Prvé preteky sezóny priniesli nádherné súboje, obrovskú drámu, športovú tragédiu aj eufóriu.
Prvé preteky sezóny priniesli drámu, akú sme si ani nepredstavovali. Sen Ferrari sa stal skutočnosťou a Red Bullu ostali oči pre plač po katastrofe v úplnom závere pretekov. Hamilton sa zázrakom dostal na pódium, no všetky tímy s motormi Ferrari vyzerajú akoby v inej lige oproti tímom s motormi Mercedes.
Po včerajšej kvalifikácii bolo obrovským otáznikom pretekové tempo nových monopostov a jednotlivých tímov. Ako mierny favorit sa javil Red Bull Maxa Verstappena, ale tím Ferrari mal byť blízko. Mercedes bol jeden veľký otáznik.
Prekvapivo pokojný štart
Štart pretekov novej éry formuly 1 bol možno trochu prekvapivo bez problémov, kolízií a technických porúch. Verstappen naznačil pokus o predbehnutie v prvej zákrute, ale Leclerc si vedenie postrážil. Vynikajúci štart mal Lewis Hamilton, ktorý sa okamžite dostal na štvrté miesto, zatiaľ čo Pérez spadol na šieste. Najhorší štart predviedol Bottas, ktorý už do prvej zákruty stratil všetko, čo včera získal, keď spadol zo šiesteho miesta až na štrnáste.
The new era of #F1 is well under way!
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022
Watch Charles Leclerc's perfect start from pole and the fight for places behind him 🍿#BahrainGPhttps://t.co/bWvJFJK65n
Až do prvých zastávok v boxoch sme boli svedkami pomerne pokojných pretekov. Pérez si zobral späť stratené pozície a na čele sa ustálilo poradie Leclerc, Verstappen, Sainz, Pérez, Hamilton, Russell. Táto šestica sa odtrhla od zvyšku poľa a išla úplne iné tempo ako piloti za nimi.
Nádherné súboje o prvú priečku po výjazde z boxov
Ako prvý zamieril k svojim mechanikom v 12. kole Hamilton, ktorý zvolil tvrdú zmes pneumatík, čo rozhodne nebola dobrá voľba. V prvej zákrute takmer stratil kontrolu nad svojím monopostom a stratil pozíciu. O dve kolá neskôr si prišiel po čerstvú zmes aj Verstappen a vo výjazdovom kole skresal celý 3-sekundový náskok Leclerca, ktorý prezúval o kolo neskôr.
V nasledujúcich kolách nás táto dvojica dvíhala zo stoličiek nádhernými súbojmi o prvú priečku. Verstappenovi sa dvakrát podarilo z veľkej diaľky dostať pred Leclerca na brzdách v prvej zákrute, ale Monačan mu to zakaždým vrátil na nasledujúcej rovinke pomocou otvoreného DRS a vedenie si udržal.
⏪ REWIND
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022
Sparkling stuff from Max and Charles ✨#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/EmIeqI1q4i
Po druhých boxoch Verstappen zúri na svojho inžiniera
V 30. kole sa úradujúci šampión pokúsil o druhý undercut v pretekoch, tentoraz strácal štyri sekundy a od svojho tímu dostal inštrukciu, aby vo výjazdovom kole šetril svoje pneumatiky. To sa nakoniec ukázalo ako veľmi zlé rozhodnutie, keďže aj napriek šetreniu gúm sa dostal na rozdiel približne jednej sekundy za Leclerca, ktorý prezúval opäť o kolo neskôr. To Verstappena rozzúrilo a okamžite poznamenal svojmu inžinierovi: „Toto už nikdy v živote nespravím, mohol som byť pred ním!“
Pomerne skoro po druhých zastávkach v boxoch sa začalo ukazovať, že pneumatiky strácajú priľnavosť skôr, ako sa čakalo, a dve zastávky niektorým tímom možno nebudú stačiť. V Red Bulle sa preto chceli pokúsiť o zopakovanie svojej stratégie z minulého roka, keď Max išiel o jednu zastávku navyše oproti Lewisovi a nebyť traťových limitov, preteky by vyhral.
LAP 32/57
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022
And it's Leclerc who keeps the lead of this race as he exits the pits! #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/jJazaQMDvT
Oba Red Bully a Sainz zašli na svoju tretiu zastávku v boxoch, no Ferrari s Leclercom premrhalo správny čas na reakciu na Verstappenov pit stop, a aby neprišli o pozíciu, tak svojho jazdca plánovali nechať na trati až do konca pretekov. Verstappen na čerstvej zmesi začal okamžite sťahovať 28-sekundovú stratu na vedúceho Leclerca a schyľovalo sa k peknému súboju o víťazstvo v závere pretekov. To, či by Max dokázal zvíťaziť alebo by sa Charles ubránil, sme sa však nedozvedeli.
Zhorené Alphatauri odštartovalo katastrofu Red Bullu
Okamžite po svojej zastávke v boxoch sa Verstappen začal sťažovať svojmu inžinierovi, že niečo s jeho autom nie je v poriadku a riadenie nie je stabilné. „Takmer nemôžem zatáčať,“ hlásil do vysielačky. Inžinier mu odpovedal, že v prípade potreby má zájsť do boxov, ale problém nešpecifikoval.
Vtom na trati začal horieť monopost Pierra Gaslyho, ktorý bol nútený okamžite zastať, a na trať vyšiel safety car, čo využila väčšina jazdcov vrátane vedúceho Leclerca a zašli do boxov po čerstvú súpravu pneumatík. Počas celého safety caru Verstappen neustále komunikoval so svojím inžinierom a okrem problémov s riadením začal hlásiť aj strácanie výkonu, na čo mu inžinier potvrdil, že poruchu už vidia aj v dátach, ale nedá sa s ňou nič urobiť.
LAP 46/57
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022
Gasly's race ends - flames coming out of the rear, expertly dealt with by a race marshal
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED ⚠️#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/uHHArGF5Ht
Reštart zvládol Leclerc bravúrne a okamžite sa od Verstappena odpútal. Ten sa, naopak, musel brániť pred tretím Sainzom, ktorý zacítil šancu. Netrvalo dlho a na rovinke sa pred neho poľahky dostal, keď Verstappenovo auto začalo signalizovať rekuperáciu batérií už na začiatku rovinky, čo znamená nižší výkon v danom momente, a v prípade Holanďana sa zdalo, že bude mať čo robiť, aby sa vôbec udržal na pódiovej priečke. Do konca ostávali tri kolá a Ferrari bolo na nohách; prvýkrát od Singapuru 2019 malo možnosť získať double.
Tifosi jasajú, Ferrari je späť a Red Bull zažil športovú tragédiu
O pár zákrut neskôr však Verstappen úplne stratil výkon a len veľmi pomaly zvládol doviezť svoj Red Bull do garáže. A aby toho nebolo pre červených býkov málo, okamžite po vypadnutí začal hlásiť stratu výkonu aj Pérez, ktorý sa horko-ťažko bránil pred štvrtým Hamiltonom. Uprostred prvej zákruty posledného kola zhasol aj druhý Red Bull, čo Mexičana dostalo do hodín a ostal nebezpečne stáť priečne na trati. To znamenalo koniec nádejí červených býkov na akýkoľvek bodový zisk v prvých pretekoch sezóny. Jediným pilotom s motorom Honda, ktorý dokončil preteky, bol Yuki Tsunoda.
LAP 57/57
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022
More drama! Perez spins at Turn 1
Hamilton passes him and moves up to P3 #BahrainGP #F1 pic.twitter.com/rEKv3ezRc0
Úplne opačné pocity prevládali vo Ferrari a sčasti aj v Mercedese. Prvý Leclerc s druhým Sainzom postavili tribúny na nohy. Na pódiu ich doplnil Lewis Hamilton, ktorý sám vyzeral z toho prekvapený. Zaujímavosťou je, že všetkých posledných šesť monopostov, ktoré preteky dokončili, má pohonné jednotky Mercedes (McLaren, Aston Martin a Williams). Pritom McLaren bol po testoch odhadovaný, že by mohol byť štvrtým najlepším tímom. Naopak, všetky monoposty s motorom Ferrari okrem jedenásteho Schumachera skončili v top 10 a získali body. Asi najpozitívnejším prekvapením je tím Haas a piate miesto Kevina Magnussena.
Prvé preteky novej éry formuly 1 sú za nami a vyzerá to na veľmi zaujímavú sezónu. Najdôležitejšie bude to, ako dokážu jednotlivé tímy vyvíjať svoje monoposty. Poradie po posledných pretekoch môže byť veľmi odlišné od toho dnešného, nechajme sa prekvapiť. Už o týždeň nás čaká Veľká cena Saudskej Arábie a všetci sme zvedaví, či Red Bull, ktorý bol miernym favoritom pred dnešnými pretekmi, dokáže po dnešnej katastrofe odstrániť svoje aktuálne problémy a vrátiť sa do boja o víťazstvo.
What an incredible start to the season that was! 😱#BahrainGP #F1 pic.twitter.com/5psskLx9cY
— Formula 1 (@F1) March 20, 2022