Mercedes-Benz vo veľkom štýle predstavil ľahšiu, výkonnejšiu a technikou naloženú verziu špičkového modelu AMG GT.
Čas je nezastaviteľný fenomén, a teda i plán značky Mercedes-Benz, respektíve Mercedes-AMG, predstaviť novú, vrcholnú verziu svojej pýchy 24. júna sa stáva dnešným dňom realitou. Ako už iste viete, reč je o nekompromisnom športiaku, ktorý sme doteraz poznali ako 462-koňové GT, respektíve 510-koňové GT S. Po novom, v rámci príležitosti konania sa tohtoročného Festivalu rýchlosti v Goodwoodu, spoznávame tretiu verziu do partie, a teda už dlhú dobu avizované vyhotovenie GT R. Povedať pritom treba, že samotné predstavenie sa nieslo v skutočne veľkolepom duchu - krátko po tom, ako zniesol nové GT R z neba vrtuľník sa objavil i úradujúci majster sveta v F1-ke, Lewis Hamilton, ktorý ho ukázal v plnej paráde, a to či už po stránke obrazu alebo zvuku. Písmeno R je pre modely AMG vcelku netypické, a i v tomto prípade zhmotňuje niečo, čo sme tu doteraz v tom pravom slova zmysle ešte nemali. Práve predstavený model sa totiž postaví medzi "štandardné" verzie a v budúcnosti plánovaný úplný strop v ponuke, ktorý bude zastávať vyhotovenie Black Series. Čo je však podstatnejšie, je skutočnosť, že nové GT R môžeme považovať za "street legal", čiže cestnú verziu závodného špeciálu AMG GT3, pričom samotná automobilka ho označila za najlepšie cestné športové auto, aké kedy vyrobila.
KVÍZ: Poznáš ikonické modely áut? Tento kvíz zvládne len pravý autičkár
8. apríla 2025 o 11:00
Najväčšiu spojitosť so závodným vyhotovením evidujeme na mohutnej maske, ktorá po vzore GT3-ky v prípade R-ka dostala vertikálne orientované lišty, teda tzv. Panamericana gril. Podľa zákulisných informácií by takýto štýl masiek mali neskôr prevzať viaceré vrcholné AMG verzie, GT R je tak prvé sériové (a cestné) AMG, ktoré sa ňou môže pýšiť. Okrem toho GT-čko dostalo citeľne masívnejší bodykit počítajúci s agresívnejším predným nárazníkom, mohutnejšími blatníkmi a prahmi. Nový je pochopiteľne aj zadný nárazník, ktorý sa navyše pýši rozmerným difúzorom a výfukmi umiestnenými v strede, čím značka odkazuje na spojitosť s okruhovými špecialitkami. Štandardom sa okrem toho stáva vcelku rozmerné fixné krídlo, ktoré nahrádza výsuvný spojler. Nový Mercedes-AMG GT R je zabalený do charakteristického zeleného laku Green Hell Magno, ktorý rozhodne trefne zapadne do súčasnej ponuky lakov, pričom rozhodne zaujmú i špecifické dvojfarebné 19" disky s istým retro dizajnom.



V interiéri sa pritvrdzovalo pochopiteľne tiež, čo sa odzrkadľuje na nových, ešte športovejších sedadlách, väčšieho použitia karbónových prvkov, nechýba však ani Alcantara a početné kontrastné žlté detaily. Nepochybne, najväčšia pozornosť sa sústredí pod dlhú prednú kapotu, kde, chvalabohu, netróni nič iné ako 4-litrový osemvalec. Žiadny downsizing sa v prípade AMG nekoná, ostatne, pokiaľ ide o prítomnosť osemvalcových agregátov, Mercedes patrí na špičku na svete s ich počtom v súčasnosti ponúkaných automobilov. Tak ako sa predpokladalo, stále pomerne nový biturbo agregát bol naladený na 430 kW / 585 koni, zatiaľ čo krútiaci moment narástol na hodnotu 700 N.m. Za zmenami stojí nielen úprava samotného motora, ale i riadiacej jednotky a 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Okrem toho, R-ko, ktoré prišlo na svet pod sloganom Beštia zo Zeleného pekla je nielen opticky agresívnejšia, motoricky výkonnejšia ale i o 90 kilogramov ľahšia než GT S. Výsledkom týchto skutočností je akcelerácia na stovku už za 3,6 sekundy ale i maximálna rýchlosť, ktorá sa posunula na úroveň 318 km/h.
AMG tak postavilo špecialitku, ktorá má zamiešať karty v teritóriu modelov ako je Porsche 911 GT3 RS. Jej hmotnosť pritom môže ešte klesnúť, keďže v ponuke nebudú chýbať ani ľahšie no ešte účinnejšie karbón-keramické brzdy. GT R je mimochodom obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport Cup, ktoré dovoľujú vozidlu navštíviť i bežné cesty, rozhodne sa však vďaka ním nestratia ani na pretekárskych okruhoch. Pri jedinečnostiach však ešte ostaneme. S príchodom tejto verzie prichádza i systém aktívneho natáčania zadných kolies, ktorý sa navyše v závislosti od rýchlosti upravuje - do 100 km/h sa zadné kolesa natáčajú zrkadlovo s prednými, čím je docielená lepšia manévrovateľnosť, zatiaľ čo nad stovkou sa natáčajú v rovnakom smerom ako predné, čím je zaručená lepšia stabilita a väčšia prejazdná rýchlosť v zákrutách. Okrem toho, nechýba ani elektronicky riadený zadný diferenciál, no a veľkou novinkou je i predný aktívny splitter, ktorý sa nad rýchlosťou 80 km/h vysúva a zaručuje lepšiu aerodynamiku i priľnavosť prednej nápravy.














