Mercedes-AMG odhaľuje svoju najnovšiu posilu v portfóliu, najvýkonnejšie E-čko v histórii značky.
Sprvoti to vyzeralo tak, že posledné hodiny sa v automobilových kruhoch budú niesť v rovine úplne novej triedy X, ktorou Mercedes-Benz iste trochu šokoval verejnosť. Len krátko na to sa však na povrch dostalo niečo, čo v skorých ranných hodinách očakával asi málokto, najmä po uplynulej prezentácii zameranej na úplne iný model tejto automobilky, kde nepadol žiadny náznak toho, že zďaleka to nebolo posledné slovo zo strany stuttgartských noviniek pre toto obdobie. Na oficiálnej stránke tejto značky sa totiž v úvodných minútach poslednej októbrovej stredy objavil najnovší prírastok do skutočne rozmanitej rodiny AMG. Áno, reč nie je o ničom inom, ako o vrcholných verziách najnovšej triedy E, teda o modeloch Mercedes-AMG E 63 4Matic+ a E 63 S 4Matic+, ktoré posúvajú hranice opäť raz na iný level. Poďme ale pekne po poriadku. Samotný exteriér sa nesie vo veľmi podobnej rovine, ako je tomu v prípade menšieho C 63, svedkami sme tak mohutnejšieho a vyzývavejšieho bodykitu.
Avšak, predné partie sú ešte o čosi agresívnejšie, za čo môžu nepochybne väčšie otvory na nárazníku, ale i maska s tradične zdvojenou lištou, v ktorej pozadí ale tentokrát vidieť náznak vertikálneho "rebrovania". Tým sa vrcholné AMG-čka pomaly ale isto začínajú uberať smerom k modelu GT R, kde sme prvýkrát spoznali takzvaný Panamericana gril. Toto riešenie okrem toho ukrýva aj špecifické chladenie, ktorého prúdenie je upravované podľa potrieb. Z profilu vyznejú o 17 milimetrov rozšírene blatníky, pričom zaujímavým detailom je priestor za prednou nápravou, kde si miesto našiel nový zaujímavý detail šípky v tvare krídla, pod ktorým nájdeme rozmernejšiu plaketu V8 biturbo 4Matic+. 63-ka bude v "základe" postavená na devätnástkach, za príplatok ale nebudú chýbať 20" disky s novým dizajnom a rozmerom pneumatík 265/35 ZR 20 vpredu a 295/30 ZR 20 (štandardom pre silnejšiu verziu S). Keďže ide o vrchol v ponuke, vzadu si svoje tradičné miesto nájdu obrovské výfuky zasadené do rozmerného difúzora. Rozdielom ale je, prekvapivo, že po novom už nepôjde o 4 oddelené koncovky, ale dve pozdĺžne, ktoré sú uprostred opticky rozdelené. Estetické detaily následne dotvára decentná odtrhová hrana na veku batožinového priestoru a prepracované ledkové svetlá s tmavším pozadím. Samozrejme, nechýba na nich zaujímavý efekt hviezdneho prachu, zatiaľ čo vpredu do očí bijú špičkové Multibeam LED svetlá, o ktorých sa dočítaš, okrem iného, v našom nedávnom test.
V interiéri sa toho na oko veľa nezmenilo, popravde, nemalo už ani asi čo. Nepochybne, do palubnej dosky s dvojicou obrovských 12,3" displejov s rozlíšením až 1920 x 720 pixlov sa nasťahoval karbónový dekór. Ten sa tiahne nielen horizontálne, ale aj v stredovom tuneli, kde luxusný podtón dotvárajú analógové hodinky. Najnovší, 3-ramenný multimediálny mercedesácky volant, vrátane jeho stredu či postranného ovládania pomocou nových dotykových plôch, ostal nezmenení, jeho veniec bol ale zospodu zrezaný a zároveň v miesto toho správneho uchopenia potiahnutý Alcantarov. Do výbavy je možné začleniť ambientné osvetlenie interiéru s až 64 farebnými odtieňmi, či príplatkové ozvučenie. To má na starosti opäť firma Burmester - prvou možnosťou je sada 13 reproduktorov, súčasťou druhej je až 23 reproduktorov a to za prítomnosti výkonu nemalých 1 450 W. V neposlednom rade sú to sedadlá s výrazne väčším bočným vedením, ktoré zaručia lepšiu oporu pri športovej jazde. Je otázne, či sa v ponuke, po vzore menšej C 63-ky objavia aj plne škrupinové jednotky (skôr nie).
To najhlavnejšie, prečo ste určite otvorili tento článok, sa nachádza pod kapotou. Prekvapením asi nie je, že ide o dobre známy, špičkový 4-litrový osemvalec biturbo, inžinieri z Affalterbachu ho ale vyladili na ešte vyšší level. Inými slovami, v E-čku táto jednotka ponúkne vôbec najvyšší výkon z celého portfólia 4-litrových modelov s plaketou AMG. V reči čísel (keďže sa Mercedes-Benz už dávnejšie rozhodol zaokrúhľovať výkon vzhľadom na jednotku kW) sa "základné" E 63 4Matic+ pýši výkonom 420 kW / 571 koní a krútiacim momentom 750 N.m. Ak ale zoberieme do úvahy E 63 S 4Matic+, v tomto momente sa dostávame až na úroveň 450 kW / 612 koní a 850 N.m! V reči štatistík ide nielenže o najvýkonnejšie E-čko v histórii, ale aj najvýkonnejšie sériové osemvalcové AMG súčasnosti, pričom lepšie na tom sú už "len" 630-koňové dvanásťvalce. Kám to až porastie a kedy sa to zastaví?! V každom prípade, pozoruhodný je aj ďalší fakt - maximálna rýchlosť je síce tradičných 250 km/h (300 km/h s AMG Driver's package), akcelerácia tomuto 1880-kilogramovému sedanu ale na stovku trvá len, a teraz sa podržte, 3,4 sekundy!
Tento údaj je navyše jasným príkladom toho, prečo vozidlá tohto druhu pomaly ale isto prichádzajú o pohon výhradne zadných kolies (obdobný osud postihne čoskoro M5-ku). Technológie idú prosto nezastaviteľne vpred, výkoný siahajú do teritórií superšportov, no za volantom sedí stále len človek. Ten ale musí vedieť svoje auto skrotiť, so 600+ koňmi na zadku v relatívne "civilnom" aute by to bolo ale nemalý problém i pre profi jazdcov, navyše sériové auto musí mať predsa len isté medze a hranice. V neposlednom (a dosť podstatnom rade) je to dopyt, ktorý hovorí jasnou rečou, takže či sa nám to už (pravým autíčkárom) páči alebo nie, autá sa zlepšujú, šperkujú a to so sebou prináša aj nevyhnutné zmeny a svoje obete.
Báť sa ale v prípade AMG-čka o to, že ste "dodriftovali" rozhodne nemá význam. 4Matic naďalej posiela viac sily na zadnú nápravu, s príchodom novej E 63-ky ale prichádza aj sofistikovanejší pohon všetkých štyroch kolies s variabilným rozdelením krútiaceho momentu 4Matic+, ktorý, okrem iného, v rámci jazdného režimu Race a po následnom aktivovaní režimu Drift Mode dokáže na zadnú nápravu preniesť všetok výkon (!), a to až dovtedy, pokým vodič tento mód nevypne. To je na teraz všetko, svetovú premiéru si najnovšie AMG odkrúti na novembrovom autosalóne v Los Angeles, ceny sa dozvieme v úvode januára a predaj začne v marci.