Vrcholný variant novej Octavie je realitou.
Očakávaná vrcholná verzia novej Octavie je tu. Pôvodne malo dôjsť k jej odhaleniu priamo v Palexpe v stánku Škody, ako ale vieš, tohtoročný autosalón v Ženeve bol zrušený, preto sa premiéra odohrala online. Dôležitejšie však je, že nová Octavia RS bude prvýkrát k dispozícii až v troch verziách, pričom novinkou je práve plug-in hybrid.
Ten nesie oficiálny názov Octavia RS iV a k dispozícii bude ako prvý. Samozrejme, neskôr sa ponuka rozšíri o klasický benzínový aj naftový derivát. Silnou stránkou novinky je nepochybne exteriérový dizajn, ktorý sa od bežných verzií líši o trochu viac ako doposiaľ. Môžu za to najmä úplne inak tvarované nárazníky s výraznými líniami a masívnejšími otvormi.
Vpredu nechýba opäť LED-kový pás, zatiaľ čo vzadu je po novom opticky viac zvýraznený difúzor s typickým horizontálnym pásom odrazového svetla a dvojicou koncoviek výfuku (funkčná je len ľavá koncovka). O ešte atraktívnejšie pôsobiaci zjav sa stará odtrhová hana (liftback), výrazný strešný spojler (kombi) alebo voliteľné čierne detaily – maska, spätné zrkadlá, nápisy či zvyšná hŕstka detailov.
Na výber budú športové 18 a 19" disky kolies, zatiaľ čo o svietenie sa už v základe postará full-LED technológia. Za príplatok je možné siahnuť po sofistikovaných Matrix-LED svetlách. V interiéri veľké zmeny nečakaj, naďalej teda platí, že centrom palubovky je 10" dotykový displej a pred vodičom sa nachádza 10,25" digitálny prístrojový štít.
V kokpite však prevládajú červené detaily – prešívanie na 3-ramennom volante, športových sedadlách s integrovanou hlavovou opierkou či priamo na palubnej doske. Tá je čalúnená akousi Alcantarou a nechýbajú ani "karbónové" dekóry. Štandardne dodávané digitálne budíky napokon ponúknu nový režim zobrazenia, kde dominuje zvýraznený otáčkomer.
Pokiaľ ide o samotnú techniku, žiadne veľké prekvapenie sa nekoná, keďže ako sa očakávalo, plug-in hybridný variant kopíruje to, čo nájdeme v koncernovom Golfe GTE. Aby sme boli presnejší, Octavia RS iV teda kombinuje benzínový agregát 1.4 TSI s výkonom 110 kW / 150 koní a elektromotor s výkonom 85 kW / 115 koní. Ako automobilka sľubovala, RS iV disponuje rovnakým kombinovaným výkonom ako jej neskôr predstavený benzínový variant – 180 kW / 245 koní a 400 Nm.
Pochopiteľne, poháňané sú výhradne predné kolesá, na ktoré je sila posielaná prostredníctvom 6-stupňového DSG. Áno, plug-in hybrid veruže nezaujme prevratnou technikou, keďže motor 1.4 TSI ako taký a 6-stupňový automat už veruže môžeme v kontexte súčasnej koncernovej techniky považovať za staré zboží. V spolupráci s elektromotorom sa ale dá predpokladať, že môže ísť o veľmi zaujímavú možnosť.
Elektromotor poháňa batéria s kapacitou 13 kWh, čo značí, že na čisto elektrický pohon je Octavia RS iV ochotná prejsť až 55 kilometrov. Plug-in hybridné RS dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy, maximálna rýchlosť je 225 km/h.
Za citeľné mínus vyhotovenia iV možno považovať nielen menší kufor (450, respektíve 490 litrov v kombi, čo je mínus 150 l), ale aj palivovú nádrž (40 litrov). To je o 5 litrov menej než verzie s konvenčným pohonom, čo je mimochodom tiež dosť málo.
Zaujímavosťou je, že plug-in hybrid má štandardnú svetlú výšku ako bežná Octavia (údajne skrz ochranu batérie), má ale športovejšiu charakteristiku nastavenie tlmičov. Benzínová a naftová verzia RS bude znížená o 15 milimetrov. Sériová výbava počíta s progresívnym riadením, 18" diskami a spomínanými LED-kami v nárazníku (hmlovky). Samozrejme, v ponuke sa nachádza aj adaptívny podvozok a jednotlivé technologické vychytávky, ktoré mali premiéru v klasickom podaní.
Model RS iV časom doplní benzínový variant 2.0 TSI s výkonom 180 kW / 245 koní a 200-koňové 2.0 TDI. Neskôr príde aj pohon všetkých štyroch kolies, s veľkou pravdepodobnosťou bude ale k dispozícii výhradne pre naftový model. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme, Škoda Octavia RS iV by ale mala na trh prísť v lete, keďže vtedy je plánované spustenie sériovej výroby.