Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 25. 6. 2019 meniny má Olívia, Tadeáš

hľadaj na refresheri

Odteraz si môžeš článok
uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Refresher
0
Viktor Kniš
6. jún 2019, 18:24

Bulvár je čítanie na záchod, tvrdí bývalý šéf šoubiznisu v Novom Čase Štefan Šperka (Rozhovor)

Prečítaj si rozhovor s bývalým šéfom oddelenia šoubiznisu v Novom Čase a Plus 1 Deň.

Viktor Kniš
6. jún 2019, 18:24
Bulvár je čítanie na záchod, tvrdí bývalý šéf šoubiznisu v Novom Čase Štefan Šperka (Rozhovor)
Zdroj: Archív Štefan Šperka
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Reputácia bulváru na Slovensku je v súčasnosti pod podom mrazu, jeho dlhoročný šéf Štefan Šperka o tom vie svoje: „Bulvár je čítanie na záchod a ku káve, tak to treba aj vnímať. Je to niečo, čo si človek prečíta, odloží a ďalej na to nemyslí.“

 

V médiách si vyskúšal všetky pozície vrátane radového redaktora a niekoľko rokov pôsobil ako šéf oddelenia šoubiznisu v Novom Čase aj Plus 1 Deň. V roku 2015 veľký bulvár opustil, vytvoril web vipstory.sk, ktorý už veľmi aktívny nie je. Dnes sa venuje webu fakt24.sk, primárne sa však zameriava na portál Vanity Fail, kde nájdeš seriózne rozhovory so zaujímavými Slovákmi.

 

Nám porozprával, ako to v rokoch 2010-2015 v slovenskom bulvári fungovalo, odhalil zákulisné zaujímavosti, zbúral zopár mýtov a vyjadril sa napríklad ku Rytmusovej svadbe alebo nepravdivým informáciám Nového Času o maloletej, ktorá spadla z Mosta SNP. 

 

V rozhovore sa dozvieš: 

  • Ako Štefan Šperka s odstupom času hodnotí prácu v Novom Čase
  • Čo si myslí o titulkoch ako „Vieme prví!“ alebo „Šokujúce!“
  • V čom sa zmenil bulvár oproti rokom 2010-2015
  • Čo bolo jeho náplňou práce
  • Ako získaval Nový Čas exkluzívne informácie
  • Či spravil niekedy ako šéf oddelenia chybu a uverejnil nepravdivú informáciu
  • Čo si myslí o tom, že na Rytmusovu svadbu prišiel bulvár fotiť z lietadla
  • Ako fungujú paparazzi
  • Prečo Štefan Šperka s bulvárom navždy skončil 
  • Čo robí teraz a prečo ho to teší

 

Bulvár je čítanie na záchod, tvrdí bývalý šéf šoubiznisu v Novom Čase Štefan Šperka (Rozhovor)

 

Ako s odstupom času hodnotíte prácu šéfa oddelenia šoubiznisu v Novom Čase?

Skvelá skúsenosť, veľa kontaktov, pochopil som, o čom práca v bulvári je. Zároveň však musím povedať, že v tom období, keď som robil bulvár ja, bol úplne iný. Fungovalo to na určitej symbióze s celebritami, samozrejme nie všetkými, no nebol taký hejt voči bulváru, ako je dnes. Samozrejme, ak sme napísali niečo negatívne, celebrity to negatívne aj vnímali, ale nedávali to pocítiť redaktorom takým spôsobom ako dnes.

 

Dnes majú celebrity svoj vlastný nástroj, ktorým sú sociálne siete. Majú tisíce followerov a je to vlastne ich médium, cez ktoré môžu dostať k státisícom ľudí akúkoľvek informáciu. Vnímam to tak, že bulvár sa neskutočným spôsobom zmenil a keď som tam pracoval ja, tak mi prišlo, že to bolo o väčšej investigatíve, ako je to dnes, aj keď nechcem, aby to pôsobilo nejak sebavedomo.

 

Vždy som však hovoril, že bulvár, respektíve novinárčina, sa nedá robiť od stola v redakcii, ale robí sa v teréne. V dnešnej dobe online sveta často redaktori nezdvihnú zadok zo stoličky, ako je týždeň dlhý. A čo ma irituje úplne najviac, sú články, ktoré sú tvorené z rôznych diskusií. To je pre mňa level úplná katastrofa.

 

Ako ste vnímali reputáciu bulváru v tom čase. S prihliadnutím na titulky ako „vieme prví“, „šokujúce“ a podobne?

Vtedy to nebolo až tak in. Ja som v takom tom veľkom bulvári pracoval niekedy v rokoch 2010-2014. Tieto titulky sa vtedy nepoužívali aj preto, lebo bol print oveľa silnejší, ako dnes, aj keď online fungoval takisto a bol na tom dobre už vtedy. V tom období však predával Nový Čas denne cez 130-tisíc výtlačkov a aj my redaktori sme to vnímali tak, že print je prestížnejší.

 

Nemuseli sme sa báť, že niekto vydá niečo skôr, ako sme to dali von my. Aj keď sme mali senzáciu, nemuseli sme silou mocou do nadpisu na web písať „vieme prví,“ lebo sme to dali do tlačenej verzie na druhý deň a konkurencia na to musela nabehnúť. Dokonca sme častokrát tajili v redakcii, čo píšeme, aby sa to náhodou nejakým spôsobom nedostalo von skôr, ako to vyjde.

 

V tom období to bolo naozaj viac o tom, že sme si prácu odmakali a záležalo nám na tom, aby sme každú veľkú kauzu alebo odhalenie mali skôr v printovej forme ako na webe. Dnes je to už aj o tom, že tie celebrity sa tažšie oslovujú. Veľakrát sa rieši medzi ľuďmi, že sa nenapíše tomu, koho sa článok týka resp. nežiada sa o vyjadrenie.

 

Ale redaktori musia riešiť aj to a podľa mňa je tam často aj určitá forma obavy, že sa známych osobností na niečo opýtajú a oni to okamžite dajú na sociálnu sieť a tým im v rámci exkluzivity vypália rybník. Čiže už je náročnejšie predbiehať konkurenciu.

 

Takže je to celé o tom, že sa publikum presunulo na internet.

V tom období nešlo o senzáciu na webe, lebo exkluzívne to bolo tým, že sme to mali v novinách ako prví. Nebolo to treba promovať. Vtedy to tak nefungovalo, dnes je to už o niečom inom. Keď to ide na web, musí tam byť „vieme prví,“ aby konkurencia vedela, odkiaľ pramení informácia. A oni to musia vo svojom článku potom povedať a uviesť prvotný zdroj informácie. Je to zásada novinárskej etiky, aj keď, nie vždy sa rešpektuje a dodržuje.

 

Bulvár je čítanie na záchod, tvrdí bývalý šéf šoubiznisu v Novom Čase Štefan Šperka (Rozhovor)

 

Čo bolo vašou náplňou práce ako šéfa oddelenia šoubiznisu?

Štyri porady denne (smiech). Ale nie. Musím naozaj priznať, že mňa osobne tá práca v danom období a na daných pozíciách bavila a určitým spôsobom naozaj napĺňala. Čo sa týka náplne práce, bolo to hlavne o vedení môjho tímu na oddelení šoubiznisu, myslím, že to bolo 7 alebo 8 redaktorov. A naozaj šikovných redaktorov, ktorí makali aj napriek mojim nárokom a občasným výbuchom.  

 

Obrovskou hlúposťou je aj to, čo sa šíri medzi ľuďmi. Podľa množstva čitateľov, ale aj mojich kamarátov, či známych, je predstava práce v bulvárnom médiu nasledovná: ráno v bulvári si ľudia sadnú a povedia, tak a dnes dodrbeme Ďurianovú alebo Rytmusa. To tak absolútne nefunguje. V bulvári sa po celý čas redaktori pohybujú na veľmi tenkom ľade a minimálne za mojich čias bolo nutné mať overený zdroj aj informáciu a dôležité bolo si za ňou stáť.

 

Kto prichádzal s témami?

Redaktori spolu so mnou. Ráno sme si sadli, povedali mi, aké majú tipy, a čo by mohlo ísť do novín. Ja som si spísal tieto témy, išiel som na ďalšiu poradu, kde som tie tipy prezentoval vedeniu a tam sa rozhodovalo, čo pôjde do tlače. Viac menej potom už v spolupráci iba so šéfredaktorkou. Bol som pri tom, ako sa písali články a oslovovali sa jednotliví ľudia k daným témam.

 

Ja som potom tie články kontroloval a následne v spolupráci s editorom riešil, ako to bude vyzerať a aké fotky k tomu dáme. Práve editorka bola neodmysliteľnou súčasťou tímu, pretože častokrát bola posledná, ktorá články videla a ktorá riešila s grafikom, ako bude vyzerať finálna verzia v novinách.

 

Keď bola nejaká spoločenská akcia, rozhodoval som, ktorý z redaktorov na ňu pôjde, keď bola nejaká väčšia akcia, tak sme spoločne so šéfom fotografov riešili, ako to zabezpečiť, čo sa týka tímu. Každý deň to bola práca, ktorá nemala časové ohraničenie od-do, tak to ani v bulvári nikdy nebude.

 

Ak by som to mal zhrnúť, mojou náplňou práce bolo, čo do novín vo finále pôjde, čiže musel som si nejakým spôsobom presadiť témy, ktoré sa mi v tom danom dni zdali najzásadnejšie.

 

 

Dnes je už do veľkej miery zdrojom práce pre redaktorov Instagram. Čo bolo vašim hlavným zdrojom?

Exkluzívny obsah pre predplatiteľov REFRESHER+
od 2,50 € na mesiac
VYSKÚŠAŤ ZADARMO
Máš už predplatené? Prihlásiť sa
PREČO SI PREDPLATIŤ?

Čo sa dozvieš po odomknutí?

 

  • Ako získaval Štefan Nový Čas exkluzívne informácie
  • Či spravil niekedy ako šéf oddelenia chybu a uverejnil nepravdivú informáciu
  • Čo si myslí o tom, že na Rytmusovu svadbu prišiel bulvár fotiť z lietadla
  • Ako fungujú paparazzi
  • Prečo Štefan Šperka s bulvárom navždy skončil 
  • Čo robí teraz a prečo ho to teší

Foto: Archív Štefan Šperka Tagy: rozhovor, novy cas, plus 1 den, stefan sperka
Ohodnoť článok
0
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.