To, čo sme si dlhé roky mysleli, teraz potvrdzuje prestížna Columbia Business School.
Už v roku 2012 hostilo Múzeum Moderného umenia v New Yorku výstavu, v rámci ktorej vznikol aj interaktívny diagram s cieľom znázorniť vzťahy a známosti jednotlivých umelcov. Práve to inšpirovalo aj výskumníkov z Columbia Business School, keďže z mapy vzťahov jednoznačne vyplývalo, že tí, ktorí ich majú viac, sú aj v súčasnosti považovaní za známejších. Zároveň zohrávalo rolu aj to, s akým úspešným kolegom sa jednotliví umelci poznajú.
A práve z nevinného umenia vznikla na prestížnej kolumbijskej škole nová štúdia, ktorá do veľkej miery vysvetľuje to, čo sme si mnohí mysleli a častokrát si z toho robíme srandu. Poďme ale pekne po poriadku. Za cieľ si dali zistiť, či pri úspechu zohráva viac rolu kreativita a originalita, alebo sociálne spojitosti.
Najprv teda bolo potrebné definovať si, čo vlastne úspech a kreativita sú. Okrem počítačových programov, algoritmov a štatistických metód využili aj názor štyroch umeleckých historikov, ktorí inovátorstvo v dielach hodnotili. Len pre zaujímavosť, výsledky z technologických nástrojov sa do veľkej miery zhodovali s názormi odborníkov.
Podľa portálu Artsy existujú štúdie z minulosti, ktoré potvrdzujú koreláciu medzi kreativitou a slávou. Tie však môžu súvisieť aj s osobnostnými črtami. Výskum Columbia Business School však nenachádza veľa spojitostí v týchto dvoch ohľadoch, pokiaľ ide o umelcov.V jednoduchosti, aj umelci, ktorých algoritmy a odborníci označili za málo kreatívnych a inovantívnych sa stali slávnymi, ak mali vybudovanú dostatočne veľkú sieť kontaktov. Prekvapujúce tiež je, že táto štúdia sa potvrdila aj v opačnom garde. Zistilo sa, že aj tí najväčší objavovatelia nových postupov a štýlov totiž neboli nutné tými najslávnejšími.
Z výsledkov si môže aspoň niečo zobrať každý z nás. V prvom rade sa treba zamyslieť nad tým, ako poctivo aj tí najslávnejší k svojej práci pristupujú a s akým cieľom vlastne tvoria. Budeme radi, ak nám v komentároch zanecháš svoj názor na túto tému.