Značka Enfin Levé si aj napriek tomu, že je na trhu len niečo vyše dvoch rokov, stihla vybudovať poriadne zázemie a jej meno tak už má vo svete módy pomaly aj istú váhu.
Značka Enfin Levé si aj napriek tomu, že je na trhu len niečo vyše dvoch rokov, stihla vybudovať poriadne zázemie a jej meno tak už má vo svete módy pomaly aj istú váhu. Svoj podiel má na tom určite fakt, že sa, na rozdiel od podobných brandov, nesnaží Enfin Levé ušetriť na všetkom, ale ponúka kvalitu primeranú svojej cene. Málokto však doteraz vedel, že samotná značka pochádza z nášho susedného Poľska, a že celý jej chod má na svedomí v podstate len zopár ľudí. Nižšie si tak môžeš prečítať niekoľko odstavcov s otázkami, na ktoré odpovedal creative director značky, Michiel van Diem.
Ako vznikla značka Enfin Levé a čo viedlo k jej vytvoreniu?
Samotný koncept Enfin Levé vznikol počas mojej dlhej liečby v nemocnici po nehode. Dostal som sa do stavu, kedy som si uvedomil, aký je život krehký, a že by sme sa mali snažiť dosiahnuť naše sny a vízie, pretože nikdy nevieme, koľko času nám ešte ostáva. Najlepší čas niečo začať je práve teraz. Jednoducho, začni s tým, čo máš a dobré veci prídu.
Čo znamená samotný názov Enfin Levé a ako ste naň prišli?
Enfin Levé doslovne znamená "konečne započatý". Myšlienka alebo skôr vízia, ktorú sme chceli prezentovať celému svetu.
Čitatelia Refresheru prijali prvé kúsky z vašej dielne celkom vrúcne. Aká bola celková odozva na začiatku, respektíve kam až siaha fanbase vašej značky?
Najlepšia odozva prišla zo Spojených štátov a taktiež tu je aj najväčšia fanbase. Veľa fanúšikov máme aj v Japonsku, Európe, Austrálii, Arabských krajinách a Južnej Amerike.
Naša stránka funguje prevažne pre čitateľov zo Slovenska a Česka. Dostali ste už nejaké objednávky z týchto dvoch krajín?
Áno, sme veľmi vďační za skvelú podporu, ktorú nám Refresher poskytol už od začiatku a rovnako sme vďační aj za fanúšikov z Čiech a Slovenska. Módny vkus v týchto krajinách ide celkom dopredu a už sme mali aj niekoľko objednávok. Zatiaľ však Enfin Levé stále ostáva v strednej Európe celkom exkluzívnou značkou.
Všetky produkty od Enfin Levé sa vyznačujú najmä vysokou kvalitou spracovania. Ako si zabezpečujete materiály, kto šije samotné veci?
Sme hrdí na kvalitu našich odevov, ktoré sú vyrábané z materiálov od hlavných textilných závodov vo Švajčiarsku, ktoré sú taktiež známe vďaka svojmu inovatívnemu mysleniu a technológiám. Na nasledujúcu sezónu sme sa dali dokopy s talianskou spoločnosťou, ktorá zabezpečuje materiály pre najväčšie mená vo svete módy ako Carol Christian Poell alebo Damir Doma. Samotné spracovanie má na starosti tím krajčírov a modelárov, ktorí sa svojmu remeslu venujú celý život.
Ste z Poľska, ale mal som dojem, akoby ste nechceli, aby to ľudia o vás vedeli, a tak radšej predstavujete Enfin Levé ako európsku značku. Je to kvôli tomu, že ľudia, ktorí pracujú na značke sú z rôznych častí Európy alebo by jednoducho značka z Poľska (podľa vás) neznela tak dobre pre okolitý svet?
Nie, vôbec si nemyslím, že to znie zle. Je zlé mať komplexy z niekoho národnosti a Poľsko ide v rámci dobrých dizajnov celkom hore. Je tu veľa talentovaných ľudí, ktorí pracujú pre vlastné alebo pre niektorú z celosvetovo známych spoločností. V našom prípade je ťažké viazať sa na jedno miesto kvôli zložitosti samotnej výroby, kvôli ľuďom a faktu, že aj ja sám som stále rozpoltený medzi rôznymi mestami.
Koľko ľudí mimochodom pracuje v Enfin Levé?
Momentálne máme okolo 8-12 ľudí, pracujúcich na rôznych pozíciách vo firme.
Ak sa pozrieme na vašu ponuku, všetky veci pôsobia dosť prepracovaným dojmom. Kto sa stará o návrhy jednotlivých produktov a ako dlho trvá, než sa dostane nový produkt z náčrtu na papieri reálne do predaja?
Aktuálne som hlavným dizajnérom ja sám, no pomáhajú mi aj ostatní ľudia. Je to veľmi dlhý a zložitý proces, nápady sa ti totiž rodia v hlave hocikedy. Keď sa nakoniec poskladajú všetky kúsky skladačky, po množstve náčrtov a koláží sa všetko prenesie na technický nákres a potom na šablónu, podľa ktorej sa vyrobia samotné kusy oblečenia. Zvyčajne trvá zhruba pol roka, než sa dostaneme z počiatočných dizajnov k hotovej kolekcii.
V dnešnom svete módy si dokáže založiť módnu značku pomaly každý a mnohým z nich sa podarí uspieť vďaka sile internetu a hlavným módnym webom. Prečo sa o vás doposiaľ vôbec nepísalo, napríklad na hypebeast.com? (Som si vedomý, že sa prednedávnom dostal von váš prvý článok na Hypebeast, ako sa vám to podarilo?)
Samozrejme, to je kliatba a požehnanie našej internetovej doby. Zdá sa celkom ľahké začať niečo, no chce to dosť práce a odhodlania, ktoré sa ešte násobia aj časom. Nie je veľa ľudí, ktorí to dokážu ustáť a publikum to buď prijme alebo odmietne a bude sledovať, ako sa značka vyvinie ďalej. Je jednoduché začať, no ťažké vydržať na dlhšiu dobu.
V skutočnosti sme mali článok na Hypebeast v júli a celkom nás to prekvapilo. Išlo o repost zo stránky this.heart.is.on.fire, ako sme sa dozvedeli v zdroji.
Pred pár mesiacmi ste predstavili svoju cenovo dostupnejšiu divíziu Eorri, aké sú plány na nasledujúce kolekcie? Máme sa pripraviť na niečo nové, alebo sa bude značka držať vecí, ktoré ju preslávili?
Naša kolekcia jar/leto 2015, ktorá sa dostane von už čoskoro je oveľa vyspelejšia, uhladená a taktiež oveľa viac abstraktná ako predchádzajúce kolekcie. Bude to niečo úplne odlišné a som si istý, že taktiež dosť nečakané.
Eorri je viac o každodennom nosení, jednoduchosti a kvalitnom základe ako o sezónnych zmenách. Do ponuky sa časom ešte dostane niekoľko produktov, no neplánujú sa žiadne veľké zmeny.
Väčšina z novších značiek sa snaží na seba upriamiť pozornosť tým, že posielajú svoje veci známym hudobníkom alebo celebritám. Aký je váš názor na podobné praktiky alebo, keby Enfin Levé malo podporovať niektorého umelca, kto by to bol?
Nikdy sme neposlali oblečenie zadarmo žiadnej celebrite, aj keď máme niekoľko klientov, najmä medzi známymi športovcami. Sme šťastní z množstva objednávok, ktoré dostávame a snažíme sa rozrastať prirodzene, kedže väčšina značiek, ktoré sú rýchlo známe, aj rýchlo skončia. Ak by sme mali teraz šancu spolupracovať s niektorým hudobníkom, bol by to buď Brodinski alebo Gesaffelstein.
Ako ste sa dostali k Shaun Rossovi? Museli ste ho kvôli foteniu vášho lookbooku dostať do Európy/Poľska alebo ste sa mu prispôsobili?
Shaun nás kontaktoval minulý rok s otázkou na jeden produkt, a tak sme sa ho spýtali, či by nechcel byť v našom ďalšom lookbooku, na čo reagoval pozitíve. Je to úžasný a pozitívny človek, ktorý má slobodného ducha. Na naše fotenie v Poľsku prišiel dokonca až z New Yorku.
Jedným z najnovších prírastkov vo vašej ponuke je kolekcia na jeseň a zimu 2014. Čím je odlišná od predchádzajúcich vecí a čo by ste na nej chceli vyzdvihnúť.
Celá kolekcia bola inšpirovaná filmom La Haine a urban subkultúrou vo Francúzsku a Poľsku. Model tejto sezóny, Adam Kaszewski, bol pre nás obrovskou inšpiráciou, kedže sa perfektne hodil do kolekcie. Keď sa pozrieme na jednotlivé veci bližšie, spracovanie, rozloženie švov a surová estetika jednotlivých kúskov bola vo veľkom inšpirovaná práve voľnými líniami architektky Zaha Hadidovej. Všetky koncepty boli znovu vytvorené za účelom najvyššej funkčnosti.
Francúzska dráma z roku 1995.
Ďakujem za interview a ak máš na srdci niečo, čo by si rád povedal, máš priestor.
Ďakujem!
Editoriál kolekcie jeseň/zima 2014.
Ak ťa značka zaujala, určite ju sleduj na facebooku alebo objednávaj jej produkty tu.