Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
30. mája 2016, 18:21
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

ZAUJÍMAVOSTI BRATISLAVA
Uložiť Uložené

Neoznačené trasy či zlé povrchy chodníkov. Aký je stav cyklociest v Bratislave?

Blíži sa leto a už dnešné dni sú poriadne teplé, čo nasvedčuje horúcemu letu. To potvrdzujú aj meteorológovia, a tak sa vydať na bicykli do chladného lesa nebude na škodu a navyše sa tak ochladíte bez nutnej návštevy preplneného jazera. Cyklistika v rámci rekreácie je mimoriadne obľúbená, či už pre jednotlivcov, páry alebo rodiny s deťmi a najmä počas víkendov sú cyklotrasy mimoriadne populárne. Ako teda dopadnú Bratislavčania na ceste za dobrodružstvom?

Dostupnosť a rozmiestnenie cyklotrás

Na to, aby ste sa mohli ísť bicyklovať, či už do lesa, alebo na hrádzu, musíte sa tam nejak aj dostať. A tu nastáva hneď prvý problém. Dostať sa napríklad do lesoparku decentným spôsobom akosi nejde, pokiaľ nemáte na bývanie naozaj šťastie. Cyklochodníky priamo v meste tvoria okrem niektorých výnimiek len akési nesúvislé pár stometrové pásy. Tie sú síce často naozaj vo vynikajúcom stave a aktuálne je väčšina nových (Ružová Dolina) alebo zrekonštruovaných. Veľkou škodou však ostáva, že aj keď sa mesto snaží vytvoriť súvislé pásy, vždy mu do toho vojde nejaká prekážka, s ktorou nevie pohnúť a dva cyklochodníky od seba oddeľuje len niekoľko desiatok metrov.

Výnimkou je Petržalka, ktorá sa s tromi hlavnými cyklochodníkmi pokrýva celá. Ak však chcete ísť na obľúbenú Železnú studničku či ísť si opekať do Lesoparku zo strany Rače a idete na bicykli - na pohodlnú a bezpečnú prepravu môžete zabudnúť. Do Malých Karpát totiž vedú len dve cyklotrasy zo zastavanej časti mesta. Jedna končí hneď pri východe z lesa v okolí Patrónky a druhá v okolí Krasňan, tiež len pár minút pod lesom. Ani jedna z týchto dvoch ďalej nepokračuje a otázka, ako sa dostať k zvyšku cyklotrás, zostáva nevyriešená. Nakoniec vždy skončíte na asfaltke medzi autami.


Toto cez víkendy aspoň trochu eliminuje bezplatná preprava bicyklov v MHD, no priznajme si to: s bicyklom v MHD je poriadne nepohodlne.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?
Zdroj: OZ Freemap

Stav cyklochodníkov a cyklotrás

Ak sa nerozprávame o značení - nie je sa načo sťažovať. Na vyasfaltovaných miestach sú nádherne hladké povrchy, cyklotrasy v Malých Karpatoch sú pravidelne udržiavané a tu by sme, až na niekoľko výnimiek, hľadali chybu len veľmi ťažko. Trás je v Malých Karpatoch dosť a hrádze pri Dunaji sú mimoriadne flexibilné a hlavne rýchle.


Len jedna vec nás trochu sklamala - všetci obyvatelia dedín východne od Bratislavy (Ivanka pri Dunaji, Zálesie, Most pri Bratislave) zdieľajú len jednu cyklotrasu do Bratislavy. Dokonca je to aj jediná neasfaltová a nefrekventovaná cesta. A je stelesnením dezolátnosti. Presun po nej je namáhavý, polovicu cesty sa cyklista nachádza v jamách a po pár minútách veľmi rýchlo stráca chuť do akejkoľvek synergie s bicyklom.

V okolí hlavného mesta sa rozmohol ešte jeden nešvár. Miesto budovania cyklochodníkov sa skrátka cyklisti drzo presmerúvajú na cesty, často hlavné a frekventované. Mimoriadne obľúbené je to najmä medzi dedinami a nám tu akosi uniká zmysel tej cyklotrasy. Aby sme vedeli, že tam sa ide do Malinova? No, to vieme z dopravných značiek, keď ste nás už vyhnali na cestu!

Navyše, teraz sa žiadna výstavba cyklotrás, bohužiaľ, nekoná a za posledné roky sa okrem pár desiatok metrov v mestskej časti Ružinov nestavalo. Väčšina tých bratislavských vznikalo za éry bývalého primátora Milana Ftáčnika, iniciované však boli jeho poradcom Michalom Feikom.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Značenie cyklotrás

Čo sa týka Malých Karpát či Petržalky, opäť veľmi nemáme čo vytknúť. No akonáhle vojdete do Ružinova či Vrakune - je to veľmi zlé. Trasa odbáča do malej vedľajšej uličky? Žiadna značka, žiadna šípka. Trasa končí? Žiadna značka. Pre tých, čo sú tam po prvýkrát, sa tak výlet mení na adrenalínový zájazd. Mnoho miest je naozaj chaotických, objavili sme až tri rôzne typy a grafické spracovania tabúľ a značky na stromoch a stĺpoch sú väčšinou neprehľadné, malé a poškodené.

Inými slovami, príležitostí na rekreačnú cyklistiku je v Bratislave a okolí naozaj dosť. Problém je však s dopravou na dané miesta. Rovnako človek, ktorý ide do daných končín prvýkrát, môže jednoducho neodbočiť a pri frekvencii cyklistických značení si to pravdepodobne ani nevšimne.

O aspoň nejakú sa snaží občianske združenie Cyklokoalícia. To vlastní a prevádzkuje napríklad požičovne či parkoviská pre bicykle. Snažia sa o vznik väčšieho počtu cyklopruhov či cyklochodníkov. Ale aj napriek ich aktivitám je Bratislava pre cyklistov stále nebezpečná, príkladom nedávna smrť cyklistu pri centre mesta. Paradoxom je, že tragédia sa udiala hneď v prvý deň kampane Do práce na bicykli.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Poškodené tabule na Ružinovskej ulici.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?
Niekedy zasa značky chýbajú úplne.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Ďalší dizajn tabúľ. Tento sa nám ale celkom páči.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Aj po takto frekventovanej ceste vedie cyklotrasa.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Cyklotrasa na križovatke vedie doľava. Značka nikde.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Autor nápadu asi myslel značkou na autá, no ako sa má zachovať cyklista, keď tadiaľ vedie cyklotrasa?

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

V Bratislave sa dá nájsť aj takýto lesný kútik...

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Bicykle sú zrejme povolené, vstup im však veľmi neuľahčili...

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Takáto cesta je pre cyklotrasu ako stvorená. Zábrany pre autá a hladká cesta.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Kade vedie cyklotrasa? Na výber máte až tri možnosti.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Drevená prístavba mostu vo Vrakuni pre chodcov a cyklistov.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Jeden z mála bratislavských prechodov pre cyklistov, dokonca aj s dopravnými značkami. Nevídané!

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Silná a nezávislá breza. Aký je na toto váš názor?

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

Umiestnenie zábradlia a pouličného osvetlenia do stredu pruhu ale nie je stratégiou pre pohodlnosť...

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?
Hlavne nenápadne.

Plusy aj mínusy bratislavských cyklotrás: Oplatí sa letný výlet na bicykli?

 O dva kroky ďalej a uvidieť to nemáte šancu.

Anketa:
Plánujete ísť v lete na dlhšie cyklo výlety?
Áno, lebo je leto!
Áno, ale chodím aj mimo leta.
Možno jeden dám.
Neplánujem.
Áno, lebo je leto!
27 %
66 Hlasov
Áno, ale chodím aj mimo leta.
40 %
100 Hlasov
Možno jeden dám.
18 %
44 Hlasov
Neplánujem.
15 %
37 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia