24. januára 2017, 9:52
Mary

Patrick Wilson túži po vražde svojej neurotickej manželky v psychologickom thrilleri A Kind of Murder. Podarilo sa mu naplniť očakávania? (Recenzia)

Téma vám pripomenie hneď niekoľko podobných filmov...

Motív odstránenia nepohodlnej manželky, ktorý dominuje v tomto mysterióznom thrilleri, poznáme z viacerých snímok. V Hitchcockovej majstrovskej Vražde na objednávku bola táto téma vypiplaná do najmenšieho detailu. Možno si spomeniete aj na Fincherovo Stratené dievča alebo na romantický thriller od Woodyho Allena Match Point – Hra osudu (i keď v tomto prípade išlo o vraždu milenky). A Kind of Murder vznikol podľa psychologického thrilleru The Blunderer od slávnej americkej spisovateľky Patricie Highsmith. Viaceré jej predlohy vrátane Cudzincov vo vlaku, Talentovaného pána Ripleyho či Carol poslúžili k vydareným filmovým spracovaniam. Dokázala však najnovšia variácia na ponurý hitchcockovský noir tromfnúť diela tohto filmového génia?

Zdroj: Magnolia Pictures

Romány Patricie Highsmith skrývajú dôležité morálne a myšlienkové posolstvá. The Blunderer nie je výnimkou. Popri výsostne kriminálnej atmosfére sa ich tvorcovia do tohto thrilleru snažia zakomponovať, avšak robia to takým povrchným spôsobom, že vo vás zarezonujú len minimálne. Aký je rozdiel medzi skutočnou vraždou a „obyčajnou“ myšlienkou na ňu? Ako nazeráme na vinu toho druhého? Brilantné autorkine idey, ktoré mohli v schopnejšom a obsahovo prepracovanejšom filme omnoho viac vyniknúť. Len si spomeňte na famózny Hitchcockov Povraz, kde sa jednotlivé morálno-filozofické, chvíľami až neuveriteľne bezcitné úvahy o problematike ľudského svedomia, domnelej nadradenosti a viny priam zarezávali pod kožu. A Kind of Murder na rozdiel od Povrazu alebo Vraždy na objednávku len pláva po povrchu a vnútorne sa vás nedotkne. Režisér Andy Goddard, ktorý má na konte napríklad niekoľko epizód ku kladne prijatým seriálom ako Doctor Who či Downton Abbey, v tomto prípade šliapol vedľa.

Zdroj: Magnolia Pictures

Dej pracuje s dvomi líniami, čo má navodiť dojem príbehovej sofistikovanosti a vzájomnej previazanosti motívov. Nejaká snaha o ich skĺbenie tam síce je, no vzhľadom na plytký scenár a povrchné charaktery postáv sa tvorcom ani zďaleka nedarí dosiahnuť očakávaný efekt. Hlavný hrdina Walter (Patrick Wilson), ktorý po nociach píše kriminálne poviedky, nie je šťastný s neurotickou a chladnou Clarou (Jessica Biel). Manželské konfrontácie medzi nimi pôsobia ako z predpotopnej drámy a sú plné nezmyselných dialógov. Na ich spoločných scénach bolo treba psychologicky zapracovať, dodať im bolestne drásavý, prípadne až hororový odtieň. Popritom autori rozvíjajú ďalšiu linku súvisiacu s vraždou celkom inej ženy. Podozrivým sa stáva chorobne vyzerajúci Kimmel (Eddie Marsan), jej manžel vlastniaci malé kníhkupectvo. Walter je týmto prípadom „dokonalej vraždy“ zvrátene fascinovaný, a preto sa začne zaoberať myšlienkami na odstránenie Clary. Keď ju nájdu mŕtvu, podozrenie automaticky padá na Waltera. Niet sa však čomu čudovať. Počas nasledujúcich scén robí priam absurdné chyby a nelogické rozhodnutia. Potenciál tejto postavy je až trestuhodne nevyužitý a sympatie divákov si za žiadnu cenu nezíska.

Zdroj: Magnolia Pictures

Herecký casting je zvolený na výbornú a patrí k najväčším pozitívam. Jessica Biel (A-Team, Total Recall) a Patrick Wilson (V zajatí démonov, seriál Fargo) dokážu udržať váš záujem aj napriek tomu, že ich scenáristicky odfláknuté postavy toho veľa neponúkajú. Podobné pocity vo mne zanechala aj Haley Bennett (Dievča vo vlaku, Hardcore Henry) v úlohe barovej speváčky a Walterovej milenky Ellie a potenciálny vrah Kimmel stvárnený Eddiem Marsanom (seriál Ray Donovan, Snehulienka a lovec). Za zmienku stojí aj Vincent Kartheiser (In Time, seriál Mad Men) hrajúci nekompromisného detektíva Corbyho, ktorý obom hlavným protagonistom neúprosne šliape na päty. Exteriéry, kostýmy či výprava, zodpovedajúce atmosfére 60. rokov minulého storočia, vás aspoň na chvíľu vrátia v čase a oživia vo vás spomienky na nezabudnuteľné noirovské klenoty. Avšak nedostatočne vyhrotené pasáže, nevýrazná hudba, takmer nulové napätie a akcia vás dovedú k šialenstvu. Absurdný, rýchlo odbitý koniec, ktorému predchádzala pomerne zaujímavá naháňačka na mačku a myš v tmavých nočných uličkách, vás prinúti len nechápavo pokrútiť hlavou.

A Kind of Murder mohol byť fenomenálne vypointovaným psychologickým thrillerom vzdávajúcim poctu zlatej hollywoodskej ére. To by však tvorcovia museli popracovať na príbehu, postavách a celkovej atmosfére. Nevydarený pokus o prispôsobenie sa moderným divákom dejovou skratkovitosťou a nedbanlivým spracovaním zásadných myšlienkových platforiem, ktoré z knihy robia výnimočné dielo, sa tomuto filmu stal osudným. 3/10.

0/10