Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
25. marca 2014, 15:52
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

TECH
Uložiť Uložené

História, vývoj, vznik a život najúspešnejšieho vozidla s býkom na kapote, ktorý pôsobil na trhu viac než 10 rokov.

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Seriál, v ktorom nájdete podrobné informácie a históriu tých najluxusnejších, najexkluzívnejších a najexotickejších automobilov sveta, pokračuje! Po superšporte Ferrari 458 Italia, luxusnom kupé 2+2 Bentley Continental GT, limuzíne všetkých limuzín Rolls-Royce Phantom a vrchole moderného automobilizmu aka Bugatti Veyron, prichádza pravdepodobne najúspešnejší superšport všetkých čias. Lamborghini Gallardo prišlo na trh už v roku 2003, no i aj napriek tomu sa prakticky dodnes ešte vypredávajú sklady tohto najúspešnejšieho vozidla s býkom na kapote. Ale pekne po poriadku...

História

Talianska športová automobilka Lamborghini nemá síce až takú rozsiahlu modelovú históriu ako je to napríklad v prípade Ferrari, každý z modelov v portfóliu si však vydobyl svoje čestné miesto. Dodnes spomíname na legendárne superšporty, ktoré predstavovali vo svojom období vrchol automobilovej produkcie. Lamborghini obyčajne ponúkalo pre zákazníkov len jeden hlavný model, ktorý postupne dostal nasledovníka a pokračoval v úspechoch ďalej. Z brán továrne však vychádzalo len okolo 300 exemplárov ročne a to bol hlavný "nedostatok" voči konkurencii, keďže najmä spomínané Ferrari chrlilo jeden automobil za druhým a to vo viacerých veľkostných triedach naraz. Narozdiel od toho, v Sant'Agata Bolognese vznikali väčšinou výhradne len obrovské dvanásťvalcové modely. Miuru vystriedal Countach, potom prišlo Diablo, v roku 2002 ďalší nástupca, Murcielago, na ktoré v dnešnej dobe nadviazal veľmi úspešne Aventador. Písal sa rok 2003 a po dlhých 11 rokoch jedinej rady prišiel na scénu úplne nový projekt, ktorý mal zaznamenať úspech súbežne s veľkým Murcielagom.

Predaje dvanásťvalcového Murcielaga poriadne nenabrali na otáčkach a na svetlo sveta sa tak prediera úplne nový, menší, lacnejší, kompaktnejší a civilizovanejší býk. Ten dostal meno po slávnom chove turnajových býkov s viac než tridsaťročnou tradíciou - Gallardo. Krátko na to si však novinka vyslúžila pomenovanie, ktoré si prakticky drží dodnes - "Baby Lambo". Štartérom tohto projektu bol (opäť raz) nový vlastník. Pod taktovkou nemeckej automobilky Audi sa zmenil plán budúceho pôsobenia značky Lamborghini. Samozrejme, za všetkým bola ekonomika, keďže v dobe, kedy sa automobilový svet naozaj enormne rozvíjal, by automobilka postavená len na jednom modeli (s astronomickou cenovkou) zrejme čelila nejasnej budúcnosti. Krok to bol teda určite správny, no v tých časom asi len málokto z kompetentných tušil, že práve tento menší model bude taký úspešný. Podstatou celej idei bolo postaviť distingvované, no zároveň vysoko výkonne kupé pre širší záber ľudí, než v prípade Murcielaga. Narozdiel od dvanásťvalcového monštra malo ponúkať hlavne väčší luxus, komfort, pohodlie a tú najmodernejšiu elektroniku z luxusných limuzín. Všetko to malo byť pritom zabalené do príťažlivého obalu, pod ktorým sa okrem spomínaných vlastnosti nachádza kompaktnejší motor s porovnateľným výkonom, vďaka čomu by bolo možné atakovať rýchlosti nad 300 km/h. A tak sa stalo začiatkom roka 2003, kedy sa Lamborghini začalo nesmierne dariť.

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Dizajn

Po vzhľadovej stránke je imidž baby Lamba naozaj atraktívny, bezchybný a nadčasový. Tradičný hranatý look si automobilka držala aj v tomto prípade, do očí však bije kabína vozu, ktorá je posunutá extrémne vpredu. Predné partie zdobia veľké nasávacie otvory a pomerne veľké svetlomety po stranách krátkej prednej kapoty. Pri pohľade zboku vidíme perfektnú aerodynamickú siluetu, ktorá prakticky rastie a klesá bez akýchkoľvek ostrejších uhlov. Naopak, zadná časť je výrazne zrezaná, čo dodáva atraktívnejší vzhľad. I zadné partie sú ale veľmi vyvážené, okrem krátkeho zadného previsu je charakteristický najmä dizajn, ktorý bol horizontálne riešený. Nechýba štvorica výfukov, veľké odvetrávacie otvory a decentný spojler. Prakticky bezprostredne za kabínou sa nachádza číre sklo, (neskôr pribudli ďalšie kryty) za ktorým sa skrýva srdce superšportu.

Ako ste si všimli, Gallardo som opísal v prítomnom čase a to preto, že prakticky dodnes je ako-tak aktuálne. Na začiatku som spomenul, že dizajn je nadčasový a práve to stojí za zmienku. Od roku 2003, kedy vstúpilo prvé Gallardo do predaja, sa vyrábal tento model cez 10 rokov, keďže len koncom minulého roka sa oficiálne vyrobil posledný exemplár a ešte dodnes sa dopredávajú zvyšné kusy. Takým dlhým životným cyklom sa môže pýšiť naozaj len málo vozidiel tohto typu. "Gallo" prešlo za toto dlhé obdobie až dvoma modernizáciami, ktoré mu zabezpečili tak dlhé pôsobenie. Prvý facelift prišiel v rokoch 2008-2009, vrámci ktorého sa k názvu pridalo označenie LP560-4. Lambo ešte viac opeknelo, miestami zhranatelo, pričom pôsobí ešte modernejšie, pod čo sa podpísali aj nové svetlomety s LED-diódami. V roku 2012, keď už každý čakal nástupcu, Lamborghini sklamalo a prišlo opäť len s ďalším, v poradí druhým faceliftom. Ten zakomponoval do vzhľadu aktuálne trendy automobilky, čím pôsobí model podstatne dravšie. Krátko pred Vianocami minulého roka sme sa ale nasledovníka predsa len dočkali a do dôchodku Gallardo poslala novinka s menom Huracan LP610-4.

Gallardo je zároveň automobilom, ktorý sa ponúkal v najväčšom počte jednotlivých verzií. Čo sa karosárskych prevedení týka, do sériovej výroby putovalo len klasické kupé a kabriolet pod označením Spyder, ktorý debutoval v roku 2006. Do roku 2014 však prišlo na trh až okolo 35 prevedení! (Kupé, Spyder, 2x facelift + špeciálne edície). Jednotlivé verzie sa odlišovali buď po vizuálnej stránke, alebo motorizáciou, či pohonom. Približovať vám všetky edície určite nemá výnzam, koniec-koncov z označenia sa toho dá veľa odvodiť. LP560-4 znamená, že model ponúka 560 koní a poháňané sú všetky 4 kolesá. Už tradične, najsilnejším cestným prevedením bola (LP570-4) Superleggera, ktorá má navýšený výkon, športovejší bodykit vrátane karbónových nadstavcov, veľkého zadného krídla a početných športových polepov. Za zmienku určite stojí aj LP550-2 Valentino Balboni, ktoré nesie meno po testovacom jazdcovi, ktorého rukami prešla väčšina vyrobených exemplárov. Charakteristický pre tento model bol pohol len zadnej nápravy a dvojfarebný hrubý pás cez celú hornú karosériu. Finálnou verziou je LP570-4 Squadra Corse, ktorá vznikla v obmedzenom počte len 50-tich kusov, ktoré majú veľký zadný spojler a tradičný polep vo farebnej trikolóre. Zvyšné prevedenia sa viac-menej odlišovali exteriérom a trhom pôsobenia. Tu sú tie najznámejšie:

2014 Gallardo LP570-4 Squadra Corse, 2013 Gallardo LP570-4 Edizione Tecnica, 2012 Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale, 2012 Gallardo LP560-4 Bianco Rosso, 2012 Gallardo LP560-4 Gold Edition, 2012 Gallardo LP560-4 Noctis, 2011 Gallardo LP570-4 Superleggera Bianco Canopus Limited Edition, 2011 Gallardo LP570-4 Superleggera Nero Nemesis, 2011 Gallardo LP570-4 Superleggera, 2011 Gallardo LP570-4 Spyder Performante, 2011 Gallardo LP570-4 Blancpain, 2011 Gallardo LP560-4 Bicolore. 2010 Gallardo LP550-2 Valentino Balboni, 2009 Gallardo LP560-4 Super Trofeo, 2008 Gallardo Superleggera, 2007 Gallardo Nera a mnoho ďalších... 

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Motor

A teraz prejdime k tomu najzásadnejšiemu. Tým je práve motorizácia, vďaka ktorej sa stalo Gallo také vyhľadávané, agilné, rýchle a v neposlednom rade vydávalo nenapodobiteľný zvuk. Už dávno bolo dokázané, že ideálny počet valcov pre najsilnejší motor je 10 a práve 5-litrová V10-ka sa dostala po kapotu aj v tomto prípade. Ďalším plusom bolo umiestnenie pred zadnou nápravou, čo zabezpečilo perfektné rozložené hmotnosti a výborne jazdné vlastnosti, ktoré boli so sériovým pohonom všetkých kolies naozaj nevídané. Neskôr, ako ste si všimli vyššie, prišli aj verzie, ktoré boli poháňané len vďaka zadnej náprave, tie niesli 2-ku ako poslednú číslicu v označení. Nové motorové riešenie prinieslo výraznú priestorovú a hmotnostnú úsporu, no najmä zníženie ťažiska, vďaka umiestneniu jednotky pomerne nízko. Pôvodné vyhotovenia disponovali výkonom 500 koní a 510 N.m, vďaka čomu sa ciele splnili, a nová 10-valcová raketa dokázala uháňať rýchlosťou až 309 km/h. Približne v roku 2005 došlo k miernemu navýšeniu výkonu na 520 koní. Následne, písal sa rok 2007 (t.j. modelový rok 2008) a dočkali sme sa najvýkonnejšiej verzie Superleggera, ktorá už mala pod kapotou 530 koní.


V roku 2008, kedy na trh prišiel prvý facelift, došlo k dodatočnému označeniu modelu, ktoré automobilka používa dodnes pri všetkých (oboch) superšportoch. Ku menu Gallardo sa pripojilo LP560-4 z čoho vyplýva, že došlo k navýšeniu výkonu už na 560 koní. Okrem toho, došlo k výmene motora, keďže 5-litrový desaťvalec nahradila V10-ka s objemom 5.2 litra. Áno, tušíte správne, rovnaký motor zdieľalo Gallardo s Audi R8. Ako roky plynuli, opäť prišli odvodené verzie, ktoré mali pohon len zadnej nápravy a výkon limitovaný len na 550 koní. V roku 2010/2011 sme sa dočkali opäť Superleggeri, ktorá už ale vychádzala z faceliftu a niesla dodatok LP570-4. Dostali sme sa tak na najvyšší výkon, ktorý bol ponúkaný v rámci všetkých verzií. 570-koní a pohon všetkých kolies zaručuje akceleráciu na 100-ku za 3,4 sekundy a maximálku 325 km/h. Všetky vyrobené exempláre mali 6-stupňovú prevodovku, ktorá bola buď manuálna alebo automatická s pádlami pod volantom.

Suma sumárov, menší z dvoch superšportov Lamborghini sa stal celkovo najúspešnejším vozidlom s býkom na kapote, nakoľko sa ho predalo v rekordnom počte až 14 022 kusov. Jedná sa tak pravdepodobne o najvyhľadávanejší, najúspešnejší a najpredávanejší superšport medzi všetkými automobilkami. Nástupca, model Huracan LP610-4 teda stavia z úspechov predchodcu a má tiež rovnako veľké ambície.

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Najluxusnejšie automobily sveta: Lamborgini Gallardo

Nezabudni v komente napísať model, o ktorom sa chceš dočítať nabudúce a sledovať našu novú stránku na FB, kde nájdeš okrem Gallarda aj iné superšporty z našich ciest.

Domov
Zdieľať
Diskusia