Pojem lietajúce auto už v súčasnosti nie je úplne futuristický. Takéto vozidlá sú však zvyčajne nešikovné, majú vysúvateľné krídla, potrebujú dlhý rozbeh na vzlet a sú drahé.
Zakladatelia kalifornskej spoločnosti Alef Aeronautics na svojom webe žartujú o tom, že v roku 2015 došlo k dvom významným udalostiam. Marty McFly v kultovom Návrate do budúcnosti lietajúcim autom preletel časom do októbra 2015 a v tom istom roku sa v reálnom svete sformovala firma Alef, ktorá si dala za cieľ vytvoriť skutočné lietajúce auto.
Rôznych prototypov už existuje množstvo, no Model A od spoločnosti Alef sa má odlišovať schopnosťou vertikálne vzlietnuť a rovnako jednoducho aj pristáť.
Bez rozbehu a skladacích krídel, len pomocou zabudovaných vrtúľ, aké poznáme z dronov. Prezentačné video využitie tejto výhody znázorňuje na príklade, kde konvenčné autá stoja a čakajú, kým bude cesta zatarasená havarovaným kamiónom opäť uvoľnená. Alef Model A vzlietne, preletí ponad kamión a znova pristane na ceste.
Dvojmiestne vozidlo s dizajnom, ktorý vyzerá ako kombinácia retro a futuristických prvkov, by malo stáť asi 300-tisíc dolárov. Predobjednávky sa mali začať až v prvom kvartáli roka 2023, no na webe výrobcu sa objavuje táto možnosť už teraz. Záloha má byť vo výške 1 500 dolárov v prípade prioritnej objednávky, 150 dolárov v prípade bežnej a dodávky prvých kusov sa dostanú k zákazníkom na konci roka 2025.
Výrobca zdôrazňuje, že vozidlo má byť určené najmä na každodenné dochádzanie do práce s denným nájazdom (či náletom?) približne do 50 kilometrov. Jim Dukhovny, šéf a jeden zo zakladateľov Alefu, o Modeli A povedal: „Nadizajnovali sme ho tak, aby šlo o najrýchlejší a najšikovnejší druh transportu, aký kedy vznikol pre vidiek či mestské oblasti.“
Telo auta je z perforovaného karbónu, aby bolo ľahké a aby sa zabezpečilo prúdenie vzduchu. Kabína pre posádku sa vďaka softvérovej stabilizácii v okamihu vzletu nakláňa tak, aby bola vodorovne, a v konštrukcii sú zabudované dve krídla, ktoré sa nevysúvajú. Za dizajn exteriéru aj interiéru je zodpovedný Hirash Razaghi, ktorý pracoval okrem iných značiek aj pre Bugatti a Jaguar.
Pohon je kompletne elektrický a v kolesách je zabudovaných osem motorov, ktoré majú slúžiť ako bezpečnostná záloha pre prípad poruchy. Práve v prípade nepríjemností má poslúžiť systém na vyhýbanie sa kolíziám a na palube sa nachádza aj bezpečnostný padák pre celé auto.
Dojazd a dolet sú v poriadku, rýchlosť veľmi nie
Dojazd má byť na úrovni zhruba 320 kilometrov a dolet necelých 180 kilometrov. Maximálna rýchlosť na ceste má byť približne 56 kilometrov za hodinu, čo nie je veľa. Kým sa tento parameter podstatne nezvýši, bude môcť Model A v režime auta jazdiť iba v mestách. Jim Dukhovny však zdôrazňuje, že maximálna rýchlosť sa zvýši s novými modelmi, keď prejdú procesom certifikácie.
Všetko to znie dobre, azda okrem vysokej kúpnej ceny, no či je vôbec legálne a rozumné len tak si vzlietnuť uprostred diaľnice či akejkoľvek inej cesty, to je otázka. Ak by sa na Model A vzťahovali rovnaké pravidlá ako na drony, nemohol by ho riadiť len tak hocikto bez licencie a ako sa mu v tej chvíli zachce.
Prekážka v podobe ceny by sa mala stratiť do roku 2030, keď Alef plánuje vyrobiť Model Z, ktorý by mal stáť okolo 35-tisíc dolárov, čím sa dostane na súčasnú úroveň bežných elektromobilov. Dojazd by mal byť v tom čase okolo 640 kilometrov a dolet asi 320 kilometrov.