Režisér Todd Phillips prilieva olej do ohňa.
Joker je v kinách už nejaký ten piatok, a tak je načase, aby sme sa zaoberali ďalšími spoilermi. Nakoniec, kto chcel, film už určite videl. Mnohí sa pri ňom zamýšľali, čo všetko vo filme je skutočné, a čo si naopak Arthur vymyslel. Niektoré príbehové aspekty však nestoja na psychickej stránke hlavnej postavy.
Ako napríklad otázka, či je Arthur skutočným Jokerom, ktorého poznáme z komiksov. Vzhľadom na rok, kedy sa snímka odohráva (1981) a fakt, že Bruce je ešte len malé dieťa, mnohí začali špekulovať, že skutočný Joker je oveľa mladší a pobehuje po Gothame. Arthurom sa mal „len“ inšpirovať a prebrať jeho identitu v neskoršej fáze veku. Nakoniec, Arthur sa nachádza v Arkhame, kde by sa k vhodným adeptom dostal veľmi ľahko. Žeby to narušilo canon?
V prvom rade žiadny neexistuje, čo sa originu Jokera týka, čo je do dnešného dňa nesmiernou výhodou a malým zázrakom. Každý z tvorcov k tomuto netradičnému charakteru môže pristúpiť úplne inak a vždy by to bolo v rámci mantinelov. Samotný tvorca snímky Todd Phillips priznáva, že to tak skutočne môže byť. Taktiež povedal, že jedného dňa vyjdú s pravdou von.
V rozhovore pre Los Angeles Times sa k tomu vyjadril nasledovne: Joaquinova postava možno inšpirovala skutočného Jokera. V tomto prípade to fakt neviete. Arthurova posledná veta znela: ’Nepochopili by ste to’. V tom momente sa tam deje veľa zaujímavých vecí. Toto všetko by sa mohlo prebádať v prípadnom pokračovaní, ktoré by Joaquin zrejme rád natočil, ak by bol scenár kvalitný. Nakoniec, postavu označil ako svoju vysnenú rolu.
To nás presúva do ďalšieho bodu. Ak by to skutočne bola pravda, snímka by stále mohla byť súčasťou DCEU, respektíve iného plánovaného sveta DC vo Warneri. Matt Reeves napríklad chystá vlastného Batmana (má ísť o trilógiu s oveľa väčším množstvom komiksových postáv než v prípade tej Nolanovej).
Phillips síce rázne zrušil akékoľvek dohady o tom, že Joaquinovho Jokera postaví Pattinsonovému Batmanovi, no v prípade, že Arthur ani nie je skutočným Jokerom, neklamal by. Osobne si myslím, že Joker je naozaj ojedinelým originom a aj keby sa potvrdilo, že ide o človeka, ktorý inšpiroval pravého Jokera, Warner tento svet nevyužije pre rozširovanie ďalšieho univerza a súboj s Batmanom.
A to aj napriek tomu, že vzťah Bruca a Arthura by mohol byť (najmä vzhľadom na to, že to práve on sa zapríčinil o smrť jeho rodičov) ďalšou zaujímavou charakterovou štúdiou. Je tu teda nejaká šanca na to, že by bol Joker súčasťou DCEU? Malá, ale je. Náznakom môže byť samotná existencia Batmana v DCEU. Battfleck je drsný, zabíja, mučí a neradno sa s ním zahrávať. Vyrastal v meste plnom chaosu, násilia a vrážd.
A len tak mimochodom, v BvS prednesie vetu, v ktorej spomína, že Gotham mal v minulosti zlé skúsenosti so šialencami oblečenými za klaunov. A teraz si už asi spomínaš, čože sa to deje v Gothame na konci Jokera. Arthur stvoril mesto plné násilníkov a ľudí neváhajúc bojovať za svoje práva a potreby s krvavými rukami. Gotham navyše stopol liečenie a podporu pre mentálne chorých ľudí, takže s nimi bude mať v budúcnosti Batman množstvo problémov. Zrejme sa však všetci zhodneme na tom, že si prajeme, aby bol Joker standalone.
Hlbšie sa tejto možnosti venoval aj Ryan Arey zo Screencrush
Po viac konšpiračnej teórii než čomkoľvek reálnom sa pozrieme na niečo, čo sa síce nestalo, ale pôvodne sa malo. Arthur sa vo finále snímky plánoval v živom vysielaní zabiť, čo potvrdil aj režisér. Vzhľadom na udalosti v talk-show ale Arthur zmenil plán a v danom momente mu prišlo, že zabitím slávneho moderátora vyšle do sveta silnejšiu správu.
Arthur sa mal dožadovať pozornosti, a to čo najväčšieho možného obecenstva. Myslí si to ako Joaquin, tak samotný režisér. Podľa nich trpí jeho postava narcizmom. Túži po tom, aby bol videný a vnímaný, a tak pri myšlienke zabiť sa uvažuje nad spôsobom, ktorý zasiahne čo najširšie obecenstvo (citácia „I hope my death makes more cents than my life.“ je toho dôkazom).
Todd Phillips nám aj prezradil, že nikto vlastne presne nevie, čím všetkým Arthur trpí. Iste, je tu pseudobulbárny syndróm prejavujúci sa nekontrolovateľným smiechom, no okrem neho tvorcovia filmu nechceli postavu diagnostikovať, hovoriť o jeho symptómoch a vyznieť psychiatricky.