Influencerka? Youtuberka? Podľa vlastných slov len nadšenkyňa do áut.
V dave ju rozhodne neprehliadneš vďaka výrazným fialovým vlasom, nápaditým tetovaniam a prenikavému pohľadu. Rovnako si nemožno nevšimnúť jej štýlovú Mazdu, v ktorej vozí len jedného pasažiera — plyšového Pokémona Gengara. Prečo? To sa čoskoro dozvieš.
Napriek tomu, že má na Instagrame vyše stotisíc followerov, je skromná a ako sama vraví, nepotrebuje brať každú spoluprácu. Snaží sa radšej si zachovať integritu. Sára alias Smusiata šetrila na vlastné auto od pätnástich rokov a keď si ho napokon kúpila, začala si ho zveľaďovať podľa vlastných predstáv.
Aj keď vraví, že toho viac pokazila, než vylepšila, tento proces začala dokumentovať na kameru a behom dvoch rokov získala desaťtisíce verných fanúšikov. Zaujal ich nielen rafinovaný imidž odkazujúci k japonskému anime, ale tiež Sárina autenticita a humor. Dnes rada moderuje na rôznych automobilových akciách, má vlastný podcast a točí edukatívne videá na YouTube.
Kedy sa zamilovala do áut, aké netradičné koníčky mala v minulosti, ako vznikla jej prezývka a čo vraví na slovenských influencerov a influencerky? Okrem iného prezradila, či miluje rýchlu jazdu aj koľko peňazí už investovala do svojho auta.
Ak sa ti páči podobný obsah, pridaj sa do klubu Refresher+ a čítaj všetky články na našom webe bez zbytočných obmedzení. Nájdeš tam viacero reportáží zo zahraničia, profilov osobností či desivé kriminálne príbehy.
- Koľko času denne venuje sociálnym sieťam.
- Či si všetky videá robí sama alebo má tím ľudí.
- Aký je jej primárny džob.
- Aké autá si chce ešte kúpiť.
- Aké má skúsenosti s políciou.
Vysvetli nám prosím, čo alebo kto je vlastne Smusiata, pretože niekto tak volá teba, iní tvoje auto, ale našiel som už aj to, že to je vizuálny koncept, ktorý jednoducho spája milovníkov anime a japonskej automobilovej kultúry.
Kedysi som sa oháňala tým, že to je vizuálny koncept. Brala som to tak, že auto samo osebe je kus umenia a ja doňho dávam svoju dušu tým, že mu vytváram istý vizuál. Smusiata malo byť pôvodne moje auto, ale dnes už aj tak všetci volajú Smusiata mňa. (smiech) Takže ja som Smusiata aj keď občas tak volám aj moje auto.
Ste proste jedna bytosť. (smiech)
Áno, pekne povedané. (smiech)
Je to celkom netradičné meno. Nemýlia sa ľudia, keď ho vyslovujú?
To nie, ale skôr si to upravujú podľa seba, ako chcú. Napríklad Susmiata, Smiata, Smusa, Smusi. Smusi je zároveň moja herná prezývka. Táto prezývka je asi moja najobľúbenejšia. Mám ju od dvanástich rokov. Nikomu som to ešte nepovedala, ale ten názov vznikol ako kombinácia slov Smusi a Miata. Miata je auto a Smusi som si sama vymyslela ako prezývku na margo toho, že sa mi kedysi veľmi páčil youtuber Smusa. (smiech)
Prezliekala som sa napríklad za Moxxi z Borderlands alebo Katarinu z LOL-ka. Bavilo ma, že v tom kostýme sa môžeš hrať na niekoho iného. Ako Katarina som sa preto tvárila extrémne drsne a namyslene. Potom za mnou ľudia chodili a vraveli, že sa ma báli vôbec osloviť.
Keď to je herná prezývka, začínala si streamovaním cez Twitch?
Práveže nie, až nedávno som začala so streamom, ale kedysi som bola strašná „no-liferka“. Zapla som TeamSpeak a bola som do polnoci na počítači. Pred školou som si občas ešte dala jednu hru LOL-ka. To a tiež WOW-ko som hrala fakt každý deň.
Mala som rada aj Assassin's Creed. Nad posteľou v detskej izbe mám dokonca namaľované logo tejto hry. Momentálne však už nemám čas na „gaming“, ale skúšam Sim racing, teda závodenie po sieti. Mám na to aj volant so sedačkou a s pedálmi. Prihlásila som sa do akadémie WWS Racingu a chcem, aby ma naučili jazdiť.
Ako by si sa označila? Si viac youtuberka alebo influencerka?
Som proste nadšenkyňa do áut.
A kde toto nadšenie vzniklo?
Počas pandémie mi padli všetky koníčky, ktoré som mala. Keďže nie som človek, ktorý dokáže len tak sedieť doma a nič nerobiť, potrebovala som niečo nové. Zároveň som si od pätnástich šetrila na auto. Už od mala som inak hrávala všetky pretekárske hry typu Need for Speed. Plus môj tatko bol autíčkar, takže sa to na mňa postupne nalepilo. Chcela som pôvodne Seat Leon, ale môj vtedajší priateľ, ktorý bol autíčkar, ma začal huckať na nejaké japonské autá. Napokon som si kúpila Miatu.
Tým, že nebolo cez pandémiu čo robiť, zamerala som sa na to auto a trávila som veľa času v garáži jeho vylepšovaním. I keď som na tom aute viac skôr pokazila ako opravila, bavilo ma to. (smiech) To bol môj cieľ v rámci toho profilu Smusiata, že budem ako „nemechanik“ robiť tuning na aute a budem to postupne dokumentovať.
Primárny impulz bol ten, že sa naučím niečo nové. Otvorila som si nejaké videá na YouTube a podľa nich som sa riadila v garáži. Vec, ktorá niekomu trvá pätnásť minút, mi trvala aj šesť hodín, ale beriem to ako dobre strávený čas. Dnes tým žijem.
Aké koníčky si mala pred autami?
Dvanásť rokov som tancovala brušné tance. Páčia sa mi východné kultúry. Bola to perfektná súčasť môjho života, pretože sme so súborom chodievali súťažiť po Európe. Chýba mi to. Musím si asi nájsť nejakú skupinu v Bratislave. Robila som aj cosplay, zhruba od dvanástich do pätnástich. Dostala som sa k tomu cez hry a anime.
Prezliekala som sa napríklad za Moxxi z Borderlands alebo Katarinu z LOL-ka. Bavilo ma, že v tom kostýme sa môžeš hrať na niekoho iného. Ako Katarina som sa preto tvárila extrémne drsne a namyslene. Potom za mnou ľudia chodili a vraveli, že sa ma báli vôbec osloviť. (smiech)
Keď máš rada východné kultúry, bola si už v nejakých ázijských krajinách?
Zatiaľ nie, ale veľmi by som chcela. Najviac asi do Japonska. Celkovo som toho veľa neprecestovala, pretože za posledné tri roky som skoro všetky peniaze dala do auta. Napriek tomu to neľutujem.
Koľko peňazí si už investovala do svojho auta?
Prestala som to rátať asi pri desiatich tisícoch. Je to tridsaťročné auto, takže investovala som nielen do úprav, ale aj opráv. Napríklad brzdy boli robené až na trikrát, pretože najprv som ich pokazila ja, potom ten mechanik, ktorý ich mal opraviť. (smiech)
Máš rada rýchlu jazdu?
Mám. (úsmev)
Akou najvyššou rýchlosťou si šla?
Neviem, pretože to bolo v GTR-ku a vtedy som sa nepozerala na tachometer. Na mojej Miate som šla najrýchlejšie 200 km/h.
Neoškrela si ešte auto? Nemala si nejakú dopravnú nehodu?
Zatiaľ nie. Tým, že mám nízke auto, občas šúcham podvozok alebo predný nárazník. Inak sa mi nestalo nič vážne.
Aké máš skúsenosti s políciou?
Skúsenosť s políciou mám len jednu, ale vzali mi rovno papiere od auta. (smiech)
Chceš to v skratke priblížiť?
Mám o tom na YouTube video, tak si ho môžu čitatelia pozrieť. Nebola to vôbec príjemná skúsenosť a bolo to ešte na MDŽ.
Bol na teba ten policajt zlý?
Extrémne zlý.
Kedy ti napadlo zakomponovať do vizuálu postavičku z Pokémona Gengara? Práve pre túto kombináciu si ťa zavolali minulý rok ako hostku na Comics Salón.
Ani neviem, prišlo mi to ako zaujímavé spojenie, nakoľko už odmalička milujem Pokémonov. Zbierala som ich. Okrem toho zbieram herné konzoly.
Máš ešte nejaké auto/autá, ktoré by si ešte raz chcela vlastniť?
Chcela, je ich veľa. Napríklad Nissan S13 alebo Hachiroku...
Poňala by si to opäť konceptuálne, že by si ku každému autu priradila inú postavičku z Pokémona?
Presne tak. (úsmev) Nechcem sa nad tým však príliš zamýšľať, pretože potom to stratí isté čaro.
Aký je tvôj najobľúbenejší pokémon?
Espeon.
A celkovo anime postava?
Hitsugaya Toushiro z Bleachu, Killer Bee z Naruta, Roy Mustang z FMA – ale nie preto, že má autíčkarské meno. (smiech)
Na Instagrame máš vyše stotisíc followerov, čo nie je zrovna málo. Išiel ten nárast postupne alebo to rapídne stúplo po niečom konkrétnom?
Šlo to postupne a zlomových momentov bolo viacero. Najskôr mi to skočilo z osemsto na päťtisíc, potom som zrazu mala dvadsaťtisíc a napokon stotisíc. Bol to celkom skok. Všetko sa to udialo za posledné dva roky, ale neviem konkretizovať vďaka čomu ten nárast prišiel.
Pracovala si však na nejakom raste cielene, či nie?
Stanovila som si iba to, že budem konzistentná a budem pravidelne pridávať nejaký obsah. Istú dobu som tým až príliš žila.
To vravíš celkom vyčítavo. Máš pocit, že to šlo na úkor niečoho iného?
Určite, išlo to najmä na úkor vtedajšieho vzťahu. Bola som na seba veľmi prísna. Ak som nemala dobrý dosah, dosť som riešila prečo to tak je. Našťastie to trvalo len zopár mesiacov. Uvedomila som si, že to nie je zdravý prístup a nemôžem byť otrokom sociálnych sietí.
Koľko času denne venuješ sociálnym sieťam?
Pár hodín. Snažím sa odpísať, niečo pridať. Už však viac premýšľam nad tým, aby to, čo dám von, malo nejakú pridanú hodnotu. Začínala som tým, že som pridávala len vizuálne atraktívne videá. Dnes už chcem, aby to niečo ľuďom prinieslo a istým spôsobom ich to obohatilo. Robím aj podcast HaHaHa Auto o histórií autoznačiek či edukatívne videá so zaujímavosťami o autách.
Uvedomuješ si už teda istú rolu influencerky a zodpovednosť voči ľuďom, ktorí ťa sledujú...
Hej, snažím sa.
Nechcela by som robiť obsah, ktorý nie je relevantný. Som rada, že mám normálnu prácu. Môžem si tým pádom vyberať, s kým chcem spolupracovať a nie som na spolupráce odkázaná. Zachovávam si integritu.
Všetky videá si robíš sama alebo máš nejaký tím ľudí?
Nemám na to tím ľudí, ale pomáhajú mi kamoši. Nedávno som si však najala jedného strihača. Dovtedy som to viac-menej robila všetko sama.
Predpokladám, že influencingom sa ešte neživíš. Čo je tvoj primárny džob?
Pred nedávnom som dokončila vysokú školu a dnes som IT-čkárka.
Chceš sa časom naplno živiť tvorbou videí alebo ti vyhovuje to, že to máš ako koníček a vieš si tým aspoň z časti privyrobiť?
Privyrobiť je silné slovo. Už dlho som nemala platenú spoluprácu.
Ako to?
Myslím si, že to je úplne prirodzené vzhľadom na obsah, ktorý tvorím. A nechcela by som robiť obsah, ktorý nie je relevantný. Som rada, že mám normálnu prácu. Môžem si tým pádom vyberať, s kým chcem spolupracovať a nie som na spolupráce odkázaná. Zachovávam si integritu.
Stretla si sa s predsudkami a názormi typu: „Žena za volant nepatrí a nevie nič o autách“?
Jasné, najmä na TikToku. Snažím sa to brať s nadhľadom, ale občas mám slabšie chvíľky, kedy som z podobných komentárov nešťastná. Treba sa však voči tomu obrniť, pretože inak by som nemohla robiť to, čo robím, dlhodobo.
Nestretla si sa aj s opačnými prípadmi, že tvoj záujem o autá prišiel mužom sexy a začali ťa vďaka tomu baliť?
Vždy som rada, keď sa za mnou niekto na nejakom zraze zastaví a pokecá, ale nevnímam to vtedy tak, že ten človek má o mňa záujem. Vnímam to ako super možnosť spoznať tých ľudí aj mimo internetu.
Kto je tvoj obľúbený influencer/influencerka?
Zo zahraničných to je Jirka vysvětluje věci alebo Kluci z Prahy a z domácich Miroslav Bača. A Smart! (smiech)
Je nejaký influencer/influencerka, ktorého/ktorú, naopak, neznášaš?
Neznášam je asi silné slovo. (úsmev) Mám zopár nesympatických mien na jazyku, ale nechcem ich hovoriť.
Tak sa budem pýtať na konkrétne mená a skús mi povedať, čo ťa prvé napadne. Začnime s Lady Hoonigan.
Poznáme sa osobne, je to veľmi šikovná baba.
Rachellkka?
(smiech) Nepatrí medzi ľudí, ktorých sledujem.
Explo?
Je správne šľahnutý, mám ho rada.
Katežinka?
Ona je presne ten stokár, ktorý je ukrytý v každom z nás, ale hanbíme sa ho pustiť von na povrch. Ona to robí za nás. (smiech)
Matej Zrebný?
Toto nie... (smiech)