3. októbra 2017, 11:35

Pochmúrne vtipná výpoveď o živote v totalitnom štáte a potrebe ľudskej slobody a lásky. Tým všetkým je Brazil od Terryho Gilliama (Recenzia)

Kultová snímka sa vracia na plátna kín.

Asociácia slovenských filmových klubov sa postarala o to, že do našich kín zavítal aj kultový film Terryho Gilliama s názvom Brazil. Bývalý člen humoristickej skupiny Monty Python nakrútil túto snímku v roku 1985 a dnes ide o právom legendárnu záležitosť, ktorá ani po opakovaných pozretiach neprestáva udivovať imagináciou, nápaditosťou, mrazivými scénami či čiernym a depresívnym humorom.

Zdroj: Universal Pictures

Príbeh sa odohráva „niekedy v 21. storočí“ v dystopickej krajine zmietanej teroristickými útokmi, kde má štátna moc pod dohľadom každého človeka. Sam Lowry (Jonathan Pryce) je priemerný a nezaujímavý úradník unikajúci zo sivého sveta do svojich snov. Práve tam je totiž neohrozeným hrdinom, ktorý zachraňuje krásnu ženu. Všetko sa zmení, keď Sam túto ženu menom Jill (Kim Greist) uvidí aj v skutočnosti. Začne robiť všetko pre to, aby sa k nej dostal. Je však možné v neľudskej mašinérii naokolo nájsť vytúžené šťastie?

Brazil je unikátnym mixom rôznych žánrov. Ide o čiernu komédiu, absurdnú satiru, ale aj svedectvo o živote v totalitnej spoločnosti plnej byrokracie a potláčajúcej akýkoľvek náznak individuality. Svojím spôsobom by sa dalo povedať, že svet, kde sa dej odohráva, je taký bezútešný a depresívny, až sa tomu človek musí smiať, pretože mu skrátka nič iné neostáva. Sivosť a nevľúdnosť okolitého sveta je potom v priamom kontraste so Samovými snami. Tie sú zosobnením túžby po "krídlach", po slobode a láske.

Nie je bez zaujímavosti, že Gilliam sa pri písaní scenára inšpiroval takými velikánmi svetovej literatúry, ako Franz Kafka či George Orwell. Na Orwellov román 1984 sa tu dokonca niekoľkokrát priamo odkazuje. Kafkovský pocit bezútešnosti, ale aj istej absurdnej komiky zase srší z každého políčka. Dokázať všetky tieto prvky skombinovať do funkčného celku je poriadne náročná úloha. Terrymu Gilliamovi sa to však podarilo na jednotku. Je pravdou, že jeho dielo môže na niektorých divákov pôsobiť mierne chaotickým dojmom, jeho nekompromisná vízia je však kompaktnou výpoveďou o potrebe ľudskej slobody a normálneho života v neľudskom svete. Ale ten niečo také nemôže dovoliť. Aj vďaka tomu je vyznenie Brazilu - aj napriek prítomnosti humoru - viac než bezútešné.

Zdroj: Universal Pictures

Snímka je aj dnes ohromujúcim gejzírom nápadov a jej zobrazenie technokratickej spoločnosti (obzvlášť všelijakých bizarných prístrojov) berie dych. K tomu treba prirátať skvelé herecké výkony Jonathana Prycea, Kim Greist, Michaela Palina, Roberta De Nira či Iana Holma. Nezabudnuteľným sa pre mňa tento film stal aj absolútne dokonalo mrazivým záverom. Skrátka, ide o majstrovské a nadčasové dielo, ktoré v toku času nielenže obstálo, ale jeho vyznenie dnes pôsobí aktuálnejšie než kedykoľvek predtým.

Je možné, že vám podobné rozprávanie príbehu nesadne, možno vás tiež minie špecifický čierny a absurdný humor, ale faktom ostáva, že pokiaľ máte slabosť pre dystopické, surreálne sfarbené diela, nepochybne si prídete na svoje. Každému milovníkovi kvalitného filmu môžem Brazil len a len odporúčať. Doteraz ide totiž o jeden z najlepších filmov v bohatom portfóliu Terryho Gilliama. 10/10

0/10