Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Hľadáš darček na poslednú chvíľu? Kúp darčekové predplatné Refresher+ 🥳
Peter Vnuk
2. októbra 2022 o 13:30
Čas čítania 2:25

Iónový pohon už nie je iba pre vesmírne lode. Dron bez vrtúľ sa udržal vo vzduchu 4,5 minúty

Kategória:
Tech
Uložiť Uložené
Iónový pohon už nie je iba pre vesmírne lode. Dron bez vrtúľ sa udržal vo vzduchu 4,5 minúty
Zdroj: undefinedtechnologies.com

Doteraz bol iónový pohon považovaný za nerentabilný. Veľmi slabý ťah, ktorý poskytuje, sa uplatnil iba vo vesmírnom vákuu. Na obzore je zmena.

Spoločnosť Undefined Technologies sa pokúša o prielom vo svete futuristických druhov pohonu. Už v roku 2024 by chcela uviesť na trh komerčný typ dronu s iónovým pohonom (alebo iónovým motorom). Silent Ventus nemá žiadne pohyblivé časti a vo vzduchu ho udržiavajú dve polia elektród. Tie produkujú elektrické pole pomocou vysokého napätia. Toto pole ionizuje molekuly kyslíka a dusíka v atmosfére, z ktorých sa uvoľňujú elektróny.

Molekuly vďaka tomu nadobudnú pozitívny náboj a po tom, ako sú rýchlo vystreľované smerom nadol, vytvárajú „ionický vietor“, ktorý tlačí dron nahor. Undefined Technologies sú presvedčení, že dokážu technológiu, ktorú nazvali Air Tantrum, ešte vylepšiť a ďalšia verzia dronu by mala byť schopná lietať až 15 minút. V porovnaní s doterajšími iónovými pohonmi má údajne o 150 percent silnejší ťah.

Iónový pohon nie je v podstate žiadna novinka. NASA ho už v minulosti otestovala vo vesmírnom vákuu. V porovnaní s tuhým a kvapalným palivom sa prúd iónov pohybuje oveľa rýchlejšie a dosahuje tak oveľa vyšší špecifický impulz. Prvý motor tohto typu využila agentúra NASA v 60. rokoch na približne polhodinový suborbitálny let lode Space Electric Rocket Test 1.

Projekt vyvoláva pochybnosti

Undefined Technologies svoj dron predstavili verejnosti už v roku 2020. Vtedy tvrdili, že je schopný letieť vo vzduchu 25 sekúnd, no svoje tvrdenie doložili podozrivým videom, ktoré trvalo iba niekoľko sekúnd a pôsobilo málo autenticky.

11. decembra 2024 o 16:00 Čas čítania 2:30 Xiaomi spustil vianočný výpredaj na smart zariadenia do domácnosti. Toto je 7 produktov, ktoré sa ti teraz oplatí kúpiť (PREHĽAD) Xiaomi spustil vianočný výpredaj na smart zariadenia do domácnosti. Toto je 7 produktov, ktoré sa ti teraz oplatí kúpiť (PREHĽAD)

Irónia bola tiež v tom, že testovací dron vydával podľa výrobcu hluk so silou 90 dB, čo príliš nekorešponduje s jeho názvom Silent Ventus. V roku 2022 prišlo ďalšie video, ktoré natočili v interiéri a úroveň hluku znížili na 85 dB. Dĺžka letu mala byť údajne dve a pol minúty a video malo 39 sekúnd.

Aktuálne video už uvádza štyri a pol minúty letu a hlučnosť dronu sa údajne podarilo znížiť na 75 dB.

Vývojár Thomas Benda ml. hovorí, že na to, aby mohol byť let dronu dlhší, museli dizajnéri upraviť chemické zloženie batérie a vďaka tomu má vyššiu energetickú hustotu. Tento krok má byť tiež súčasťou plánu znížiť hmotnosť celého zariadenia.

Silent Ventus má byť tichý doručovací dron

Výrobca dronu sa pokúša dosiahnuť 15-minútovú výdrž v prevádzke, čo by malo umožniť využívať tento model s unikátnym pohonom na doručovanie tovaru. Či chcú dosiahnuť tento cieľ ďalšou úpravou chémie v batérii alebo konštrukcie elektród, zatiaľ firma neuviedla. Bude musieť počítať s tým, že náklad bude úroveň doletu ešte viac znižovať.

Takisto hlučnosť môže byť problém, keďže doručovanie dronmi sa využíva najmä v husto obývaných oblastiach. S týmto problémom sa stretávajú aj klasické drony, ktoré dosahujú nižšiu úroveň hlučnosti než model s iónovým motorom. Napríklad prototypu vzdušného taxíka S4 od Joby Aviation namerala NASA, s ktorou výrobca spolupracuje, hlučnosť na úrovni od 45 do 65 dB. Meranie sa uskutočnilo v rôznych výškach a pri rôznych rýchlostiach, aby simulovali rôzne fázy letu v reálnej prevádzke.

30. augusta 2024 o 10:46 Čas čítania 1:18 TECH TIP: Nové hodinky Garmin fénix 8, fénix E a ultravýkonné Enduro 3 TECH TIP: Nové hodinky Garmin fénix 8, fénix E a ultravýkonné Enduro 3

Undefined Technologies pritom tvrdia, že ich „tichý“ dron s iónovým motorom by mal byť tichší ako tie bežné s vrtuľovým pohonom. Hlučnosť sa má ešte znížiť na 70 dB, no aj zabehnutá doručovacia spoločnosť Wing, ktorá je sesterskou spoločnosťou firmy Google, už zaznamenala sťažnosti na hlučnosť svojich dronov a tie vydávajú hluk na úrovni 69 dB pri vzdialenosti 15 metrov.

Pred výrobcom ešte stojí aj ďalšia výzva v podobe nutnosti vyriešiť určovanie smeru letu. Pri klasických dronoch stačí smerovať rotory, prípadne meniť rýchlosť ich otáčania. Pri iónovom pohone bude musieť byť tento problém riešený inak a vo videu zatiaľ vidno iba otáčanie dronu okolo vlastnej osi.

Vhodnosť iónového pohonu na komerčné využitie je teda stále tak trochu otázna. Už o dva roky by sme však mohli byť svedkami, ako Undefined Technologies všetkých presvedčia, že sa to oplatí. Zatiaľ ukázali, že to funguje.

Domov
Zdieľať
Diskusia