Technológií sa aspoň zatiaľ netreba báť
Nahrádzanie niektorých ľudských činností robotmi už nie je žiadna novinka a postupne sa jednoduchá manuálna práca celkom zautomatizuje. To sa však nestane zajtra, o mesiac či o rok, hoci už teraz sme svedkami mnohých technologických vymožeností, o ktorých sme ešte pár rokov dozadu ani len nesnívali. Aká je aktuálne dostupná technológia je jedna vec, no čas, kedy si technológiu osvojí väčšie množstvo ľudí je už vec druhá. Okrem toho v prípade robotov musíme brať do úvahy ekonomiku, trh práce, regulácie a sociálne postoje.
Podľa posledného prieskumu existuje viac ako 2000 rôznych aktivít, respektíve činností v práci, ktoré sa dajú aspoň čiastočne automatizovať. A nejde pritom iba o manuálnu prácu a činnosti s tým spojené. Podľa spoločnosti McKinsey & Company, ktorá prieskum robila, väčšina pracovných aktivít je zrelá na čiastočnú automatizáciu, vrátane veľkého počtu administratívnych činností, obchodovaniu s akciami či dokonca niektoré šéfovské pozície. Spoločnosť McKinsey & Company so svojím prieskumom prepočítala, že 49 % času v práci na vykonávanie rôznych činností by bolo možné automatizovať s aktuálne dostupnými technológiami alebo s tými, ktoré sú práve vo vývoji. Keby k tomu došlo zo dňa na deň, o prácu by prišla viac ako jedna miliarda ľudí na celom svete. Faktom ostáva, že iba 5 % činností z rôznych pracovných zameraní je možné automatizovať úplne.
Tento prechod od ľudskej práce k drastickej automatizácií, nech už ide o čiastočnú či úplnú, potrvá niekoľko dekád. Hoci nevieme, aké technológie tu budú o niekoľko rokov, stále platí, že k osvojeniu si akejkoľvek skvelej technológie je potrebný čas. Strach mnohých je síce pochopiteľný, no treba brať do úvahy aj históriu, kedy už pred vyše 80 rokmi padlo mnoho varovaní od renomovaného ekonóma Johna Maynarda Keynesa ohľadom takzvanej “technologickej nezamestnanosti” a zatiaľ sme sa k takému štádiu nedopracovali.
Náklady na automatizáciu sú ďalším faktorom, ktorý treba brať do úvahy. Napríklad také samojazdiace kamióny by dokázali pripraviť o prácu 1,7 milióna šoférov kamiónov len v USA. Nahradenie všetkých starých kamiónov tými samojazdiacimi by však stálo vyše 1 trilión dolárov, čo už je poriadne obrovská suma a súkromné firmy obvykle nie sú ochotné príliš investovať do technológií, ktorých návratnosť sa počíta na celú dekádu. Hoci záleží najmä na trende a reguláciach, nejakej drastickej automatizácie sa nedočkáme minimálne ďalších 20 rokov.