Z nekonečných hodín čakania na letisku ti nemusí ostať iba trpká spomienka. Ako cestujúci máš v takom prípade nárok na kompenzáciu vo výške niekoľkých stoviek eur. Stačí poznať pravidlá alebo sa obrátiť na správnych ľudí.
Zrušený či zmeškaný let dokáže cestujúcim poriadne skomplikovať život. Mnohí ho však prežijú utrúsením nadávky a neskôr na túto nepríjemnú skúsenosť zabudnú. Aerolínie tak v mnohých prípadoch nemusia vyplácať odškodné cestujúcim, ktorí naň majú nárok, pretože tí o svojich právach často vôbec nevedia.
„Cestujúci sa rýchlo vzdajú. Na ceste za získaním kompenzácie ich odradí zdĺhavá a komplikovaná komunikácia. Môže sa stať, že si neustriehnu požiadavky leteckej spoločnosti, pretože emaily so žiadosťami o dodatočné doloženie dokumentov často skončia v spame,“ poznamenal Juraj Švancár, ktorý pred šiestimi rokmi založil startup meskanieletu.sk a Slovákom začal pomáhať so získaním kompenzácií za zmeškané či zrušené lety.
Dnes hovorí o 94-percentnej úspešnosti pri získavaní odškodného. V rozhovore pre Refresher prezradil, kedy cestujúcim vzniká nárok na odškodné, akými praktikami chcú letecké spoločnosti odradiť nespokojného klienta od získavania kompenzácií, akých chýb sa vyvarovať, ale aj to, či a ako sa dá na meškaní letu zarobiť.
Baví ťa naša tvorba? Pridaj sa do klubu Refresher+. Aj vďaka tvojej podpore dokážeme prinášať kvalitné články. Okrem množstva benefitov, ktoré na teba čakajú, získaš neobmedzený prístup k prémiovému obsahu.
Ako ste sa dostali k tejto práci? Čo vás motivovalo začať pomáhať cestujúcim vymáhať kompenzácie za zmeškané lety?
Pred šiestimi rokmi som sa s podobnou situáciou stretol na vlastnej koži. Letel som z Helsínk do Viedne a mali sme viac ako trojhodinové meškanie. Práve v tom období som sa zamýšľal nad tým, či mi vesmír nepošle zaujímavú ideu na nejaký startup. Pár sedadiel za mnou sedela partia Slovákov, ktorí boli s celou situáciou veľmi nespokojní a dávali to aj jasne najavo. Sám som o téme kompenzácií leteckých spoločností vtedy veľa nevedel, no videl som príležitosť ponúknuť ľuďom niečo, čo na trhu chýba.
Po príchode domov som vytvoril základnú stránku s formulárom. Jej forma aj obsah síce boli trošku kostrbaté, no už po dvoch hodinách mi prišiel prvý vyplnený formulár od potenciálneho klienta, ktorý ma nakopol projekt rozbehnúť.
S akými prípadmi sa v praxi stretávate najčastejšie – sú to zrušené lety, zmeškané prípoje alebo meškania?
To sa odvíja od sezóny. V letných mesiacoch, ale vlastne aj počas celého roka riešime primárne meškania. V približne 30 % sa objavujú aj zrušené lety, tie sú častejšie podmienené mimoriadnymi okolnosťami, pri ktorých cestujúcim, bohužiaľ, nemusí vzniknúť nárok na kompenzáciu.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či si môžeš vďaka meškaniu zarobiť a v akých sumách sa pohybujú sumy odškodného.
- Kedy cestujúcim vzniká nárok na odškodné za zmeškaný let.
- Akú sumu si máš pripraviť, ak o pomoc so získaním kompenzácie žiadaš odborníkov.
- Ako sa letecké spoločnosti snažia zjednávať výšku odškodného.
- Čo je najčastejšou chybou pri získavaní kompenzácie.
- Aký postup by mali pri získavaní odškodného zvoliť dovolenkári, ktorí si zájazd zakúpili cez cestovnú kanceláriu.