
Spravili sme Witchera 3, nejak to vyjde. Rozhovory s vývojármi hry Cyberpunk 2077 dokazujú hrozivé nadčasy, smiešne platy a tlaky
Detailný pohľad do vnútra vývoja Cyberpunku 2077 ukazuje konflikty, tlaky od manažmentu aj nesplniteľné ciele.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Kritika poľského štúdia CD Projekt Red, ktoré v decembri uviedlo svoju dlho očakávanú hru Cyberpunk 2077, tak skoro neutíchne. Hráči okamžite zistili, že hra je plná chýb, vyzerá nedokončene a neobsahuje množstvo sľubovaných funkcií, ktoré štúdio počas vývoja sľubovalo.
Šéf štúdia Marcin Iwiński preto nahral video, v ktorom sa hráčom ospravedlňuje a vysvetľuje, ako vývojárov limitovala staršia technika v súčasnej generácii herných konzol, ale aj tlaky očakávania verejnosti.

Verejnosť na video zareagovala celkom kladne, keď hodnota akcií CD Projekt Red narástla o niekoľko percent, ale novinár Jason Schreier z Bloombergu teraz zverejnil svoj článok, v ktorom vyspovedal dohromady viac ako 20 súčasných a bývalých zamestnancov herného štúdia. Pod podmienkou anonymity mu porozprávali, ako vývoj prebiehal v skutočnosti, čo od nich vyžadovali manažéri a aké smiešne platy mali mnohí z nich.
What went wrong with Cyberpunk 2077? Interviews with more than 20 current and former CD Projekt staff paint a complex picture. Unchecked ambition, technical woes, unrealistic deadlines, and above all, one belief: "We made The Witcher 3 -- it'll work out." https://t.co/T56huHkQW8
— Jason Schreier (@jasonschreier) January 16, 2021
Vytvorili sme Witchera 3, nejak to bude fungovať
Aj keď hru štúdio oznámilo v roku 2012, podľa vývojárov sa na nej začalo pracovať až v roku 2016. Nielenže si štúdio zaumienilo, že vyvinie hru, ale aj samotný herný engine, na ktorom bude fungovať. Jeden z vývojárov v rozhovore povedal, že práca na hre pripomínala cestu vlakom, pred ktorý niekto zároveň pokladá koľajnice.
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1743 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOM
Veľká časť viery vo vývojárov zo strany manažmentu vraj bola založená na „mágii“, ktorú štúdio získalo vďaka hre Witcher 3. Keď sa v úvodných fázach vývoja niekto spýtal, ako chcú všetky súčasti hry vytvoriť, kolega vraj len skonštatoval, že „vytvorili sme Witchera 3, nejak to bude fungovať“.
Manažéri rovnako sľubovali, že vývojári nebudú musieť pracovať nadčasy, ale opak bol pravdou. V jednom prípade vývojár nadčasy odmietol, tak mu manažér povedal, že je to v poriadku, ale tieto zmeškané hodiny budú musieť odpracovať ostatní členovia jeho tímu. A nebolo ničím výnimočným, ak ľudia pracovali aj 13 hodín denne.
Zárobok 700 dolárov mesačne
Najlepšie na tom nebolo ani platové ohodnotenie. Aj keď CD Projekt Red sľuboval, že 10 percent zo zisku rozdelí medzi zamestnancov, jeden z vývojárov Adrian Jakubiak v rozhovore priznal, že v roku 2015 ako tester zarobil okolo 400 dolárov mesačne. O tri roky neskôr ako juniorský programátor zarábal 700 dolárov mesačne. V tom čase už pritom štúdio naplno pracovalo na Cyberpunku 2077.
Manažment podľa vývojárov zúfalo túžil po čo najskoršom vydaní, ale napokon súhlasil s viacerými odkladmi do obdobia, kedy spoločnosti predstavili novú generáciu konzol. Šéfovia vraj chceli vydať hru na súčasné konzoly a počítače a onedlho rovno aj na novú generáciu Playstation 5 a Xbox Series X.
Falošné demo pre verejnosť
Napriek tomu mali od začiatku vývoja v roku 2016 zamestnanci o dva roky neskôr v rukách takmer len demo verziu, ktorú ukazovali fanúšikom a novinárom na konferenciách. Vývojári teraz priznávajú, že demo verzia bola prevažne falošná, chýbala v nej väčšina herných mechaník, ktoré hra mala obsahovať a premárnili na jeho príprave dlhé mesiace. Tie mohli radšej venovať vývoju hry samotnej.
Medzi vývojármi a manažmentom vznikali konflikty, ktoré prispievali k tomu, že medzi viac ako 500 zamestnancami pracujúcimi na Cyberpunku 2077 neexistovala medzi tímami veľká súhra.
Vývojári vraj často pracovali na rovnakých súčastiach a funkciách, aké už iný tím naprogramoval, a keď štúdio najalo dodatočné pracovné sily zo zahraničia, poľskí vývojári vraj často na skupinových poradách rozprávali poľsky namiesto toho, aby používali angličtinu.
Nestávalo sa to len mimo pracovných aktivít, ale údajne priamo počas toho, keď sa zamestnanci na stretnutiach radili, ako ďalej v jednotlivých fázach vývoja postupovať. Akoby časť poľských vývojárov nemala záujem o pomoc zo zahraničia, avšak miestne sily nepostačovali na komplexnosť celého titulu.
Stane sa raz hra miláčikom?
Nikto tak momentálne netuší, ako dlho bude štúdiu trvať, kým hru opraví a transformuje do takého stavu, že sa bude môcť bez problémov vrátiť do obchodu pre Playstation a fanúšikom sa napraví znechutenie z nedokončeného produktu, ktorý CD Projekt Red začal predávať.
Opravné aktualizácie majú prichádzať koncom januára a v nasledujúcich týždňoch po tom, a tak bude zaujímavé sledovať, či sa Cyberpunku 2077 podarí napraviť svoju reputáciu, alebo navždy zostane poškvrnená.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.