Zaujímavejšia a zdravšia alternatíva kávy, ktorej chuť je od tej známej na nerozoznanie.
Stále platí, že sme veľmi radi, keď máme možnosť predstaviť ľuďom niečo nové, nevídané a pokojne aj extravagantné. Obzvlášť, pokiaľ ide o projekt odsúdený na úspech. Výnimkou nebude ani Dávid Nagy, ktorého nápad si všimli už aj zahraničné médiá a je len na ňom, ako dokáže využiť potenciál svojho vlastného produktu. Ten dostal príznačný názov - Clear Coffee. Myslím, že hneď pri pohľade na fľašu sa každému vynorí množstvo otázok, a preto sme sa rozhodli 26-ročného Košičana vyspovedať a zistiť, ako vlastne táká číra káva vzniká a kedy/kde ju budeme môcť ochutnať. Na úvod hádam stačilo, môžeme sa posunúť k hlavnej časti.
Len nedávno sa na známej zahraničnej stránke objavil článok o tvojom vynáleze, tak nám ho môžeš teraz predstaviť.
Clear Coffee je prvá číra káva na svete. Je vyrobená z kvalitnej kávy, čistej vody a prírodného kávového kofeínu. Tento nápoj nosí v sebe chuťové a stimulačné účinky kávy, ale nepôsobí nepriaznivo na belosť zubov. Vyrába sa metódou, aká ešte nikdy nebola použitá pri výrobe kávy. Vďaka tejto technológii vzniká nápoj, ktorý je jedinečný svojou chuťou a arómou. Pretože sa pri výrobe CLEAR COFFEE kofeín stráca, kompenzujeme ho pridaním vysokokvalitného prírodného kofeínu získaného z kávových zŕn. Vďaka tomu vieme presne kontrolovať hladinu kofeínu v nápoji. Náš produkt neobsahuje žiadne konzervačné látky, arómy, stabilizátory, cukry a ani sladidlá.
Ako vôbec prišlo k tomuto nápadu?
Asi pred dvoma rokmi mi prvýkrát napadla myšlienka výroby bielej kávy (nápad čírej kávy prišiel až neskôr). S kamarátom sme sa bavili o tom, že by bolo treba prísť s niečím novým, a vtedy som dostal nápad s kávou, ktorý ma okamžite zaujal. Po prieskume na internete som zistil, že zatiaľ nič takého neexistuje, takže som začal s výskumom, ako by sa to dalo urobiť.
Ako prebiehala výroba v začiatkoch a ako si prišiel na to, aké ingrediencie použiť?
Začiatky boli dosť rozpačité, keďže som absolútne netušil, ako na to. Bolo to ako strieľanie do tmy. Prvé dva spôsoby, ktoré som použil, nepriniesli úspech. Až tretia metóda sa ukázala ako správna a nadšenie, ktoré som vtedy zažíval, sa asi ťažko dá opísať slovami. Napriek tomu, že prvá číra káva bola hrozná, uvedomil som si, že som dokázal niečo, čo nikto predo mnou. Aby som vedel vyrobiť nápoj vysokej kvality, začal som sa podrobne venovať štúdiu kávy. Počnúc pestovaním a spracovaním, končiac rôznymi spôsobmi prípravy. V tom istom čase som sa venoval aj zdokonaľovaniu výrobného procesu a technológie. Čo sa týka ingrediencií, na začiatkoch som experimentoval s rôznymi kombináciami, ale nakoniec sa ukázalo, že čisto kávový variant je najlepší.
Sú náklady na jednu fľašu porovnateľné so šálkou klasickej kávy?
Náklady na výrobu sú vyššie, ale očakávame, že so zdokonaľovaním výroby sa to bude znižovať. V dnešnej dobe predpokladáme výslednú maloobchodnú cenu pre spotrebiteľov niekde na úrovni 2,50€ za fľašu (200ml).
A čo jej účinky? Nabudí nás rovnako?
Účinky sú ako pri klasickej káve, ale vďaka tomu, že sa musí kofeín dopĺňať, vieme nastaviť jeho presnú hladinu. Momentálne je v 200 ml nápoja 80 mg kofeínu. Pre porovnanie espresso obsahuje okolo 60 mg a zalievaná káva okolo 100 mg kofeínu. Povedal by som, že je to taký zlatý stred. Netreba ale zabúdať ani na to, že vďaka čírosti nefarbí zuby ako bežná káva.
Pomáhal ti niekto alebo si bol na všetko sám?
Od začiatku mi pomáhal brat Adam a kamarát Števo. Rodičia tiež prispeli radami.
Dizajn fľaše v spojení s názvom “Clear Coffee” je nepochybne dostatočne výstižný. Bude sa ešte niečo meniť alebo je to finálna fáza? Prípadne nám môžeš povedať viac o tom, ako si sa dostal práve k tomuto názvu.
Pre Clear Coffee som sa rozhodol preto, že je to výstižné a povie o tomto produkte všetko. Čo sa výsledného názvu (značky) týka, ešte nie sme definitívne rozhodnutí. Máme pripravené aj iné názvy, ale nevylučujeme ani zachovanie terajšej podoby.
Určite si musel absolvovať aj nejaké tie papierovačky. Ako si sa s tým popasoval?
Zatiaľ prebiehalo testovanie ohľadom bezpečnosti a trvanlivosti produktu. Všetky výsledky ukazujú , že nápoj je bezpečný. Komunikácia so Štátnou veterinárnou a potravinárskou správou sa začala tento týždeň. Bližšie sa k tomu zatiaľ neviem vyjadriť, ale budeme sa snažiť o to, aby bol tento produkt čo najskôr schválený.
Máš pocit, že človek, ktorý príde s revolučnou novinkou na Slovensku má šancu presadiť sa s ňou aj ďalej? Respektíve, sú u nás vytvorené podmienky na to, aby sa presadili projekty, akým je práve ten tvoj?
Myslím si, že v dnešnom globálne poprepájanom svete môže vzísť celosvetovo úspešný produkt z ktorejkoľvek časti planéty. Slovensko, podľa mňa, nie je ani ideálne, ale ani najhoršie miesto pre začatie podnikania. Určite sú štáty, kde sa začína jednoduchšie, ale sú aj štáty, kde je situácia ďaleko horšia.
Zmenil/zmení tento produkt tvoj život?
Absolútne. Konečne robím to, čo ma baví, a to je asi najdôležitejšie. Čo sa týka finančného ohodnotenia, predpokladám, že aj tam sa časom prejaví to množstvo úsilia, ktoré je vkladané do tohto projektu.
Nájdeš si popri svojej práci čas na oddych? Ako relaxuješ?
Takým každodenným relaxom je pre mňa posilňovňa. Pomáha mi vyčistiť si hlavu a často tam prídem aj na nové nápady. Snažím si nájsť pár hodín týždenne aj pre rodinu a kamarátov, ale je to čoraz ťažšie.
Aké boli reakcie ľudí , ktorí už mali možnosť nápoj ochutnať?
S rozsiahlejšími ochutnávkami začíname až v nasledujúcich dňoch. Väčšina ľudí, ktorí ochutnali číru kávu, sa vyjadrila pozitívne, ale našli sa samozrejme aj taký ktorím chuť nesadla. Chuť zväčša popisujú ako kávovú a osviežujúcu. Dúfame, že touto novou chuťou dokážeme nastoliť nový trend.
Dávid sa rozhodol zájsť so svojím produktom do košických ulíc a nechať ľudí, nech si názor utvoria sami. Test dopadol najlepšie ako mohol.
Myslíš si, že sa môžeš presadiť na Slovensku, alebo sme na to ešte dosť konzervatívni?
Čo sa Slovákov týka, mladšia generácia, podľa mňa, je už rovnako otvorená novým veciam ako obyvatelia západných krajín.
Kde všade by si chcel svoj produkt dostať?
Môj názor je taký, že v dnešnej dobe je už zbytočné uvažovať iba o slovenskom trhu. Sme v EÚ, a to znamená, že je tu 500 miliónov spotrebiteľov. Tento produkt ma potenciál stať sa celosvetovým hitom a podľa toho sa aj riadime. Našim cieľom je preraziť na svetovej úrovni.
V prípade, že by som chcel Clear Coffee ochutnať už teraz, čo mám robiť?
Momentálne nič. Náš produkt ešte nie je dostupný, ale budeme sa snažiť formou ochutnávok predstaviť tento nápoj čo najväčšiemu počtu ľudí. Na to, aby sme mohli číru kávu priniesť na trh, potrebujeme získať finančné prostriedky na zahájenie výroby.
Chystáš do budúcna aj priesvitný čaj alebo iný nápoj?
Nad týmto som ešte neuvažoval. Momentálne sústreďujem všetku svoju pozornosť na kávu, keďže chceme vyrábať produkt, ktorý je vysokej kvality.
Na záver priestor pre teba na pár slov pre čitateľov REFRESHER.sk
V prvom rade sa chcem poďakovať redakcii refresheru za možnosť prezentovať sa. Otázky týkajúce sa nášho produktu nám môžete zasielať prostredníctvom kontaktného formuláru, ktorý ja na našom webe clearcoffee.net. Pre začatie produkcie potrebujeme získať 35 000 €. Ak sa Vám náš nápoj páči, môžete podporiť náš crowdfundingový projekt na indiegogo.com pod názvom CLEAR COFFEE.
Za príjemný rozhovor ďakujeme rovnako aj my. Sme radi, že sme opäť mali možnosť predstaviť vám prakticky v predstihu projekt, o ktorom budeme pravdepodobne veľa počuť. V prípade, že by ste sa chceli Dávida opýtať niečo, čo sme vynechali, pokojne tak môžete urobiť v komentároch a my sa postaráme o to, aby ste sa dočkali odpovede. Ak si myslíte, že aj váš, prípadne nápad vášho blízkeho má potenciál a dokázal by zaujať, pokojne sa nám môžete ozvať na e-mail [email protected]. Ďakujem za pozornosť a dúfam, že si nás zapnete aj nabudúce.