Keď je nápad, stojí za to vyskúšať ho.
O odchode zo Slovenska za lepším a krajším životom vraj v súčasnosti rozmýšľa vysoké percento mladých ľudí, ale čo u niektorých zostáva iba v rovine sna, to sa Miška a Iggy vybrali splniť si do slnečnej Kalifornie. Na druhej strane, do USA ich neviedla iba túžba opustiť Slovensko, pretože priamo za oceánom sa rozhodli svoju rodnú hrudu reprezentovať najlepšie, ako vedia, a teda prevádzkovaním food trucku, pojazdnej reštaurácie na kolesách, s názvom Cheeky Janoshik. Obaja nám s radosťou porozprávali o tom, prečo sa vlastne do Ameriky vydali, čo je to vlastne ten ich food truck a čo všetko je na jeho prevádzkovanie potrebné. Ak vo svojom okolí taktiež poznáš odvážneho Slováka, ktorý sa rozhodol splniť si sen aj cez všetky prekážky, potom sa určite ozvi na adresu [email protected]
Mohli by ste sa nám na začiatok predstaviť? Odkiaľ pochádzate, koľko máte rokov, kde momentálne bývate?
Pochádzame z Nitry (Miška, 25 rokov) a z Prešova (Iggy, 27 rokov) a momentálne bývame v Los Angeles v Kalifornii.
Ako ste sa vôbec do USA dostali? Čo vás viedlo k tomu opustiť rodnú vlasť?
Keďže je USA jeden z najväčších trhov na svete a taktiež krajinou neobmedzených možností, o ktorých sme sa už mali možnosť v minulosti osobne presvedčiť, tak naše kroky viedli práve do Kalifornie. Posledným krokom bolo už len získanie investorských víz, ktoré boli vstupným lístkom do sveta biznisu na americkej pôde.
Prečo momentálne žijete na západnom pobreží? Východné pobrežie vás nelákalo vôbec?
Pre západné pobrežie sme sa rozhodli najmä kvôli klíme a cestovnému ruchu. Východné pobrežie nás nelákalo najmä kvôli tomu, že sú tam ľudia veľmi uponáhľaní a počasie tiež nie je najlepšie.
Ako ste sa spoznali? Bola to láska na prvý pohľad, alebo to trošku trvalo? Kedy prišlo rozhodnutie zosobášiť sa?
Keďže je moderná doba - doba internetu, tak sa dá povedať, že sme sa zoznámili moderne :). Potom prišlo to osudové prvé osobné stretnutie a bola to láska na prvý pohľad. Odvtedy sme vlastne stále spolu. Rozhodnutie zosobášiť sa prišlo po relatívne krátkom čase, no tak to je, keď človek v živote nájde svoju chýbajúcu polovičku. Povedali sme si, že sa dokonca roka vezmeme, a tak sa aj stalo.
Cnie sa vám za Slovenskom? Ako často sa vraciate späť?
Určite áno. Domov je predsa len domov. Slovensko je krásne, je krásne počuť svoj rodný jazyk a ten pocit zvítania sa s rodinou je zakaždým neopakovateľný. Domov sa vraciame v priemere raz ročne.
Ako by ste popísali život v LA v porovnaní so životom na Slovensku? Je to skutočne neporovnateľné?
Život v LA sa väčšinou začína slnečne, čo človeku dodá energiu na celý deň. Život je pestrý, stále sa tam niečo deje, je tam viac možností, čo sa týka rôznych aktivít, oddychu, zábavy a najmä inšpirácií. Ľudia sú viac otvorení a veľmi priateľskí.
Kedy vám napadlo vytvoriť niečo také, ako Cheeky Janoshik Food Truck?
Obaja sme veľmi ctižiadostiví a už predtým, ako sme sa spoznali, sme vždy chceli obaja mať niečo vlastné a jedinečné. Niečo, na čo môžeme byť hrdí a zároveň nám dá možnosť reprezentovať nielen samých seba, ale aj svoju krajinu. Na nápad slovenského food trucku som prišla ja, no Iggy ma v tom bez váhania podporil. Spojili sme všetky svoje skúsenosti, ja najmä tie gastronomické a Iggy tie marketingové, a pustili sa do budovania niečoho, na čo sme dnes veľmi hrdí.
Môžete nám vysvetliť, čo to taký food truck v americkom ponímaní vlastne je?
Je to kuchyňa na kolesách, ktorá musí spĺňať tie najvyššie štandardy. Výhodou food trucku oproti reštaurácii je, že sa každý deň môžete rozhodnúť pre inú lokalitu a pre iný otvárací a operačný čas.
Kto všetko vo vašom projekte zatiaľ pracuje?
Na našom projekte pracujeme zatiaľ my dvaja a jeden kuchár.
Čo všetko vo vašom trucku ponúkate a predávate?
Podávame tradičné slovenské jedlá, obohatené o prvky modernej gastronómie a fast foodu, keďže musia osloviť najmä amerického zákazníka.
Kam by ste sa s ním chceli dostať? Aké sú vaše ciele?
Naším cieľom je samozrejme expandovať. Do budúcnosti plánujeme otvoriť food trucky aj v iných štátoch USA.
Kde, kedy a ako vlastne váš food truck bude fungovať? Kedy zahajujete prevádzku?
Budeme pôsobiť v oblasti Los Angeles. Taký typický food-truckový deň vyzerá nasledovne: Ráno treba skoro vstať, dostaviť sa autom na miesto, kde parkuje náš truck, pred otvorením pripraviť všetko potrebné na dennú prevádzku. Odviezť sa s truckom na predom určenú lokalitu a potom sa začína servis. Po skončení servisu späť na miesto, kde truck parkujeme, všetko umyť, upratať a zavrieť truck. Je to každodenný kolobeh, pričom sa lokalita a časy neustále menia a prispôsobujú zákazníkom. Možno to znie jednoducho, ale v skutočnosti je to ťažká práca. Prevádzku zahajujeme v posledný februárový týždeň.
Aké potvrdenia či licencie ste potrebovali na to, aby ste ho mohli začať prevádzkovať?
V každom štáte to funguje inak. My v Kalifornii sme potrebovali povolenie od úradu zdravotníctva, oddelenia motorových vozidiel (DMV), povolenie na parkovanie, business a vendor licencie, a tak by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej.
Aká je príprava tradičných slovenských jedál v USA? Čo robíte s chýbajúcimi slovenskými surovinami, keď sa nedajú kúpiť priamo v Kalifornii?
Príprava slovenských jedál v USA sa takmer ničím nelíši od prípravy tradičných slovenských jedál na Slovensku. Základnými surovinami slovenskej kuchyne sú múka, zemiaky a vajcia, ktoré sú celosvetovo dostupné. Čo sa týka surovín, nemáme žiadny problém, aj keď musíme priznať, že niektoré sa zháňajú ľahšie a iné zasa ťažšie.
Pracujete aj niekde inde, alebo je food truck hlavnou náplňou práce?
Pre nás food truck nie je len prácou, ale našou vášňou, ktorej venujeme všetok čas, aby spokojnosť našich zákazníkov bola čo najvyššia.
Aké reakcie ste zatiaľ na svoj projekt dostali? Vedia už o ňom Slováci a Česi vo vašom okolí?
Doteraz sa stretávame najmä s pozitívnymi a podpornými reakciami, aj keď samozrejme sa nájdu aj takí, ktorí v nápade reprezentovať a zviditeľniť Slovensko nevidia perspektívu. Snažíme sa nastaviť naše komunikačné kanály a médiá tak, aby sa náš nápad dostal k čo najširšiemu publiku.
Keby sa naskytla možnosť spraviť z food trucku spoločnosť väčších rozmerov s pomocou investora, išli by ste do toho?
Čo sa týka vstupu investora do našej spoločnosti a prípadnej expanzie, tak teraz a ani do budúcna nad touto myšlienkou neuvažujeme a ostávame verní našej biznis stratégii.
Mal by takýto truck podľa vás úspech aj na Slovensku?
Samozrejme ÁNO, ale všetko to závisí od postoja spoločnosť, aký by zaujali voči niečomu novému a nepoznanému, čo už bežne funguje v iných európskych krajinách, ale aj na celom svete.
Miške a Iggymu držíme v Kalifornii palce, aby sa im darilo nielen reprezentovať Slovensko, ale aj oblasti biznisu. Ak ťa ich projekt zaujal, potom by si nemal vynechať ich facebookovú stránku Cheeky Janoshik Truck, ktorú nájdeš na tomto odkaze, a samozrejme nezabudnúť ani na ich webovú stránku.
Ak vo svojom okolí taktiež poznáš odvážneho Slováka, ktorý sa rozhodol splniť si sen aj cez všetky prekážky, potom sa určite ozvi na adresu [email protected]