Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 21. 9. 2019 meniny má Matúš

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda
3
Vladimír Baško
21. február 2019, 13:41

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v histórii?

Zmapovali sme sa kariéru zosnulého módneho návrhára. Pracoval 16 hodín denne a navrhoval pre 3 svetovo uznávané značky zároveň.

Vladimír Baško
21. február 2019, 13:41
Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v histórii?
Zdroj: Edward Berthelot / Getty Images
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Karl Lagerfeld je meno, ktoré zarezonuje snáď každému. Najznámejší módny návrhár na svete nás včera navždy opustil v požehnanom veku 85 rokov, status ikony ho však robí nesmrteľným.

 

Pripravili sme si pre teba 20 zaujímavostí viac menej o jeho osobnom živote,  v nasledujúcom článku sme zdokumentovali aj jeho prácu a zásluhy, pre ktoré ho módny priemysel považuje za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov na svete. To, prečo ho poznal snáď každý, je totiž viac ako opodstatnené.

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ako sa dostal Lagerfeld do povedomia renomovaných módnych návrhárov?
  • Prečo bol často terčom kritiky?
  • Ako sa mu podarilo povýšiť značku Chanel na pomyselný vrchol?
  • V čom všetkom drží prvenstvo a prečo ho považujeme za vizionára?
  • Akým spôsobom chcel ponúknuť svoje návrhy aj bežným ľuďom?
  • Kto má na svedomí tie najúchvatnejšie módne prehliadky všetkých čias?

 

Od výhry v súťaži po uznávaného módneho návrhára

Dvierka do sveta vysokej módy sa mu otvorili v roku 1954, kedy vyhral súťaž mladých návrhárskych talentov v kategórii kabát. Ujal sa ho francúzsky módny návrhár Pierre Balmain, spočiatku samozrejme pracoval na najpodradnejších pozíciách, onedlho však nabitý skúsenosťami prešiel ku Jeanovi Patouovi.

 

V niekoľkých ďalších rokoch sa podieľal aj na kolekciách pre Tiziani a v roku 1964 začal na voľnej nohe pracovať pre Chloé, svetoznámu francúzsku značku. Vďaka jeho inovatívnym návrhom a dychvyrážajúcim prehliadkam sa veľmi rýchlo preslávil po celom svete, jeho meno sa stalo pojmom.

 

S modelkou Inès de La Fressange

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v dejinách?

 

Fendi

Významný míľnik v Lagerfeldovej kariére nastal v roku 1967. Talianska značka Fendi, už vtedy jedna z tých najluxusnejších, ho požiadala, aby pre nich navrhol dámsku kolekciu a inovoval ich produkty z kožušiny. Tá patrila medzi jeho najobľúbenejšie materiály, ponuku teda v žiadnom prípade nemohol odmietnuť.

 

Od tej doby až do svojej smrti mal na starosti všetky dámske kolekcie, popri tom ešte stále niekoľko rokov pracoval aj pre Chloé, neskôr aj pre Chanel a svoju vlastnú značku. K tomu sa ale ešte dostaneme, milí priatelia.

 

 

Za svoju pasiu a okázalé využívanie pravej kožušiny vo svojich kolekciách bol často obviňovaný a nenávidený zo strany ochrancov zvierat PETA. Známy je incident z roku 2001, kedy ho na prestížnej udalosti Council of Fashion Designers of America Awards chceli trafiť koláčom z tofu, avšak nechtiac zasiahli jeho kolegu Calvina Kleina, ktorý sa používania pravej kožušiny vzdal už dávno predtým.

 

Poriadnu vlnu kontroverzie spôsobil v roku 2014 prívesok s podobizňou samotného návrhára, ktorý pozostával z norka. Značka Fendi si za jeden takýto kúsok vtedy vypýtala viac ako 1 500 €.

 

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda

 

Myslím si, že mäsiarstvo je ešte horšie. Je to ako návšteva vraždy,“ vyjadril sa neskôr na túto tému: „Vo svete, v ktorom sa je mäso a používa sa koža na topánky a oblečenie, je detinské diskutovať o kožušine.

 

Krátko po jeho smrti si organizácia PETA neodpustila poriadne kruté vyjadrenie: „Karl Lagerfeld je preč a jeho odchod znamená koniec éry, kedy bola koža a kožušina v spoločnosti akceptovaná. PETA vyjadrila sústrasť všetkým milujúcim tejto starej vraždy.

 

 

Znovuzrodenie najluxusnejšej značky na svete

Po smrti legendárnej módnej návrhárky Coco Chanel sa značka Chanel viac ako desaťročie zameriavala výhradne na predaj parfumov a doplnkov, ready-to-wear kolekcie, z ktorých konkurencia ťažila najviac, chýbali. Alain Wertheimer, majiteľ módneho domu Chanel, sa preto rozhodol pre jeden z najvýznamnejších krokov v histórií módneho priemyslu – na post kreatívneho riaditeľa dosádza v roku 1983 už vtedy uznávaného Karla Lagerfelda.

 

Ten sa však nestretáva s pochopením, jeho nástup nie je práve najšťastnejší.

 

Nemecký módny návrhár totiž nepokračuje vo víziách Coco Chanel, pastelové farby nahrádza skromná paleta a jej charakteristický imidž, z ktorej značka ťažila dve desaťročia, odsúva. Inšpiruje sa skôr jej prácou z dvadsiatych a tridsiatych rokov. To sa však pôvodným zamestnancom vôbec nepáči a v ateliéri tak nastáva dusno medzi Lagerfeldovým tímom a zvyškom osadenstva.

 

V tej dobe údajne pracoval neuveriteľných 16 hodín denne.

 

Je moderná, šik a sexy, nie však sexy v štýle Las Vegas. Napriek tomu, že by takú Coco nikdy nepripravila, je veľmi chanelovská, nie?“ Verejnosťou bola prijatá viac, ako by sa očakávalo, s odstupom času môžeme tvrdiť, že položila základy štýlu obliekania osemdesiatych rokov.

 

Linda Evangelista a Christy Turlington, kampaň z roku 1991
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda

 

Čím však Chanel dosadil na pomyselný vrchol?

Jeho debutová kolekcia pre Chanel definuje zaužívané príslovie „móda sa vracia,“ keďže kombinuje archívne prvky s modernými a jej výsledok predznamenal podobu luxusnej francúzskej značky až dodnes.

 

Dnes väčšina svetových značiek hovorí o svojej minulosti, vzdáva hold svojmu dedičstvu a odkazu. Lagerfeld si dôležitosť tohto gesta uvedomil ako vôbec prvý, čo ho z výnimočného módneho návrhára povyšuje aj na úroveň vizionára. Vo svojich kolekciách pravidelne reprodukoval kľúčové kúsky, ktoré Coco síce navrhla a presadila vo svojej dobe, bez neho by sa však dnes na ne možno úplne zabudlo.

 

Svojimi vlastnými návrhmi a prácou z minulosti sa však nikdy neinšpiroval. Čo sa týka práce, mám nejaký druh Alzheimerovej choroby a myslím si, že je to veľmi dobrá vec. Dnes si príliš veľa ľudí pamätá, čo urobili – len na to všetko zabudnite a začnite znova.

 

Ďalším z dôvodov je aj jeho asimilovanie sa s uniformovanosťou zadefinovanou Coco Chanel. Tá ako prvá navrhovala svoje kolekcie s charakteristickým podpisom, ktorý v jednotlivých kolekciách vždy nasledovala, z času na čas ich len decentne ozvláštnila.

 

Lagerfeld, ako sme spomenuli už vyššie, si vo svojich prvých kolekciách pre Chanel zobral do parády uniformu z dvadsiatych rokov – tvídové sako, stredne dlhé sukne, mohutné zlaté doplnky a perly, neskôr však našiel pochopenie aj pre tú „paničkovskú“ z päťdesiatych rokov, s ktorou Coco prišla v rámci svojho veľkolepého návratu na scénu.

 

Exkluzívny obsah pre Refresher účty
Obsah dostupný len pre registrovaných čitateľov.
Pre dočítanie je potrebné sa prihlásiť. Prečo?
PRIHLÁSIŤ
Ohodnoť článok
28
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.