Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Streda 3. 3. 2021 meniny má Bohumil, Bohumila

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Tech - Autá
3
Martin Mičuda
28. január 2020, 14:18
Čas čítania: 3:48

Budú mať autá niekedy plnohodnotného autopilota? Popredný predstaviteľ VW o tom pochybuje

Riaditeľ divízie Volkswagen Autonomy vyjadril nemalé pochybnosti, či sa vôbec niekedy dočkáme autonómneho vozidla 5. úrovne.

Martin Mičuda
28. január 2020, 14:18
Čas čítania: 3:48
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
Budú mať autá niekedy plnohodnotného autopilota? Popredný predstaviteľ VW o tom pochybuje
Zdroj: volkswagen-newsroom.com

Okrem stále prísnejších emisných limitov, ktoré výrobcom zviazali ruky, je posledné roky poprednou témou automobilového priemyslu aj autonómna jazda. V súčasnosti už takmer každé nové vozidlo na našom trhu, aj v základnej výbave, disponuje rôznymi asistenčnými systémami, ktoré viac či menej pomáhajú vodičovi. 

 

Už len to, že vozidlo je vybavené napríklad tempomatom znamená, že podlieha istej automatizácii, ktorá bola pred pár rokmi len fikciou. Ba čo viac, medzičasom sa tak sprísnili bezpečnostné normy na nové vozidlá, že do tradičného hviezdičkového hodnotenia vrámci crash testov NCAP výraznou mierou vstupujú aj body za príslušné asistenčné systémy. Inými slovami, ak nie je napríklad vozidlo vybavené asistentom pre sledovanie jazdných pruhov, automaticky stráca nárok na plný zisk 5 hviezdičiek. 

 

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1752 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
Mladý zdravý vojak zomrel za čudných okolností v karanténnom centre na COVID-19. Podľa úradov si za smrť môže sám, povedala vdovaMladý zdravý vojak zomrel za čudných okolností v karanténnom centre na COVID-19. Podľa úradov si za smrť môže sám, povedala vdova
Šéf Infosecurity: Rusi zaklamali, že Sputnik už na Slovensku posúdili experti. Matovič nás posunul k Orbánovmu Maďarsku (Rozhovor)Šéf Infosecurity: Rusi zaklamali, že Sputnik už na Slovensku posúdili experti. Matovič nás posunul k Orbánovmu Maďarsku (Rozhovor)
Až 80 % Slovákov nemá finančnú rezervu ani na 3 mesiace. Prekvapilo ma to, napísala som teda knihu s praktickými radami (Rozhovor)Až 80 % Slovákov nemá finančnú rezervu ani na 3 mesiace. Prekvapilo ma to, napísala som teda knihu s praktickými radami (Rozhovor)
VIAC


Aké sú jednotlivé úrovne autonómnej jazdy a dočkáme sa vôbec niekedy plnohodnotného autopilota?
Zdroj: www.volkswagen-newsroom.com

 

Za vývojom asistenčných a bezpečnostných systémov stojí nielen množstvo značiek, ale hlavne ich dodávatelia - technologické giganty či nové start-upy. Vďaka tomu sme preto svedkami obrovského pokroku na poli autonómnych systémov, i keď v súčasnosti rada z nich naráža na legislatívny problém. 

 

 

Aj napriek tomu, že moderné technológie dokážu významnou mierou pomôcť vodičovi pri vedení auta, stále musí platiť, že za vozidlo plne zodpovedá práve šofér. Aj samotní výrobcovia sú preto pri vypúšťaní chytrých systémov do sériovej výroby veľmi obozretní. V súčastnosti už totiž nejedna značka disponuje technológiou, ktorá do veľkej miery umožňuje takmer plne autonómnu jazdu. Z viacerých dôvodov ju ale zatiaľ štáty legislatívne zakazujú. 

 

Aby sme boli presnejší a ty si sa dostal do obrazu, autonómne riadenie sa rozdeľuje do 5 kategórii podľa jeho schopností.

 

Aké sú jednotlivé úrovne autonómnej jazdy a dočkáme sa vôbec niekedy plnohodnotného autopilota?
Zdroj: www.volkswagen-newsroom.com

Úroveň 1

Ako odznelo v úvode, nulovou úrovňou automatizácie disponuje na našom trhu už len pár starších modelov – prakticky každé nové auto, ktoré prešlo európskou homologizáciou disponuje systémom núdzového brzdenia, ktorý automaticky radí vozidlo do 1. úrovne autonómneho riadenia. Medzi ďalšie technológie tejto kategórie patrí napríklad spomínaný adaptívny tempomat či asistent pre jazdu v pruhoch, teda systémy, ktoré slúžia na podporu vodiča.

Úroveň 2

Druhý stupeň autonómnej jazdy sa stal už akýsi štandard najmä medzi drahšími modelmi, ktoré dokážu prevziať naraz niekoľko súčastí riadenia. Do tejto kategórie spadá napríklad systém automatického parkovania či jazda s adaptívnym tempomat za prítomnosti systému, ktorý súčasne udržiava vozidlo v jazdnom pruhu. Vo všeobecnosti ale platí, že vodič je povinný systémy neustále kontrolovať a v prípade nebezpečenstva prevziať kontrolu nad vozidlom.

 

Oficiálne sa udáva, že aj v druhej úrovni musí mať vodič neustále ruky na volante, jazdné piloty v prémiových značkách či systém Autopilot v Tesle ale dovoľuje vodičovi na niekoľko sekúnd pustiť ruky z volantu. Avšak, medzičasom automobilky túto dobu, kvôli legislatíve, značne skrátili a zároveň vozidlá vybavili kapacitnými volantmi – stačí, ak je na volante ruka len položená, čím systém vie, že vodič je prítomný.

Úroveň 3

Prvá značka, ktorá ohlásila túto úroveň v sériovom vozidle bolo Audi, keďže v ich novej vlajkovej lodi A8 mala pribudnúť technológia Audi AI. Žiaľ, do dnešného dňa sa tak v luxusnej limuzíne nestalo, pravdepodobne práve kvôli legislatívnym problémom. Podstatou 3. úrovne je fakt, že vodič už nemusí neustále monitorovať prácu chytrých systémov, musí byť ale fyzicky prítomný v prípade, že by musel zasiahnuť. 

 

Do istej miery niečo obdobné umožňujú asistenčné systémy určené do zápchy, kedy vie vozidlo dodržiavať odstup, držať sa v pruhoch, zastaviť a následne sa svojvoľne rozbehnúť bez zásahu vodiča. Táto technológia ale nie je v súčasných modeloch úplne 100-percentná (vyžaduje si neustály dohľad vodiča), preto ju nemožno kategorizovať ako autonómne riadenie 3. úrovne.

Úroveň 4

Štvrtý stupeň má už predstavovať vysoko automatizovanú jazdu, počas ktorej nie je vodič za ideálnych podmienok potrebný, inými slovami, môže si za volantom doslova zdriemnuť alebo vozidlo opustiť. Stále ale nejde o plne autonómne riadenie, keďže takýto systém nemusí fungovať stále. Je viac-menej určený len na jazdu v zápche či na diaľnici. Pri chybe systému alebo zlom počasí bude totiž vodič donútený prevziať riadenie. 

Úroveň 5

Vrcholná úroveň znamená plne autonómne riadenie, počas ktorého nebude vodič nikdy nútený zasiahnuť. Dalo by sa povedať, že vo vozidle s takto sofistikovaným systémom nebude potrebný volant či pedále, keďže technológia dokáže zvládnuť jazdu na 100 %, a to minimálne tak dobre, ako človek. Kedy sa ho dočkáme? Otázkou je, či vôbec...

 

Aké sú jednotlivé úrovne autonómnej jazdy a dočkáme sa vôbec niekedy plnohodnotného autopilota?
Zdroj: www.volkswagen-newsroom.com

 

Viaceré popredné automobilové koncerny už neraz predviedli, ako ďaleko so svojimi autonómnymi systémami zašli. Ostatne, už v roku 2013 nám Daimiler predviedol Mercedes-Benz triedy S, ktorý krúžil centrom mesta bez zásahu vodiča. Limuzína bola vybavené dodatočnými senzormi, radarmi, LiDAR-om, mapovými podkladmi a výstupmi zo semafórovej siete. Naopak, také Audi naučilo model RS7 Sportback ideálnu stopu na Hockenheimringu, kde následne 560-koňové auto urobilo pekelne rýchlu jazdu bez vodiča.

 

Ako sa ale ukazuje, preniesť niečo obdobné do praxe, teda medzi bežných účastníkov cestnej premávky sa začína zdať za čoraz nereálnejšie. Aspoň nie v plnom slova zmysle. Niečo obdobne naznačil na veľtrhu elektroniky CES 2020 aj Alex Hitzinger, riaditeľ divízie Volkswagen Autonomy – okrem toho, že potvrdil, že aj Volkswagen už dlhé roky pilne pracuje na autonómnych systémoch, nechal sa počuť, že za akýsi reálne dosiahnuteľný vrchol v rámci autonómneho riadenia je „len" úroveň 4.

 

 

Dosiahnuť 5. úroveň autonómneho riadenia všade a za každých okolností bude podľa jeho slov nesmierne ťažké. Pre portál Wards Auto Alex Hitzinger prehlásil:

 

„Je to jeden z našich najväčších problémov. Je to ako letieť na Mars. Možno sa to nikdy nestane.“

 

Divízia Volkswagen Autonomy, ktorá má na muške práve 4. a 5. úroveň autonómnej jazdy tak očividne naznačila nemalé pochybnosti, čomu sa nemožno ani veľmi čudovať – stav a povaha vozovky sa môže meniť extrémne rýchlo, nehovoriac o nečakaných momentoch(obmedzenia, prekážky, ľudia, zver), ktoré nemusí špičkový systém v reálnom čase vyhodnotiť správne. Navyše, je viac než jasné, že automobilky neprevezmú zodpovednosť za svoje technológie, ak nebudú stopercentné.

 

Volkswagen ale tvrdí, že 4. úrovne by sme sa mali dočkať už v priebehu nasledujúcich 5 rokov, pričom jedným z prvých reprezentantov má byť elektrická dodávka ID.Buzz. Práve autonómne úžitkové vozidlá môžu prilákať nových zákazníkov, keďže ich využitie na diaľničné dlhé trasy je veľké. Nechajme sa teda prekvapiť, čo prinesú nasledujúce roky.

 

Zobraziť galériu 6
Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdielať
Uložiť Uložené
Zdielať Zdielať článok
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie
Domov
Zdielať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.