Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
18. februára 2016, 14:11
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

ZAUJÍMAVOSTI BRATISLAVA CESTOVANIE DOPRAVA MHD
Uložiť Uložené

Hromadná doprava. Jedna z najkontroverznejších tém väčšiny Bratislavčanov. Poďme sa spolu pozrieť na jej tajmostvá.

Hromadná doprava je jednou z najpreberanejších tém. Každý z nás má celkom vysokú šancu vypočuť si sťažnosti cestujúcich na jej účet. Predovšetkým sú to plné autobusy alebo napríklad "kedy už sakra príde tá štvorka, veď mala ísť pred šiestimi minútami." My sa však zameriame na tú zaujímavejšiu stránku bratislavskej MHD. Vieš, koľko máme v Bratislave zastávok? Stavím sa, že nie. A predsa sa nám občas stane, že aj takáto téma príde na pretras.

1) Koľko z nás sa vezie?

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia
 Foto: Jakub Kelo

Bratislavčania spravia každý deň asi 710 000 ciest. To znamená, že ak ráno raz prestúpiš, pôjdeš dvomi cestami. A potom ešte do obchodu a domov. Ono sa to nahromadí. Priemerný Bratislavčan cestujúci MHD prestúpi každý deň 2,38-krát, čo je celkom slušné. V takej Prahe je to 4,22-krát. Denne sa však MHD prepraví len asi 210 000 ľudí, čo je tesne pod polovicou celkového počtu obyvateľov hlavného mesta.

2) Kde prestupujeme?

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

 Foto: Jakub Kelo

Prestupné uzly sú jedným z kľúčových bodov bratislavskej prepravy. Takým Hodžovým námestím sa denne premelie cez 110-tisíc ľudí. Nezaostáva ani Zochova, ktorá je akousi bránou do Petržalky či prestupný bod zabezpečujúci dopravu ľudí z električiek do Petržalky - Most SNP na nábreží. Východnú časť mesta obstarávajú Račianske a Trnavské mýto a prílev dochádzajúcich zo Záhoria zachraňuje Patrónka. Vlaky pokrýva Hlavná stanica so svojími 10 linkami a o pár metrov ďalej je zastávka SAV, kde ich zastavuje ďalších dvanásť.

3) Pod akým číslom sa vezieme?

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

 Foto: Jakub Kelo

Takmer každý pracovný deň máme príležitosť previezť sa 94 dennými linkami a k tomu existuje ešte 20 nočných. Osem z toho sú električky, trolejbusových liniek je 14. Tri linky zachádzajú do prímestských obcí a autobusy v meste pokrývajú až 69 rôznych liniek s pravidelným intervalom od 4 do 60 minút, z toho ich 38 premáva cez centrum. Mimochodom, všimli ste si, že z každej zástavky za Dunajom sa dá bez prestupu dostať do centra? Byť lenivým školákom z Petržky musí byť mega.

4) Trochu čísiel?

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

Foto: Jakub Kelo

Ale naozaj len trochu! Matiky bolo dosť v škole. Denne odjazdia všetky bratislavské vozidlá hromadnej dopravy dokopy 124-tisíc kilometrov (odborne by sme sme sa mali vyjadriť "vozokilometre". Inak to slovo má normálne aj značku, "vzkm". Nerobím si srandu). Mimochodom, ročne to je až 45 miliónov vzkm. Autobusy z toho ťahajú až 28 miliónov, električky 12 a trolejbusy „len“ 5 miliónov. Priemerná spotreba nafty na 100 km je až 46 litrov. Autobusy denne spotrebujú neuveriteľných 26 550 litrov pohonných hmôt.

DPB, a.s. (Dopravný podnik Bratislava) zamestnáva 3 100 ľudí, z toho je 1 400 vodičov. Ďalších 700 sa stará o vozidlá. Iní pracujú na technicko-hospodárskom, zabezpečujú informovanosť cestujúcich, majú pod palcom administratívu a ďalšie veci, ktoré bežného človeka nezaujímajú.

5) Rýchlovky

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

Nemyslíme to úplne doslovne, každopádne, určite by ťa mohlo zaujímať, že v Bratislave môžeme machrovať až s 201 koľajovými výhybkami. Z tohto počtu 117 uvidíte len na Dni otvorených dverí - sú totiž skryté vo vozovniach. Týchto vozovní je spolu päť - máme čisto električkové Krasňany (pri žel. stanici Vinohrady), trolejbusovú Hroboňovu (pri Kalvárii) a autobusovú Petržalku (tá sa nachádza v Petržalke, ale o tom pšššt). V Novom Meste sú ešte schované zmiešané Trnávka a Jurajov dvor.

Autobusy jazdia po 440 rôznych kilometroch ulíc.

Priemerná rýchlosť autobusov je 19 km/h. Sú v tom aj zápchy, zas tak veľmi sa ten dedo včera nevliekol. Električky si fičia na 14 km/h, trolejbusy sú na chvoste s dvanástimi.

Najdlhšou linkou v Bratislave je 92-ka. 50 za jedno kolo (nikto netuší prečo sa to meria na tam a späť, ale skrátka sa to meria na tam a späť) kilometrov je fest. Platí to však len pre vzdialenosť. Z konečnej na konečnú to totiž najviac trvá električke číslo päť.

Môžeme nastúpiť až na 1 341 rôznych zastávkach.

Cez pracovné dni vyjde do ulíc 652 vozidiel. Pojazdných máme každý deň zhruba 720.

Zaujímavosti o bratislavskej MHD: Denne prepraví stovky tisícov ľudí, no toto o nej (pravdepodobne) netušia

Fun fact na záver: Šanca, že sa pokazí práve ten črep, v ktorom sedíte, je 0,019%.

Anketa:
Ako často sa vozíš hromadnou dopravou?
Každý deň do a z školy/práce
Príležitostne
Spolieham sa na svoje auto
Každý deň do a z školy/práce
67 %
4567 Hlasov
Príležitostne
20 %
1324 Hlasov
Spolieham sa na svoje auto
13 %
898 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia