Dead Reckoning sa nechytá na M:I – Fallout, ale stále ide o skvelý akčný blockbuster.
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part 1 je okrem skvelého filmu zároveň aj sklamaním. Stále je to skvelý akčný blockbuster, ale na predošlú časť s názvom Fallout sa nechytá.
Nudný, generický záporák a prekomplikovaný príbeh
Môže za to príliš chaotický a nezaujímavý príbeh, v ktorom hlavnú rolu zastáva umelá inteligencia ako záporák dvojfilmu (druhú časť priamo nadväzujúcu na tento film uvidíme v kinách budúci rok). Koncept umelej inteligencie, ktorá sa vzoprie svojim pánom, je nesmierne obohraný a generický.
Je preto náročné pochopiť, prečo scenárista a režisér Christopher McQuarrie vybral ako záporáka dvojice filmov práve AI. Volá sa Entita, nemá tvár, hlas a zatiaľ ani žiadne motivácie. Robí len zle a celý svet sa naháňa za tým, kto ju získa. Scenár si tu pripisuje ďalšie klišé, keď namiesto snahy o zničenie AI, ktorá má potenciál zničiť celé ľudstvo, sa ju radšej riskantne snažia všetci ovládnuť.
Do toho vstupuje Ethan Hunt (Tom Cruise) a jeho tím vo filme, ktorý má za úlohu aj to, aby prilákal nových divákov. Režisér McQuarrie sa v niekoľkých scénach snaží nováčikom v kinách vysvetliť, čo je to vlastne IMF, aká je ich rola v ochrane sveta a ako asi fungujú.
Zároveň sa siedmu časť snažil premostiť s úplne prvou, keď povolal postavu Kittridgea, ktorá sa v sérii neobjavila 26 rokov. Kittridge by možno fungoval ako cameo postava a žmurknutie pre fanúšikov, ale jeho rozšírená rola vo filme nemá žiadne opodstatnenie a rýchlo prestane baviť.
Rovnako rýchlo prestala baviť aj zápletka okolo umelej inteligencie. Jednotlivé postavy sa dookola vracajú k tomu, prečo je nebezpečná, kto všetko po nej ide a čo odomykajú dva kľúče, za ktorými sa všetky postavy celý film naháňajú. Ešte pred polovicou filmu sme si však uvedomili, že nám je to úplne jedno a jediné, čo chceme, je, aby sa postavy rozhýbali a prestali hovoriť.
Dlhé dialógy a chýbajúce emócie
Niektoré dialógy boli totiž až zbytočne dlhé a len komplikovali už aj tak komplikovaný dej, v ktorom je až príliš veľa vrstiev (kto koho zradil, kto má aké ciele a podobne). Je to nepochybne najslabší McQuarrieho scenár a príbeh.
Filmu chýba emotívna zložka a lepšie vzťahy medzi postavami, ktoré sa akoby vôbec nikam v rámci takmer trojhodinového filmu neposunuli. Aj v scénach, ktoré majú v divákovi vyvolať nejaké city, sa to takmer vôbec nedarí. Film si totiž nenašiel čas, aby zobrazil útrapy postáv a to, ako spracúvajú jednotlivé udalosti.
Ethan Hunt je stále sympatický hrdina, ktorému nejde nefandiť, a Benji má stále podarené hlášky, no Luther je tu tak trochu navyše (až na úvodné sekvencie tu nemá čo robiť a ani povedať). Ilsa má len minimum dialógov a tvorcovia ju úplne odstavili. Jej priestor venovali postave Grace, ktorú úžasne stvárnila Hayley Atwell. Grace je talentovaná zlodejka, ktorá však nemá veľké skúsenosti s bitkami či prácou špiónov.
Hayley Atwell je bohyňa
Vďaka tomu majú jej dialógy a scény s Ethanom úplne inú a sviežu dynamiku, keďže Grace občas nevie, čo má robiť, respektíve na nej vidno strach a nervozitu. Hayley Atwell je navyše neuveriteľne charizmatická a nádherná žena, na ktorú sa úžasne pozerá. S Ethanom majú uveriteľný a zábavný vzťah a ide o najlepšiu novú postavu v sérii od pridania Ilsy Faustovej v podaní Rebeccy Ferguson. Skvelý ansámbel ženských postáv uzatvára tichá Paris (Pom Klementioff zo Strážcov galaxie).
Na druhej strane záporáka Gabriela (Esai Morales) tvorcovia dostatočne nerozvinuli. Slúži umelej inteligencii, no počas vyše dvaapolhodinovej stopáži sa divák nedozvie, prečo to vlastne robí a aké presne má napojenie na Ethana Hunta.
Našťastie to, čo sériu zdobí už od jej začiatku, tu aj naďalej výborne funguje. Na začiatku filmu srší zo scén napätie a je problematické odlepiť oči od plátna. McQuarrie tu sleduje dve dejové línie. Huntov tím sa na letisku rozdelí a každý dostane inú, nečakanú úlohu.
Stále skvelo nakrútené, napínavé a dokonale odprezentované
Agenti tak improvizujú, čo vytvára napínavé scény. Nervozite na scéne pridáva aj podarený hudobný sprievod skladateľa Lornea Balfea, ktorý upravuje základné motívy soundtracku série a pridáva k nim nové elementy, vďaka čomu hudba nikdy nenudí.
Nenudí ani akcia, hoci nie je taká originálna, okázalá a nenesie v sebe taký wow faktor ako v predošlých častiach. Nevieme, čím to je, ale vidieť Toma Cruisea skákať z hory na motorke už nespôsobuje taký adrenalín ako kedysi. Možno je to chyba propagačnej kampane, ktorá tieto scény a kaskadérske kúsky rozoberá mesiace, respektíve aj rok pred premiérou.
Skvelá akcia, hudba a sekvencia v Ríme
McQuarrie si pre divákov v kinách prichystal aj niekoľko prekvapení a podarených akčných scén, ktoré neboli v traileri, ale nedokážu sa vyrovnať veľkým kaskadérskym kúskom. Azda najlepšou sekvenciou je automobilová naháňačka v Ríme, z ktorej srší kreativita a humor. Nakrútili ju spôsobom, ktorý divákovi vyráža dych a núti ho zoširoka sa usmievať na plátno a naplno si užívať vynikajúce kamerové prelety a drobné detaily na postavách.
Mission: Impossible – Dead Reckoning Part 1 je tak ďalším výborným akčným filmom. V rámci série však zďaleka nedosahuje kvalít najlepších častí a dokonca nie je ani lepší ako tohtoročný Extraction 2 či John Wick 4.
Ak od nového Mission Impossible niekto čaká kvalitne nakrútenú akciu, výborné herecké výkony, napínavé bitky, naháňačky a do toho veľmi trefný humor, bude v kine spokojný. Veľmi zjednodušene povedané, divák môže očakávať béčkovejší M: I – Fallout. Aj to je však hodné ôsmich bodov z desiatich.