3. júna 2017, 15:08

Prison Break prebudil k životu nielen Michaela Scofielda, ale aj hlbokú nostalgiu, hromadu akcie a množstvo prekvapivých momentov (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY PRISON BREAK

Nová séria seriálu Prison Break stojí za zhliadnutie a fanúšikov predošlých sérii rozhodne nesklame.

Už v roce 2005 premiérovala na televizních obrazovkách první řada seriálu Útěk z vězení. Tehdy ještě asi málokdo tušil, že se seriál brzy stane hitem se stovkami tisíc fanoušků po celém světě a kultovním statusem. Geniální hrdina Michael Scofield přitahoval pozornost už od první řady, v níž díky důmyslnému plánu, který si pomocí tetování zaznamenal na vlastní tělo, osvobodil z vězení svého bratra Lincolna Burrowse. Kombinace vězeňského prostředí, promyšleného scénáře a skvělých hereckých výkonů otevřela dveře další sérii. V ní se museli tvůrci poprat s faktem, že ztratili výhody uzavřeného vězeňského prostoru a kvalita seriálu trochu poklesla. Třetí řada znamenala návrat za mříže, tentokrát však filmaři přitvrdili v nečekaných zvratech, logika začala kolísat a navíc na scénu přišla tzv. Společnost. Ta se bohužel naplno projevila ve čtvrté sérii, která už naprosto postrádala hlavu a patu, na obrazovce obživlo více mrtvých než v Bibli a v roce 2009 tak seriál kvůli poklesu kvality sledovanosti skončil.

Ten samý rok jsme navíc ještě dostali film s názvem Prison Break: The Final Break, v němž byly popsány poslední okamžiky života Michaela Scofielda. To mělo znamenat definitivní tečku za Útěkem z vězení. Asi všechny nás proto překvapila zpráva z léta loňského roku, podle níž bychom se měli dočkat další série. Okamžitě se vyrojily spekulace, jak chtějí filmaři vzkříšit hlavního hrdinu z mrtvých. Co však převládalo, bylo nadšení z návratu oblíbených hrdinů a kultovního seriálu. Uběhl rok, premiéra posledního dílu je za námi a my vám v následujících řádcích předestřeme, proč byste resurekci oblíbeného seriálu měli dát šanci.

Zdroj: Fox

Největším lákadlem a zároveň otazníkem nové devítidílné série byla otázka Michaelova vzkříšení z mrtvých. V závěrečné epizodě čtvrté série jsme byli svědky jeho pohřbu a v doplňujícím televizním filmu jsme dokonce viděli i jeho smrt. Velmi podstatné tedy bylo divákovi uvěřitelným způsobem vysvětlit, proč se vše odehrálo jinak, než jsme si celou dobu mysleli. V tomto bodě musím uznat, že si s tím tvůrci pohráli asi nejlépe, jak mohli. Vše do sebe logicky zapadá a když filmařům přistoupíte na jejich hru, seriál na vás dýchne ohromnou dávku nostalgie.

Už první epizoda vás vtáhne do děje a přesvědčí vás o tom, že tvůrci skutečně navázali na první a druhou sérii, jak bylo předem avizováno. Lincoln (Dominic Purcell) je pořád drsný hromotluk s velkým srdcem, Sára (Sarah Wayne Callies) už kolem sebe nešíří otravnou auru jako ve čtvrté sérii a Michael (Wentworth Miller) má všechno promyšlené několik kroků dopředu. Filmařům se podařilo skvěle navodit starou známou atmosféru napětí a asi málokoho při sledování napadne, že od poslední vysílané epizody uběhlo 8 let

Zdroj: Fox

Hrdiny neustálé doprovází nové a nové komplikace a nad dějem až do poslední epizody visí řada otazníků. Vhodně zvolené je i prostředí Jemenu, v němž právě probíhá občanská válka s Islámským státem. Postupně se seznamujeme se starými dobrými tvářemi jako jsou T-Bag (Robert Knepper), Sucre (Amuary Nolasco) nebo C-Note (Rockmond Dunbar), k nim však přibyli i noví hrdinové, kteří do děje seriálu skvěle zapadají. Ocenil bych především dvojici agentů na špinavou práci. Jejich herci byli vybráni ukázkově a dostáváme tak dvojici záporáků, kteří jsou opravdu slizcí a nekompromisní. Vlastně všechny postavy, které se v seriálu mihly měly něco do sebe a každá si pro sebe urvala svůj kousek stopáže výrazným způsobem. Avšak přestože kvalitou, atmosférou a propracovaností se nová řada skutečně podobá prvním dvěma, tentokrát seriál příliš nedostála svému názvu. Michaelův útěk z jemenské věznice je totiž spíše okrajovým tématem. Opět se jedná spíše o nebezpečnou odyseu plnou přestřelek a nebezpečí, pro níž je vězeňské prostředí motivem jen na pár epizod.

A i když jsme u Prison Breaku už zvyklí, že všechno do sebe logicky zapadá jen na první pohled a na druhý najdete ve scénáři bezedné díry, tentokrát to filmaři přehnali. Navíc je celá série tak trochu přitažená za vlasy. Nový Prison Break má tak trochu blízko k James Bondovi - hrdinové ze všeho vyváznou a když už se zdá, že je po všem, na poslední chvíli všechny zachrání nějaká náhoda nebo Lincoln s kulometem. Ústředním postavám, kterým fandíme, všechno příliš padá do klína a i když má Scofield všechno promyšlené, je pro diváka až příliš veliké sousto tomu uvěřit. Právě fakt, že hrdinové ze všeho vyváznou dává divákovi pocit, že jsou nezranitelní a postavy ztrácí na emocionální přitažlivosti. Jak můžete mít strach o některou z postav když víte, že unikne i jasné smrti?

Zdroj: Fox

Shrneme-li všechna pro a proti, nová série Útěku z vězení patří k nadprůměru. Fanoušci původních sérií budou nadšení, protože tvůrcům se skvěle podařilo obnovit původní atmosféru a pokud jste seriál sledovali před lety, probudí ve vás neutuchající nostalgii. Z objektivního hlediska má však seriál řadu chyb, od děr ve scénáři přes absurdní scény až po logické lapsusy. Prison Breaku však můžeme všechna negativa odpustit, protože se jedná o seriál u kterého se dá skvěle vypnout a ke kterému jistá absurdita patří. Bez ní by to totiž nebylo ono.

Nová série je nekončící jízda, která vás zboří svým napětím, představí skvělé nové postavy, ukáže ty staré v nejlepším světle a nedá vám vydechnout až ke konci, který seriál zakončuje podle mého zcela ideálně. A jelikož se jedná o sérii určenou fanouškům těch původních a hrající na nostalgickou strunu, udělíme tentokrát hodnocení dvě. Po objektivní stránce se započtením všech chyb 7/10, po stránce subjektivní a z pohledu fanouška prvních čtyr sérií 8,5/10.

0/10