Mladý Slovák sa rozhodol absolvovať výcvik, aby mohol viesť vlaky po celej krajine, ale kurz pre rušňovodičov nie je prechádzka ružovou záhradou.
„Ja som sa na internete dočítal, že rušňovodič na Slovensku zarobí v priemere 1 500 eur v čistom, čo je hlúposť,“ konštatuje 22-ročný Slovák, ktorý sa rozhodol vyučiť za rušňovodiča, aby mohol riadiť vlaky naprieč celou krajinou.
Nebude to však také jednoduché – otvorene kritizuje pomery a konflikty medzi spoločnosťami ZSSK a ŽSR, na čo podľa neho doplácajú práve kvalitní kandidáti. Za všetku zodpovednosť, ktorej v kabíne čelí, a vzhľadom na to, že môže ako prvý a jediný človek zabrániť úmrtiam či nehodám, sú podľa neho platy slovenských rušňovodičov nedostatočné.
My sme sa ho pýtali aj na to, prečo rušňovodiči často nespávajú doma, akým spôsobom sa musia každých pár sekúnd hlásiť, že nezaspali, a čo sa s nimi deje, keď už niekto pod vlak skočí.
- Prečo sa rozhodol v 22 rokoch vyučiť za rušňovodiča na Slovensku.
- Čo ho pritiahlo naspäť na Slovensko, keď už žil v zahraničí.
- Ako dlho trvá výcvik, vďaka ktorému môžeš pracovať ako rušňovodič.
- Prečo je fáma o výplate 1 500 eur v čistom hlúposť.
- Koľko si rušňovodič na Slovensku v skutočnosti zarobí.
- Aké tlačidlo musí v kabíne stláčať každých 5 až 7 sekúnd.
- Prečo rušňovodič veľmi často ani len nespáva doma vo svojej posteli.
- Čo sa s rušňovodičom deje, keď mu pod vlak skočí samovrah.
- Prečo podľa neho výcvik v ZSSK nie je až taký kvalitný, ako by mohol byť.
Ako si sa dostal ku kariére budúceho rušňovodiča?
Momentálne som rušňovodič kandidát. Mám 24 rokov, vyštudoval som elektrotechnickú priemyslovku a k práci rušňovodiča som sa dostal vzhľadom na to, že môj známy pracuje ako rušňovodič dlhé roky, takže viem, čo táto práca zahŕňa. Mám niečo odjazdené ako pozorovateľ, ale momentálne som v kurze, na ktorého konci sa stanem plnohodnotným rušňovodičom.
V podstate to beriem ako normálnu robotu, pretože prišla pandémia a na železniciach hľadali nových rušňovodičov, tak som sa prihlásil. Až keď som naozaj nastúpil na výcvik, zistil som, že je náročnejší, ako som si myslel.
Nakoniec ma odradil plat, pretože ponúkali možno 600 eur v hrubom počas výcviku, tak som sa na to priamo na pohovore vykašľal.
Okamžite po skončení strednej školy si vedel, že chceš byť rušňovodičom?
Teraz prešli dva roky, odkedy som skončil strednú školu. Po nej som sa zameriaval na úplne iné odvetvia, lebo mne bolo jedno, kde budem pracovať, pretože som celkom dobrodruh.
Keď sa začala korona, vrátil som sa zo zahraničia na Slovensko. Potreboval som sa usadiť a nájsť si normálnu robotu, z ktorej by ma nevyhodili. Tak sa ku mne dostala ponuka, že v ZSSK hľadajú rušňovodičov, aj kamaráti mi povedali, nech to vyskúšam, tak som šiel. Ale nikdy to nebol sen, že by som o tom sníval celý život.
Do zahraničia si šiel skúsiť šťastie. Vrátil si sa, keď sa minulý rok začala pandémia?
V marci minulého roka, keď sa aj v zahraničí začalo všetko zatvárať, tak som sa zbalil a šiel naspäť domov aj vzhľadom na to, že som tam bol na turistické víza a nemal som žiadne poistenie okrem cestovného. Na Slovensku som predsa len mal väčšiu istotu, keďže v zahraničí som bol na vlastnú päsť.
Keď si sa vrátil domov, rovno si vedel, že ZSSK dlhodobo hľadá nových rušňovodičov?
Už keď som končil strednú školu, tak som sa do ZSSK hlásil. Podal som si žiadosť, ale vtedy som tam šiel s myšlienkou, že vyskúšam, a keď neprejdem, tak neprejdem.
Nakoniec ma odradil plat, pretože ponúkali možno 600 eur v hrubom počas výcviku, tak som sa na to priamo na pohovore vykašľal. Vzali ma, ale za ten plat sa mi to neoplatilo. Teraz tie mzdy za posledné obdobie zdvihli, tak som si povedal, že to skúsim znovu.
Medzitým som odišiel do zahraničia, ale po dvoch rokoch som sa vrátil domov. Najskôr som pracoval a chodil po rôznych brigádach, aby som sa pomaly dostal do normálneho života, no a nakoniec som požiadal o rušňovodičský kurz.
Teraz si v procese výcviku. Ako dlho celý výcvik trvá?
Na to, aby sa človek stal plnohodnotným rušňovodičom, potrebuje 12 až 13 mesiacov. Zo začiatku sa 6 až 7 mesiacov venuje teoretickému kurzu v Strečne, ktorého zakončením sú zložité skúšky zložené z viacerých oblastí. Ide o štátne skúšky, takže žiadna ľahká záležitosť.
Už počas úvodných 6 až 7 mesiacov na teoretickom kurze poberáš plat, čo je aktuálne okolo 600 eur v čistom, pričom plat poberáš až do konca kurzu. S výškou mzdy sa vo výcviku nedá nič robiť, pretože nedostávaš žiadne príplatky. Keď potom skončím výcvik v Strečne, čaká ma okolo 720 hodín brzdového zácviku, keď chodievaš s normálnym rušňovodičom na jazdy a učíš sa v premávke.
V ktorom mesiaci výcviku si ty?Mne momentálne chýba mesiac do finálnych skúšok z teoretickej časti, takže som v 5 až 6 mesiaci. A následne ma čaká celý proces brzdového zácviku, takže ďalšieho pol roka.
Hovoril si však, že už máš aj čosi najazdené. Chodieval si jazdiť s riadnymi rušňovodičmi?
Áno, chodieval som, ale teraz tam môžem sedieť čisto ako batožina. Len sedíš a pozeráš sa, čo rušňovodič robí, pretože nemáš oprávnenie na to, aby si riadil vlak. Je to zakázané, kým nemáš potrebné papiere, rušňovodič kandidát nemôže sám riadiť celú súpravu. On iba sedí, pozerá sa a rušňovodič mu vysvetľuje, čo sa deje a aké kroky práve robí.
Štátne skúšky znejú náročne. Mal si už vopred nejaké poznatky alebo si musel začínať odznova?
Oco pracuje dlhé roky ako rušňovodič, ale veľa vecí z úvodnej teórie postupne zabudneš, takže sa musím učiť sám. Na dopravné predpisy mám knižku s rozmerom A5, ktorá má možno tisíc strán, ale to nie sú jediné predpisy, ktoré treba vedieť. Je toho dosť, čo sa človek musí naučiť, a záverečné štátne skúšky sú náročné, lebo je to v podstate ako maturita.
Rušňovodič väčšinou počas svojho turnusu nespáva doma. Keď má napríklad nočnú a skončí v Kútoch, vie, že ráno ide prvým vlakom naspäť, takže prespí rovno v Kútoch.
Máš 22 rokov. Je podľa teba takáto práca atraktívna pre dnešných mladých ľudí?
Mám v kurze kamarátov, ktorí vlaky milujú odmalička a dnes by si nevedeli predstaviť, že by sa venovali niečomu inému. Od detstva poznajú čísla všetkých vlakov aj trate. Ale pre mňa je to zážitok, stále sa veziete na niečom inom, človek vidí krajinu a nie je zavretý v nejakej fabrike, kde dookola robí to isté. Vidíš ročné obdobia, prírodu, takže ide o atraktívnu prácu, len platovo slabšie ohodnotenú.
Hovoríš, že plat 1 500 eur v čistom je hlúposť. Koľko potom budeš zarábať ako rušňovodič?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Prečo je fáma o výplate 1 500 eur v čistom hlúposť.
- Koľko si rušňovodič na Slovensku v skutočnosti zarobí.
- Aké tlačidlo musí v kabíne stláčať každých 5 až 7 sekúnd.
- Prečo rušňovodič veľmi často ani len nespáva doma vo svojej posteli.
- Čo sa s rušňovodičom deje, keď mu pod vlak skočí samovrah.
- Prečo podľa neho výcvik v ZSSK nie je až taký kvalitný, ako by mohol byť.