Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
6. septembra 2022, 9:30
Čas čítania 8:50
Denisa Šútorová

IKEA využíva psychologické triky, aby si z nej nikdy neodišiel naprázdno, a jej katalóg má viac kópií ako Biblia

IKEA využíva psychologické triky, aby si z nej nikdy neodišiel naprázdno, a jej katalóg má viac kópií ako Biblia
Zdroj: Unsplash/Chris Nagahama
DIZAJN HISTÓRIA IKEA MÓDA
Uložiť Uložené

Spoznaj zaujímavosti o nábytkárskej firme, ktorej výrobky má doma každý Európan.

Azda žiadna iná firma neevokuje slovo nábytok tak ako práve IKEA. Jej škandinávsky minimalizmus a mäsové guľôčky si zamilovali ľudia po celom svete. Jesť ich môžeš už aj čínskymi paličkami. S momentálnym počtom 474 obchodov si totiž v IKEI nakúpia zákazníci v 64 krajinách sveta. 

Značku IKEA založil Ingvar Kamprad, dnes už zosnulý švédsky podnikateľ, ktorý prišiel s nápadom pekného, lacného, ľahko skladateľného nábytku s minimalistickým dizajnom už pred 79 rokmi.

Ikea je v 64 krajinách sveta.
Ikea je v 64 krajinách sveta. Zdroj: Unsplash/Alexander Isreb

Ak si milovník tohto obchodu, určite vieš, aké ťažké je z neho odísť. Zrazu zistíš, že namiesto jednej obliečky na vankúš potrebuješ päť malých uterákov, rámy na obrazy, baldachýn nad posteľ či aspoň jednu jedinú vec – sviečku.

Ešte pred cestou domov sa zastavíš na obed, ktorý je hotovým virálnym hitom. Aký psychologický trik využíva IKEA na to, aby si z nej vždy odišiel s nákupom, a ako je možné, že sa jej majiteľ tak dlho vyhýbal daniam a tajil svoju fašistickú minulosť? To a oveľa viac zaujímavých faktov, o ktorých si možno nevedel, sa dozvieš v článku.

Založil ju 17-ročný tínedžer

Príbeh zakladateľa IKEY môže byť inšpiráciou pre všetkých, ktorí snívajú o tom, že v ranom veku založia vlastný biznis. Ingvar Kamprad rozbehol svoju spoločnosť, keď mal len 17 rokov, a to za peniaze, ktoré dostal od svojho otca ako odmenu za dobré výsledky v škole. Kamprad však mal podnikateľského ducha už odmalička. Ako sedemročný si zarábal predajom zápaliek a v desiatich na bicykli rozvážal vianočné ozdoby, ceruzky či ryby.

V Refresheri ti radi prinášame zaujímavé príbehy o histórii značiek a inšpiratívnych ľuďoch, ktorým sa darí budovať biznis. Ak sa chceš dostať k neobmedzenému obsahu, staň sa členom klubu REFRESHER+.

Fašistická minulosť Kamprada prenasledovala až do smrti

Kamprad sa približne v rovnakom čase, ako založil IKEU, pripojil k švédskemu fašistickému hnutiu. Pravidelne sa zúčastňoval na stretnutiach s pronacistickými extrémistickými skupinami a podľa niektorých správ bol aktívnym členom Hitlerovej mládeže. Paradoxom bolo, že práve Kampradov prvý zamestnanec a blízky priateľ Otto Ullmann bol Žid. Rodičia ho poslali do Švédska, aby unikol pred nacistami v Rakúsku.


V roku 1994, keď mal Kamprad 60 rokov, uverejnili švédske noviny Expressen správu o tom, že majiteľ IKEY bol prívržencom Pera Engdahla, vodcu fašistického hnutia. 

Podľa The Washington Post nie je celkom jasné, ako sa Kampradovi podarilo pred svojím priateľom Ottom Ullmannom utajiť svoje aktivity, avšak po prevalení týchto informácií bol vraj prvý, komu volal, aby sa ospravedlnil. Kamprad sa potom niekoľkokrát v médiách vyjadril, že svoj „nacistický profil“ ľutuje a považuje to za obrovskú chybu z čias svojej minulosti.

Médiá a kritici mu však nedali pokoj a Kampradovo meno sa naďalej objavovalo nielen v článkoch, ale aj knihách, ktoré ho jasne identifikovali ako nacistu a podrobne sa vŕtali v jeho aktivitách. Kapitola z Kampradovej biografie má na obranu názov Kedy budú starému mužovi odpustené hriechy jeho mladosti?

IKEA kedysi nepredávala nábytok

Prekvapivo, švédska nábytkárska firma kedysi vôbec nezačínala s predajom nábytku. Sústreďovala sa na produkciu drobností, ako boli perá, rámy, obrazy, ale aj peňaženky, hodinky a šperky. Spoločnosť, ktorá bola založená v roku 1943, sa na výrobu nábytku začala zameriavať až o štyri roky neskôr, pričom išlo o výlučne katalógový predaj.

Prvý obchod IKEY je teraz múzeom.
Prvý obchod IKEY je teraz múzeom. Zdroj: Youtube/Scandinavian Design 101

Príliš nízke ceny, nedôvera zákazníkov a neprajnosť konkurencie

Ceny nábytku IKEA boli také nízke, že zákazníci pochybovali o kvalite jej výrobkov. Pochopiteľne si ich všimli aj jej švédski konkurenti, ktorí sa cítili ohrození. V 50. rokoch preto IKEU bojkotovali až do takej miery, že obmedzovali jej účasť na veľtrhoch. Ingvar Kamprad našiel jednoduché riešenie. V roku 1958 založil v Älmhulte prvú kamennú predajňu. Osobne sa stretával so zákazníkmi, sledoval, ako reagujú na jednotlivé výrobky, a učil sa z ich reakcií. Dnes je z pôvodného obchodu múzeum, ktoré môžeš navštíviť.

Expanzia do ostatných krajín

S otvorením prvého obchodného domu IKEA sa na jej zakladateľa konečne usmialo šťastie. Kým na švédskom trhu pre neprajnú konkurenciu ledva nadviazal spoluprácu, vďaka konzulantovi Hansovi Nielsenovi z Nórska začal expandovať do ostatných severských krajín a východnej Európy. Práve tam bol o produkty IKEY obrovský záujem. Premiéru mimo Švédska mal v roku 1963 práve obchod v Osle.

IKEA má obchody v 64 krajinách sveta.
IKEA má obchody v 64 krajinách sveta. Zdroj: Instagram/Ikea_slovensko


IKEI sa okrem toho podarilo preraziť aj v Ázii, Afrike, na Blízkom východe či v Austrálii, v Severnej a po novom aj v Latinskej Amerike. Prvú IKEU na Slovensku, s pôvodným sídlom na bratislavskej Gagarinovej ulici, otvorili v roku 1992. V tomto roku tak na slovenskom trhu oslavuje tridsiate výročie.

Podľa portálu Fast Company starostlivo upravuje inventár, dizajn a dokonca aj jedlo tak, aby zodpovedalo miestnemu vkusu. V ponuke sú vždy lokálne jedlá danej krajiny, takže v Indii nebudú zákazníci ukrátení o Chicken Tikka Masala a v Číne zase o tradičné buchtičky. Napriek tomu vždy v menu prevláda tradičná švédska kuchyňa.

Aby mala IKEA dôkladný prehľad o potrebách zákazníkov, spoločnosť posiela do domácností po celom svete svojich zástupcov, ktorí sa ľudí pýtajú na výšku ich rozpočtu na konkrétne výrobky, ako radi nakupujú a o aký sortiment majú záujem. 

IKEAU zbožňujú ľudia na celom svete.
IKEAU zbožňujú ľudia na celom svete. Zdroj: Unsplash/Chris Nagahama

Logo IKEA nebolo vždy modro-žlté

Prvé logo IKEA, vytvorené v roku 1951, malo okrúhly tvar a tmavočervený dizajn. Názov bol napísaný kurzívou a na obvode bol pridaný slogan KVALITETS GARANTI (Zaručená kvalita). Toto logo sa používalo len rok. Druhé logo bolo trochu podobné tomu dnešnému, s tým rozdielom, že jeho veľké písmená boli naklonené a vložené na hnedé pozadie. V roku 1967 nabralo logo IKEY dizajn takmer identický s tým dnešným.


Rozdiel bol iba v čierno-bielom farebnom vyhotovení, neskôr aj v červenom. Svoju modro-žltú podobu dostalo až o 20 rokov neskôr. Práve to sa stalo osvedčeným a rozpoznateľným imidžom značky, ktorý dnes pozná celý svet. Výber farieb nie je náhodný, sú to farby švédskej vlajky. V roku 2019 sa ešte upravovali detaily vo veci rozloženia písmen, no to si si však zrejme ani nestihol všimnúť.

Za názvy produktov môže dyslexia 

Ak si sa niekedy zamýšľal nad tým, čo znamená IKEA, zrejme ti ani len nenapadlo, že tento názov je akronymom iniciálok jej zakladateľa – Ingvar Kamprad a taktiež farmy Elmtaryd a mesta Agunnaryd, kde vyrastal. Na IKEI si jazyk určite nepolámeš. Na skrini Sundvik či pohovke Friheten však možno áno.

Na pomenovávanie výrobkov využíva IKEA špeciálny systém. Napríklad postele majú názvy oblastí v Nórsku, pohovky pomenúvajú podľa miest vo Švédsku, koberce najmä podľa miest v Dánsku alebo vo Švédsku a látky a závesy majú ženské mená. Pri kúpeľňových doplnkoch sa priučíš geografii Škandinávie a názvom jazier, zálivov či riek. Kamprad trpel dyslexiou a bol toho názoru, že používanie názvov z bežného života je zapamätateľnejšie.

Vyhýbal sa plateniu daní

Magazín Forbes v roku 2015 informoval, že Ingvar Kamprad sa v období medzi rokmi 1973 až 2015 úspešne vyhýbal plateniu vysokých švédskych daní. Presťahoval sa na 40 rokov do Švajčiarska, kde, samozrejme, dane platil, ale nie v takej výške, v akej by to bolo vo Švédsku. Po tom, ako po roku 2015 prešiel švédsky daňový systém reformou, sa Kamprad vrátil do vlasti. Tešil sa z blízkosti rodiny, ale najmä z nižších daní.

Ako prvá na svete predstavila reklamu s homosexuálnym párom 

V roku 1994 sa IKEA zapísala do histórie, keď ako prvá na svete predstavila vôbec prvú mainstreamovú reklamu s homosexuálnym párom. Po jej odvysielaní však značku zaplavila vlna negatívnej kritiky a množstvo nespokojných ľudí spoločnosť bojkotovalo. Potom ako sa niekto vyhrážal bombovým útokom a obchod v newyorskom Hicksville museli evakuovať, IKEA reklamu stiahla. 

Katalóg IKEA má viac kópií ako Biblia 

Katalóg značky existuje od roku 1951 a hovorí sa, že zaberá takmer 70 percent jej marketingového rozpočtu. Vychádza ročne pre viac ako 180 miliónov ľudí v 29 rôznych jazykoch v porovnaní s približne „len“ 100 miliónmi kópií výtlačkov Biblie. 

Objavil sa dokonca vo filme Klub bitkárov s Bradom Pittom a Edwardom Nortonom. Norton v scéne filmu sedí na záchode, listuje v katalógu nábytkárskeho gigantu a hovorí: „Nebol som jediným otrokom svojho hniezdneho inštinktu. [...] Ľudia, ktorých poznám a ktorí kedysi sedávali na záchode s pornografiou, dnes sedia na záchode s katalógom nábytku IKEA.“

Každý desiaty Európan bol splodený v posteli IKEA

Nikto presne nevie, odkiaľ tieto údaje pochádzajú, keďže magazín The New Yorker v článku neposkytol svoj zdroj, no vzhľadom na skutočnosť, že IKEU ročne navštívi 884 miliónov ľudí, možné to je. Opýtaj sa svojich rodičov, či náhodou aj ty nie si „IKEA baby“.

Všetko je marketingový trik

IKEA používa marketingovú stratégiu „bulla bulla“. Nejde o šamanské zaklínadlo, ale o psychologický trik, keď sa naskladaním tovaru na veľké kopy vytvára dojem, že tovar je lacný (alebo aspoň nie predražený). Často sa do tejto kategórie tovaru radia plyšové hračky, návliečky na vankúš, uteráky či malé koberčeky a sú určené na takzvané „impulzívne nákupy.“

IKEA používa psychologickú stratégiu bulla bulla.
IKEA používa psychologickú stratégiu bulla bulla. Zdroj: Youtube/The Deal Guy
 

Francúzska IKEA údajne špehovala svojich zamestnancov a dokonca zákazníkov

V roku 2021 francúzskej pobočke IKEY súd nariadil zaplatiť mastnú pokutu 1 milión eur za to, že medzi rokmi 2009 a 2012 špehovala svojich zamestnancov, uchádzačov o zamestnanie a dokonca zákazníkov (medzi ktorými boli aj ľudia z politického prostredia). Ich súkromie porušovala tým, že kontrolovala stav a záznamy ich bankových účtov a dopodrobna tak mala prístup k informáciám o ich životnom štýle – kde sa zdržiavali, na akom aute jazdili či aké transakcie robili v rámci svojej profesie. Toto neskôr firma údajne využívala vo svoj prospech, a to najmä v sporoch so zákazníkmi. 

Na zhromažďovaní týchto údajov vraj úzko spolupracovala so súkromnými detektívmi a policajným zamestnancom platila za prístup k spisom. Nezákonne tak mala prístup aj k registrom trestov a preverovala svojich uchádzačov o zamestnanie.

Pobočka v Číne zničila staroveké hrobky

V roku 2007 robotníci, ktorí stavali pobočku v Nankingu na juhovýchode Číny, zničili asi desať starovekých hrobiek, ktoré boli postavené pred takmer 1 800 rokmi. Hrobky podľa správy zničili buldozéry a výkopové stroje. Archeológovia z nankinského múzea požiadali developerov, aby zastavili výstavbu, kým preskúmajú miesto a zistia, či sa na ňom nenachádzajú artefakty. Nebolo však jasné, či bola výstavba naozaj pozastavená.

Proti pracovníkom ani spoločnosti IKEA však nebolo vznesené žiadne obvinenie a podľa portálu HubPages sa na ňu nevzťahovala ani pokuta, ktorá v takýchto prípadoch dosahuje výšku 50 000 až 500 000 jüanov (približne 6 600 až 65 000 dolárov). Podľa Reutersu však čínski developeri vo väčšine prípadov radšej zaplatia pokutu, ako by mali pozastaviť alebo zdržiavať projekty. 
 

Detský nábytok z dreva z chránených ruských lesov

Minulý rok IKEU obvinili z používania dreva z nelegálnej ťažby v chránených ruských lesoch. Práve z neho sa počas desiatich rokov vyrábal populárny detský nábytok Sundvik. Spoločnosť Earthsight tvrdila, že dodávatelia IKEY boli vinní z niekoľkých porušení zákonov o životnom prostredí, ako je výrub lesa nad povolený limit či ťažba dreva v chránených zónach vykonaná pod falošnou zámienkou sanitárnej ťažby dreva.

Nábytok Sundvik z IKEY údajne 10 rokov vyrábali z nelegálneho dreva. IKEA následne prerušila spoluprácu s ruským dodávateľom.
Nábytok Sundvik z IKEY údajne 10 rokov vyrábali z nelegálneho dreva. IKEA následne prerušila spoluprácu s ruským dodávateľom. Zdroj: IKEA


IKEA následne nato ukončila spoluprácu s jedným podozrivým ruským dodávateľom a odvtedy prestala tiež nakupovať sanitárne vyrúbané drevo od všetkých prevádzkovateľov v ruských okresoch na východe Ázie a na Sibíri. 

Vytvára domov pre utečencov a pomáha im zamestnať sa

Nadácia IKEA financuje programy pre utečencov už od roku 2010. Ďalších 100 miliónov eur vyčlenila v grantoch v priebehu nasledujúcich piatich rokov, ktoré pomohli utečencom zlepšiť ich príjmy, jazykové či pracovné zručnosti a stať sa viac sebestačnými.

Takýto program pod názvom Skills of Employment prebieha od roku 2021 aj vďaka IKEY Slovensko a jej spolupráci s Ligou za ľudské práva. Podľa informácií na stránke značka poskytla viac než 30 účastníkom vyše 440 hodín školení zameraných na pracovné zručnosti a jazyk a do budúceho roka chce prijať 19 zamestnancov s utečeneckým profilom. 

Okrem toho navrhla aj ľahko zostaviteľné mobilné domy a poslala 10 000 z nich do utečeneckých táborov. Celá konštrukcia sa dodáva v dvoch krabiciach a jej montáž trvá maximálne osem hodín, pričom na ňu nie sú potrebné nástroje.

Talianska pobočka zase v roku 2018 poskytla domov túlavým psom a dovolila, aby prezimovali v jej priestoroch. Okrem toho im dali krmivo, pelechy a zamestnanci firmy si niektorých psov aj adoptovali.

Mánia mäsových guľôčok

Miliardár Kamprad prvýkrát otvoril reštauráciu v obchode IKEA v roku 1960 po tom, čo si uvedomil, že jeho obchod navštívilo príliš veľa ľudí, ale odišli bez nákupu, pretože boli hladní. 

ikea, masove gulocky, kottbullar
Zdroj: Unsplash/Kina

Popoludnie vo svojom obľúbenom obchode s nábytkom si môžeš spríjemniť v kaviarni alebo s tanierom tradičných švédskych köttbullar – mäsových guľôčok. Práve tie spôsobili ošiaľ a po nábytku sa stali hneď druhým poznávacím znamením značky. IKEA ich ročne predá okolo miliardy. V roku 2015 uviedla na trh aj vegetariánsku verziu. Švédske mäsové guľky, azda najznámejší kulinársky artikel v krajine, sú v skutočnosti založené na recepte, ktorý priniesol z Turecka začiatkom 18. storočia švédsky kráľ Karol XII. Odvtedy sú súčasťou tradičných sviatočných jedál a základom každodennej domácej kuchyne.

Celý dom z IKEY? Žiadny problém

Mnohí z nás sme si už pri nákupoch v IKEI povedali: „Dokážem si tu zariadiť celý dom.“ Sen sa stal skutočnosťou. Firma predáva celé domy, ktoré si zákazníci sami a relatívne jednoducho poskladajú (presne ako aj nábytok). Nesú sa v znamení švédskej architektúry a to môžeme povedať či už o holostavbe, alebo aj samotnom nábytku.

Z IKEY už môžeš mať aj celý dom.
Z IKEY už môžeš mať aj celý dom. Zdroj: Youtube/CBS4 Indy

So zameraním na udržateľnosť IKEA nezabúda na pohodlie, a to aj napriek svojej kompaktnej veľkosti. Podľa Lonely Planet sa IKEA spojila so spoločnosťami Vox Creative a RV a Escape Home, aby navrhli malý dom s ekologickými funkciami. Nájdeš tak v ňom solárne panely, zariadenie na kompostovacie toalety a nechýba ani teplá voda. Cena takéhoto domu sa začína na 47 550 dolároch

Anketa:
Kvôli čomu chodíš do IKEI ty?
Nepýtajte sa dvakrát... mäsové guľôčky sú sen.
Jasné, že kvôli nábytku.
Nákupy aj mäsové guľôčky, pekne v jeden deň.
Nepýtajte sa dvakrát... mäsové guľôčky sú sen.
4 %
Jasné, že kvôli nábytku.
39 %
Nákupy aj mäsové guľôčky, pekne v jeden deň.
57 %
Domov
Zdieľať
Diskusia