenáviděné postavy nejsou jen schránky pro čiré zlo. Zaleknout se nesmíte především způsobu vyprávění. Hned od začátku je divák vržen do děje, aniž by věděl, o co jde, co se děje a proč. Seriál totiž začíná někde v půlce příběhu a to, co předcházelo, se dozvíme až v druhé polovině série. A věřte, vyplatí se počkat si, protože právě retrospektivní části jsou ty nejvíce mrazivé.

Zdroj: hulu

A mrazit v zádech vás bude v průběhu sledování hned několikrát. Z jednotlivých epizod sálá čirá úzkost, bezvýchodnost situace a vědomí toho, že únik je téměř nemožný. A i když si u prvního dílu budete říkat, že se jedná o těžký úděl, který se ale dá přežít, další a další epizody vás přesvědčí o tom, že zvrácenost Giléadu je daleko horší, než jste si mysleli. A právě repetitivnost a pomalejší náběh děje v prvních epizodách je jedním negativem seriálu. Zpětně zjistíte, že každá scéna měla své opodstatnění, ale začáteční epizody vás mohou chvilkami nudit. Dalším faktem je, že Příběh služebnice není úplně pro každého. Na svět, v němž je znásilnění považováno za boží akt, se asi nebude příjemně dívat úplně každému. Zde však hraje prim forma i obsah, a i když asi nepůjde o úplně mainstreamový projekt, vřele vám doporučuji, abyste si ho nenechali ujít. 8,5/10

0/10