Takto by to malo vyzerať.
Nevzhľadnej bratislavskej autobusovej stanici na Mlynských Nivách už odzvonilo. Jej brány sa na začiatku nového roka zavrú a pozemok sa zmení na stavebnú zónu. Dočasná autobusová stanica bude zriadená nedaľeko, slúžiť bude približne tri roky. Za tú dobu sa na mieste pôvodnej stanice postaví obrovský komplex, ktorý s konečnou definitívnosťou nahradí to, čo s pokojným srdcom aj ten najzarytejší Bratislavčan označí za hanbu hlavného mesta.
Ak by niekto náhodou prišiel do Bratislavy mimo autobusovej stanice, no jeho cesta by viedla do nej, pravdepodobne by zažil jeden z najväčších šokov svojho života. Po vystúpení z nástupíšť hromadnej dopravy sa totiž bude musieť predrať cez improvizovaný priechod pre chodcov s absenciou akýchkoľvek ostrovčekov; prípadne ak sa považuje za mimoriadne odvážneho, mohol sa vydať cez zhrdzavený nadchod (už demontovaný), ktorý sa pri sebemenšom otrase rozpadával. Vyústil by na terasu, kde je nájsť neprasknutú kachličku vec hodná miesta v životopise. Ak by sa však držal pôvodnej cesty, po prvotnom znechutení z otrasnej socialistickej budovy ovešanej transparentami regionálneho dopravcu stretne prehistorickú sochu s nápisom dávno neexistujúceho dopravcu. Interiér sa ako tak dá - je kde čakať, môžeš si kúpiť kávu či jedlo. Zdaľeka to však nepripomína iné metropoly, aj keď mesto a dopravca sa očividne veľmi snažia - o kultúru sa totiž starajú len nedávno zavedené zavadzajúce knižné trhy. Systém autobusových nástupišť je síce prehľadný, lavičiek však nedostatok a celý vzhľad pripomína skôr štyridsať rokov nefunkčnú továreň v ZSSR. Jediná pozornosť sa dostáva nástupišťu č. 12, odkiaľ jeden z dopravcov vypravuje častú linku do Viedne, na ktorej je obrovský konkurenčný boj. Špinavá, oletákovaná, neústretová a vyslovene otrasná autobusová stanica bude však čoskoro konečne minulosťou.
Svetlo do života Bratislavčanov vniesla známa developerská firma HB Reavis. Tá si chcela hneď naproti (cez ten samovraždený priechod pre chodcov) postaviť významný projekt Twin City. Mesto súhlasilo, no začalo sa hovoriť aj o novej autobusovej stanici na Mlynských Nivách. Pozemok Twin City sa na niekoľko rokov uzavrel a v roku 2015 sa konečne začalo stavať. Dnes sa už s prácami na komplexe Twin City finišuje a na rad prichádza budova s honosným názvom Stanica Nivy.
Krátko po ohlásení projektu bolo oznámené, že jeho súčasťou bude aj obchodné centrum. Na internete sa okamžite zdvihla vlna odporu, no pravdou je, že v iných mestách nie je spojenie železničnej či autobusovej stanice s obchodným centrom žiadnou raritou. Stanica Nivy má byť moderný komplex, ktorý pohodlným spôsobom spojí obchodné centrum s medzinárodnou autobusovou stanicou. Jeho korunkou má byť administratívna budova, mrakodrap s výškou 125 metrov. Ten by z prvej priečky súťaže o najvyššiu budovu odsunul Národnú banku so 111 metrami. Celé centrum má byť plné svetla, zelene a nemajú chýbať ani záhrady. Do okolia a piatich podlaží (dve pod zemou) sa zmestí všetko potrebné na pravidelný aktívny šport (vrátane bežeckej dráhy). Nechýbajú ani klasiky ako kaviarne, reštaurácie, detské kútiky či dokonca mestská tržnica. Plánuje sa dokonca aj dobudúcna a na stanici sa pri výstavbe nechá voľné miesto pre potenciálnu, neskôr dobudovanú električkovú trať.
Koncept stanice navrhol slovenský ateliér Siebert+Talaš v spolupráci s britskou architektonickou kanceláriou Benoy. Stanice Nivy sa máme podľa slov developera dočkať v rokoch 2019 alebo 2020, my však veríme, že to bude stáť za to. Celý proces dlho komplikovali stavebné povolenia, počas ich vybavovania bola venovaná námaha prípravnym prácam - so zemou boli zrovnané dve budovy. Počas uzávierky pozemku doterajšej autobusovej stanice budú autobusy končiť v priestore na nedaľekej Bottovej ulici, ktorá je len pár minút pešo od Nív. Okolie Mlynských Nív sa však za dobu výstavby novej stanice zmení na nepoznanie. Mesto totiž oblasť plánuje ako administratívnu štvrť plnú zelene kombinovanú s menšími prvkami bývania. Svoje plány už oznámila aj finančná skupina Penta Investments, ktorá sa do blízkeho okolia rozhodla vtesnať ešte SKY PARK - masívny komplex veží od ateliéru svetoznámej architekty Zahy Hadid.
Vizualizácia okolia Mlynských Nív.
Nedávno sa do okolia vtesnalo ešte Panorama City a v kontraste s pristojacimi budovami BMW a VÚB, mrakodrapom Tower 115 a práve rekonštruovanými kancelárskymi budovami od developera YIT to bude vyzerať viac než zaujímavo. A na slovenské pomery aj poriadne vysoko. Kým sa všetko zrealizuje, ešte sa poriadne načakáme, no zatiaľ si môžeš vychutnať aspoň vizualizácie nasledovníka čoskoro zatvorenej a na búranie pripravenej autobusovej stanice na Mlynských Nivách.