Neoznačené trasy či zlé povrchy chodníkov. Aký je stav cyklociest v Bratislave?
Blíži sa leto a už dnešné dni sú poriadne teplé, čo nasvedčuje horúcemu letu. To potvrdzujú aj meteorológovia, a tak sa vydať na bicykli do chladného lesa nebude na škodu a navyše sa tak ochladíte bez nutnej návštevy preplneného jazera. Cyklistika v rámci rekreácie je mimoriadne obľúbená, či už pre jednotlivcov, páry alebo rodiny s deťmi a najmä počas víkendov sú cyklotrasy mimoriadne populárne. Ako teda dopadnú Bratislavčania na ceste za dobrodružstvom?
Dostupnosť a rozmiestnenie cyklotrás
Na to, aby ste sa mohli ísť bicyklovať, či už do lesa, alebo na hrádzu, musíte sa tam nejak aj dostať. A tu nastáva hneď prvý problém. Dostať sa napríklad do lesoparku decentným spôsobom akosi nejde, pokiaľ nemáte na bývanie naozaj šťastie. Cyklochodníky priamo v meste tvoria okrem niektorých výnimiek len akési nesúvislé pár stometrové pásy. Tie sú síce často naozaj vo vynikajúcom stave a aktuálne je väčšina nových (Ružová Dolina) alebo zrekonštruovaných. Veľkou škodou však ostáva, že aj keď sa mesto snaží vytvoriť súvislé pásy, vždy mu do toho vojde nejaká prekážka, s ktorou nevie pohnúť a dva cyklochodníky od seba oddeľuje len niekoľko desiatok metrov.
Výnimkou je Petržalka, ktorá sa s tromi hlavnými cyklochodníkmi pokrýva celá. Ak však chcete ísť na obľúbenú Železnú studničku či ísť si opekať do Lesoparku zo strany Rače a idete na bicykli - na pohodlnú a bezpečnú prepravu môžete zabudnúť. Do Malých Karpát totiž vedú len dve cyklotrasy zo zastavanej časti mesta. Jedna končí hneď pri východe z lesa v okolí Patrónky a druhá v okolí Krasňan, tiež len pár minút pod lesom. Ani jedna z týchto dvoch ďalej nepokračuje a otázka, ako sa dostať k zvyšku cyklotrás, zostáva nevyriešená. Nakoniec vždy skončíte na asfaltke medzi autami.
Toto cez víkendy aspoň trochu eliminuje bezplatná preprava bicyklov v MHD, no priznajme si to: s bicyklom v MHD je poriadne nepohodlne.
Stav cyklochodníkov a cyklotrás
Ak sa nerozprávame o značení - nie je sa načo sťažovať. Na vyasfaltovaných miestach sú nádherne hladké povrchy, cyklotrasy v Malých Karpatoch sú pravidelne udržiavané a tu by sme, až na niekoľko výnimiek, hľadali chybu len veľmi ťažko. Trás je v Malých Karpatoch dosť a hrádze pri Dunaji sú mimoriadne flexibilné a hlavne rýchle.
Len jedna vec nás trochu sklamala - všetci obyvatelia dedín východne od Bratislavy (Ivanka pri Dunaji, Zálesie, Most pri Bratislave) zdieľajú len jednu cyklotrasu do Bratislavy. Dokonca je to aj jediná neasfaltová a nefrekventovaná cesta. A je stelesnením dezolátnosti. Presun po nej je namáhavý, polovicu cesty sa cyklista nachádza v jamách a po pár minútách veľmi rýchlo stráca chuť do akejkoľvek synergie s bicyklom.
V okolí hlavného mesta sa rozmohol ešte jeden nešvár. Miesto budovania cyklochodníkov sa skrátka cyklisti drzo presmerúvajú na cesty, často hlavné a frekventované. Mimoriadne obľúbené je to najmä medzi dedinami a nám tu akosi uniká zmysel tej cyklotrasy. Aby sme vedeli, že tam sa ide do Malinova? No, to vieme z dopravných značiek, keď ste nás už vyhnali na cestu!
Navyše, teraz sa žiadna výstavba cyklotrás, bohužiaľ, nekoná a za posledné roky sa okrem pár desiatok metrov v mestskej časti Ružinov nestavalo. Väčšina tých bratislavských vznikalo za éry bývalého primátora Milana Ftáčnika, iniciované však boli jeho poradcom Michalom Feikom.
Značenie cyklotrás
Čo sa týka Malých Karpát či Petržalky, opäť veľmi nemáme čo vytknúť. No akonáhle vojdete do Ružinova či Vrakune - je to veľmi zlé. Trasa odbáča do malej vedľajšej uličky? Žiadna značka, žiadna šípka. Trasa končí? Žiadna značka. Pre tých, čo sú tam po prvýkrát, sa tak výlet mení na adrenalínový zájazd. Mnoho miest je naozaj chaotických, objavili sme až tri rôzne typy a grafické spracovania tabúľ a značky na stromoch a stĺpoch sú väčšinou neprehľadné, malé a poškodené.
Inými slovami, príležitostí na rekreačnú cyklistiku je v Bratislave a okolí naozaj dosť. Problém je však s dopravou na dané miesta. Rovnako človek, ktorý ide do daných končín prvýkrát, môže jednoducho neodbočiť a pri frekvencii cyklistických značení si to pravdepodobne ani nevšimne.
O aspoň nejakú sa snaží občianske združenie Cyklokoalícia. To vlastní a prevádzkuje napríklad požičovne či parkoviská pre bicykle. Snažia sa o vznik väčšieho počtu cyklopruhov či cyklochodníkov. Ale aj napriek ich aktivitám je Bratislava pre cyklistov stále nebezpečná, príkladom nedávna smrť cyklistu pri centre mesta. Paradoxom je, že tragédia sa udiala hneď v prvý deň kampane Do práce na bicykli.
Poškodené tabule na Ružinovskej ulici.
Niekedy zasa značky chýbajú úplne.
Ďalší dizajn tabúľ. Tento sa nám ale celkom páči.
Aj po takto frekventovanej ceste vedie cyklotrasa.
Cyklotrasa na križovatke vedie doľava. Značka nikde.
Autor nápadu asi myslel značkou na autá, no ako sa má zachovať cyklista, keď tadiaľ vedie cyklotrasa?
V Bratislave sa dá nájsť aj takýto lesný kútik...
Bicykle sú zrejme povolené, vstup im však veľmi neuľahčili...
Takáto cesta je pre cyklotrasu ako stvorená. Zábrany pre autá a hladká cesta.
Kade vedie cyklotrasa? Na výber máte až tri možnosti.
Drevená prístavba mostu vo Vrakuni pre chodcov a cyklistov.
Jeden z mála bratislavských prechodov pre cyklistov, dokonca aj s dopravnými značkami. Nevídané!
Silná a nezávislá breza. Aký je na toto váš názor?
Umiestnenie zábradlia a pouličného osvetlenia do stredu pruhu ale nie je stratégiou pre pohodlnosť...
Hlavne nenápadne.
O dva kroky ďalej a uvidieť to nemáte šancu.