Svet elektromobilov nie je pre niektorých ľudí lákavý hlavne preto, že pôsobí draho. Elon Musk si je toho vedomý a trh chce ešte viac ovládnuť modelom s dobrou cenou.
O tom, že by chcel vyrobiť model elektromobilu s cenovkou do 25-tisíc dolárov, sa vizionár zmieňoval už pred niekoľkými rokmi. Jeho plán však konečne nabral reálne kontúry a už vieme, že auto bude nielen lacnejšie, ale aj menšie ako Model 3, ktorý doteraz pokrýval spodnú časť cenového spektra portfólia Tesly.
Odklad vývoja Modelu 2 bol údajne cenou za vývoj elektrického kamióna Semi a pickupu Cybertruck. Semi sa nedávno už dostal do fázy výroby a očakávaný Cybertruck by mal zaparkovať svoje kolesá na podlahu salónov uprostred roka 2023.
Zrejme teda nastal čas venovať sa vývoju Modelu 2, pri ktorom sa však hovorí o cene do 30-tisíc dolárov, čo neznie až tak priaznivo ako do 25-tisíc, no pri súčasnej inflácii a celkovej nielen ekonomickej situácii na svetových trhoch možno toto zvýšenie pochopiť.
Nízka cena si vyžiada daň
Najlacnejšia Tesla má pritom stáť na platforme, ktorá bude úplne nová, a práve vďaka tomu by mali výrobné náklady klesnúť až o polovicu v porovnaní s populárnym Modelom 3. Ten sa u nás aktuálne začína základným variantom na úrovni približne 45-tisíc eur, čo takisto dosť výrazne prevyšuje pôvodné náznaky Elona Muska.
Najbohatší muž sveta zdôrazňuje, že v novej platforme sa uplatnia všetky poznatky a skúsenosti z modelov S, 3, X, Y, Cybertruck aj Semi (všimni si, že názvy prvých modelov Tesly vytvárajú slovo). Vyslovil aj predpoklad, že hoci Model 2 bude menší ako tie súčasné, predpokladá, že predajmi ich všetky dokopy vysoko prekoná.
Šéf Tesly pre vzťahy s investormi Martin Viecha nedávno vyhlásil, že hlavnými cieľmi firmy na najbližších päť rokov sú znižovanie výrobných nákladov a konzistentné dodávky batérií, čo sa však podľa jeho názoru podarilo už teraz hlavne vďaka presúvaniu veľkej časti výroby do výkonných gigatovární v Texase a Berlíne. Okrem toho firma plánuje vlastnú továreň na batérie v Kansase. Má na nej spolupracovať s Panasonicom a výška investície je štyri miliardy dolárov.
Nikdy nepodceňuj Čínu
Tesla má síce reputáciu lídra trhu elektromobilov a takisto obrovskú hodnotu v akciách, ale v segmente lacných elektrických vozidiel to nebude mať až také jednoduché. Čínske BYD už má vlastný model Seal, ktorý štartuje tesne nad hranicou 30-tisíc dolárov. Na konci roka pritom možno prekročí objem výroby na úrovni milión elektromobilov. Štátom vlastnená firma Changan Automobile, takisto z Číny, má dokonca elektrické auto približne za 26-tisíc dolárov a v niektorých aspektoch nápadne pripomína Teslu, takže sa o ňom hovorí ako o jej klone.
Nedaj sa zmiasť. To, že ide o čínske spoločnosti, neznamená, že sa predávajú iba v Číne. BYD aj NIO, ktoré sa snaží objemom výroby čo najviac konkurovať Tesle, už predávajú svoje autá aj na Západe. Vizionár Musk bude teda musieť prísť s niečím, čo ohúri fanúšikov po celom svete a čím by potvrdil pozíciu lídra. Konať bude musieť rýchlo a to pri pláne znížiť náklady na výrobu o polovicu nebude ľahké.