Súboj o titul je na úplnej hrane na trati aj mimo nej.
Predposledné preteky sezóny dvíhali fanúšikov zo sedačiek po celý víkend. Na novom okruhu v Saudskej Arábii mal podľa komentátorov vyhrať Hamilton so svojím raketovým motorom. Po kvalifikačnom zaváhaní Maxa Verstappena, ktorý po výbornom kole nezvládol poslednú zákrutu, všetko nasvedčovalo tomu, že predpoklady sa potvrdia, keďže Mercedesy obsadili prvý rad.
Aj štart pretekov sa pre Mercedesy vyvíjal ideálne, ale potom prišiel chaos – nehody, safety car, červené vlajky a boj o titul, aký sme ešte asi nevideli. Starším ročníkom môže táto sezóna pripomínať súboje Prost – Senna alebo Schumacher – Hill. Výsledkom pretekov je vyrovnaný stav jazdcov a o novom majstrovi sveta sa rozhodne až v poslednej Veľkej cene sezóny.
Takmer dokonalé kolo sa skončilo obrovským sklamaním
Tréningy toho veľa nenaznačili, tímy skrývali svoju rýchlosť, ale aj vzhľadom na typ trate všetko naznačovalo tomu, že Mercedes by mal mať lepšie tempo. Pred kvalifikáciou komentátori odhadovali, že Lewis ju s prehľadom vyhrá o 0,4 – 0,7 sekundy. To však ešte nevedeli, aké kolo sa takmer podarí Verstappenovi.
It was an incident-packed qualifying session in Jeddah 👀
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021
Watch all the best bits - including a dramatic ending under the lights 🎬 ⬇️#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1
Azda najlepšia kvalifikácia sezóny ponúkla skvelé divadlo. Mercedesy vyrazili okamžite na trať, Red Bully, naopak, ostali v garáži a vyčkávali. Po prvých pokusoch bol na čele Verstappen nasledovaný oboma Mercedesmi. Tie však išli o jeden pokus navyše, a tak vyše minúty pred koncom držal provizórne pole position Hamilton, ktorý svoj Mercedes mohol zaparkovať a v napätí čakať, čo vymyslí jeho rival.
Max Verstappen išiel svoj záverečný pokus ako posledný z favoritov a všetci so zatajeným dychom sledovali jeho rýchlu jazdu medzi múrmi úzkeho a veľmi rýchleho okruhu. Takmer trafil bariéru hneď v druhej zákrute. Zdalo sa, že ide na úplnom limite možností. Po dvoch fialových sektoroch mal náskok na Hamiltonov čas dve a pol desatiny. Potom prišlo zlyhanie. Do poslednej zákruty bol rýchly, mierne prebrzdil a na výjazde z nej trafil zadnou časťou auta múr. V garáži Red Bullu zavládlo sklamanie a obavy o novú prevodovku, ktorá takéto nárazy nezvykne prežiť. Jej výmena by znamenala penalizáciu + 5 miest na štarte.
Maxovo šialené kolo s napätím sledovali a vtipne komentovali aj Ricciardo s Alonsom
V nedeľu padol kameň zo srdca všetkým fanúšikom Holanďana, keď Red Bull po kontrole prevodovky oznámil, že nie je poškodená a nebude ju meniť. Štartové poradie teda bolo takéto:
QUALIFYING CLASSIFICATION ⏱️
— Formula 1 (@F1) December 4, 2021
It's a front row lockout for @MercedesAMGF1 on Sunday's starting grid in Jeddah 🚦#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/Mm6c5im2PI
Nedeľný chaos a súboj o titul, aký si F1 už ani nepamätá
Štart Veľkej ceny Saudskej Arábie bol až nečakane pokojný a piloti vedomí si rizika, ktoré tento úzky okruh so sebou prináša, nič neriskovali. Vpredu sa odtrhla trojica Hamilton – Bottas – Verstappen a zvyšok sa zoradil za štvrtým Leclercom. Ideálny scenár Mercedesu však narušil Mick Schumacher, ktorý skončil v 10. kole v bariére a na trať vyšlo safety car.
Pit stop pre Verstappena zadarmo a nespokojný Hamilton
Bottas okamžite spomalil, aby si vytvoril odstup od Hamiltona a Mercedes zvládol dvojitý pit stop. Zároveň tým vyšachoval Verstappena, ktorý zostal na trati, pretože v prípade pit stopu by spadol až za Ocona alebo ešte hlbšie. Paradoxne sa týmto ťahom Mercedes pripravil o možné double, ale to v danej chvíli nemohli tušiť.
O tri kolá neskôr vedenie pretekov vyvesilo červené vlajky, čo znamenalo, že piloti zamierili do boxovej uličky, a Verstappen, ktorý bol vtedy na prvej pozícii, získal výmenu pneumatík zadarmo. Lewis Hamilton s rozhodnutím riaditeľstva pretekov vôbec nebol spokojný a vo vysielačke spochybňoval aj rozhodnutie tímu ísť do boxov počas jazdy safety car.
Skvelý reštart Hamiltona a dohodovanie RB, Mercedesu a Masiho
Reštart pretekov Verstappenovi vôbec nevyšiel, Hamilton ho mal, naopak, perfektný a pred šikanou bol vpredu. Holanďan sa však nedal a na štýl manévru z Monzy to poslal po vonkajšku v prvej zákrute na úroveň Hamiltona. Do druhej zákruty sa však už nezmestil a musel si ju skrátiť, vďaka čomu si udržal vedenie. Lewis musel za Maxom pribrzdiť a medzi nich sa dostal Ocon.
Dlho však jazdci nepretekali. V tretej zákrute kolidoval Pérez s Leclercom. Pérezovo auto spravilo hodiny a za nimi zavládol chaos. Okrem Péreza vypadol aj Mazepin s Russellom a nasledovala druhá červená vlajka. Riaditeľ pretekov Michael Masi dal Red Bullu neobvyklú ponuku na výmenu pozície medzi Hamiltonom a Verstappenom na štartovom rošte pri reštarte. Red Bull nakoniec túto ponuku prijal a celý incident vyriešili bez zásahu komisárov.
Poradie pri reštarte bolo nasledujúce: Ocon, Hamilton, Verstappen. Red Bull zariskoval a obul Verstappenovi stredne tvrdé pneumatiky, ktoré mu mali poskytnúť výhodu pri štarte, ale nevýhodu v závere pretekov.
Ďalší reštart pre Verstappena
Tento štart už Verstappen zvládol, a hoci mal dobrý štart aj Hamilton, ktorý sa dokázal dostať na úroveň Ocona, nechal Verstappenovi na vnútrajšku dostatok miesta a ten to využil. Po prvej šikane tak bolo poradie Verstappen, Ocon, Hamilton. Ocon však dlho na druhej priečke nevydržal a o kolo neskôr bol už Hamilton pred ním. Jazdci boli pritom stále len pri 19. kole z 50.
V strednej časti pretekov došlo k viacerým menším kontaktom, po ktorých ostali na trati úlomky z áut a organizátori preto museli niekoľkokrát aktivovať virtuálne safety car. Preteková rýchlosť Mercedesu bola lepšia ako rýchlosť Red Bullu a Hamilton neustále tlačil na Verstappena. Na konci 36. kola sa dostal do dosahu systému pre zníženie odporu DRS a vyzeralo to, že Holanďana ľahko predbehne, no ten sa podobne ako v Brazílii odmietol vzdať, začal brzdiť neskôr, v dôsledku čoho vyšli obe autá mimo trate.
Kolízia v boji o titul
Medzinárodná automobilová asociácia FIA oznámila Red Bullu, aby Verstappen za tento incident prepustil svoju pozíciu Hamiltonovi. Verstappen to chcel spraviť šikovne – pustiť Lewisa pred detekčnou zónou, aby mal následne výhodu zníženia odporu vzduchu a mohol sa pokúsiť zaútočiť. Pilot Mercedesu ho však v tejto časti okruhu predbehnúť nechcel, a keď Verstappen pribrzdil, Hamilton do neho zozadu narazil. Akoby zázrakom sa mu nezlomilo predné krídlo a obaja boli schopní pokračovať.
V 42. kole ho Verstappen pred seba opäť púšťal v rovnakej časti trate. Hamilton si zobral svoju pozíciu, ale Verstappen to spravil tak šikovne, že hneď v nasledujúcej zákrute sa dostal späť do čela a ešte mal aj výhodu DRS na rovinke.
5 sekúnd pre Verstappena, varovanie pre Hamiltona
V ďalšom kole napokon komisári udelili Maxovi Verstappenovi 5-sekundový trest za incident z prvej šikany a ten navyše pustil Lewisa Hamiltona pred seba opäť na rovnakom úseku trate. V nasledujúcej zákrute ho Hamilton vytlačil z trate, za čo dostal varovanie.
Zvyšné kolá na čele už len dokrúžili, keďže Verstappenovi výkonovo odpadli pneumatiky a manažoval tempo, aby na nich v bezpečí došiel do cieľa. Hamilton ešte zajazdil najrýchlejšie kolo, čím vyrovnal bodový stav na šampionáte jazdcov. Pekné divadlo v posledných kolách ponúkli Bottas s Oconom, ktorí bojovali o tretie miesto. Francúz sa zubami-nechtami držal na pódiovej priečke, ale nakoniec ho Valtteri len niekoľko metrov pred cieľovou čiarou zdolal.
Final classification after a crazy race in Jeddah 👇#SaudiArabianGP 🇸🇦 #F1 pic.twitter.com/d1pvEnL5Ei
— Formula 1 (@F1) December 5, 2021
Dokonalá pozvánka na poslednú Veľkú cenu
Sezóna 2021 je s prehľadom najnapínavejšia v hybridnej ére. Jej rozuzlenie príde už o týždeň na Veľkej cene Abú Zabí. Ak preteky dokončia obaja piloti, o titule rozhodne ich pozícia v cieli. Ak by však obaja vypadli, čoho sme boli svedkami už viackrát v minulosti, premiérový titul získa Max Verstappen, ktorý má na konte o jedno víťazstvo v sezóne viac ako Lewis Hamilton.