Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
21. februára 2019, 13:41
Čas čítania 0:00
Vladimír Baško

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v histórii?

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v histórii?
Zdroj: Edward Berthelot / Getty Images
MÓDA KARL LAGERFELD
Uložiť Uložené

Zmapovali sme sa kariéru zosnulého módneho návrhára. Pracoval 16 hodín denne a navrhoval pre 3 svetovo uznávané značky zároveň.

Karl Lagerfeld je meno, ktoré zarezonuje snáď každému. Najznámejší módny návrhár na svete nás včera navždy opustil v požehnanom veku 85 rokov, status ikony ho však robí nesmrteľným.

Pripravili sme si pre teba 20 zaujímavostí viac menej o jeho osobnom živote,  v nasledujúcom článku sme zdokumentovali aj jeho prácu a zásluhy, pre ktoré ho módny priemysel považuje za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov na svete. To, prečo ho poznal snáď každý, je totiž viac ako opodstatnené.

V tomto článku sa dozvieš:
  • Ako sa dostal Lagerfeld do povedomia renomovaných módnych návrhárov?
  • Prečo bol často terčom kritiky?
  • Ako sa mu podarilo povýšiť značku Chanel na pomyselný vrchol?
  • V čom všetkom drží prvenstvo a prečo ho považujeme za vizionára?
  • Akým spôsobom chcel ponúknuť svoje návrhy aj bežným ľuďom?
  • Kto má na svedomí tie najúchvatnejšie módne prehliadky všetkých čias?

Od výhry v súťaži po uznávaného módneho návrhára

Dvierka do sveta vysokej módy sa mu otvorili v roku 1954, kedy vyhral súťaž mladých návrhárskych talentov v kategórii kabát. Ujal sa ho francúzsky módny návrhár Pierre Balmain, spočiatku samozrejme pracoval na najpodradnejších pozíciách, onedlho však nabitý skúsenosťami prešiel ku Jeanovi Patouovi.

V niekoľkých ďalších rokoch sa podieľal aj na kolekciách pre Tiziani a v roku 1964 začal na voľnej nohe pracovať pre Chloé, svetoznámu francúzsku značku. Vďaka jeho inovatívnym návrhom a dychvyrážajúcim prehliadkam sa veľmi rýchlo preslávil po celom svete, jeho meno sa stalo pojmom.

S modelkou Inès de La Fressange

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v dejinách?
Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v dejinách? Zdroj: Pierre Vauthey/Sygma/Sygma via Getty Images

Fendi

Významný míľnik v Lagerfeldovej kariére nastal v roku 1967. Talianska značka Fendi, už vtedy jedna z tých najluxusnejších, ho požiadala, aby pre nich navrhol dámsku kolekciu a inovoval ich produkty z kožušiny. Tá patrila medzi jeho najobľúbenejšie materiály, ponuku teda v žiadnom prípade nemohol odmietnuť.

Od tej doby až do svojej smrti mal na starosti všetky dámske kolekcie, popri tom ešte stále niekoľko rokov pracoval aj pre Chloé, neskôr aj pre Chanel a svoju vlastnú značku. K tomu sa ale ešte dostaneme, milí priatelia.

Za svoju pasiu a okázalé využívanie pravej kožušiny vo svojich kolekciách bol často obviňovaný a nenávidený zo strany ochrancov zvierat PETA. Známy je incident z roku 2001, kedy ho na prestížnej udalosti Council of Fashion Designers of America Awards chceli trafiť koláčom z tofu, avšak nechtiac zasiahli jeho kolegu Calvina Kleina, ktorý sa používania pravej kožušiny vzdal už dávno predtým.

Poriadnu vlnu kontroverzie spôsobil v roku 2014 prívesok s podobizňou samotného návrhára, ktorý pozostával z norka. Značka Fendi si za jeden takýto kúsok vtedy vypýtala viac ako 1 500 €.

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: Fendi

Myslím si, že mäsiarstvo je ešte horšie. Je to ako návšteva vraždy,“ vyjadril sa neskôr na túto tému: „Vo svete, v ktorom sa je mäso a používa sa koža na topánky a oblečenie, je detinské diskutovať o kožušine.

Krátko po jeho smrti si organizácia PETA neodpustila poriadne kruté vyjadrenie: „Karl Lagerfeld je preč a jeho odchod znamená koniec éry, kedy bola koža a kožušina v spoločnosti akceptovaná. PETA vyjadrila sústrasť všetkým milujúcim tejto starej vraždy.

Znovuzrodenie najluxusnejšej značky na svete

Po smrti legendárnej módnej návrhárky Coco Chanel sa značka Chanel viac ako desaťročie zameriavala výhradne na predaj parfumov a doplnkov, ready-to-wear kolekcie, z ktorých konkurencia ťažila najviac, chýbali. Alain Wertheimer, majiteľ módneho domu Chanel, sa preto rozhodol pre jeden z najvýznamnejších krokov v histórií módneho priemyslu – na post kreatívneho riaditeľa dosádza v roku 1983 už vtedy uznávaného Karla Lagerfelda.

Ten sa však nestretáva s pochopením, jeho nástup nie je práve najšťastnejší.

Nemecký módny návrhár totiž nepokračuje vo víziách Coco Chanel, pastelové farby nahrádza skromná paleta a jej charakteristický imidž, z ktorej značka ťažila dve desaťročia, odsúva. Inšpiruje sa skôr jej prácou z dvadsiatych a tridsiatych rokov. To sa však pôvodným zamestnancom vôbec nepáči a v ateliéri tak nastáva dusno medzi Lagerfeldovým tímom a zvyškom osadenstva.

V tej dobe údajne pracoval neuveriteľných 16 hodín denne.

Je moderná, šik a sexy, nie však sexy v štýle Las Vegas. Napriek tomu, že by takú Coco nikdy nepripravila, je veľmi chanelovská, nie?“ Verejnosťou bola prijatá viac, ako by sa očakávalo, s odstupom času môžeme tvrdiť, že položila základy štýlu obliekania osemdesiatych rokov.

Linda Evangelista a Christy Turlington, kampaň z roku 1991

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: Karl Lagerfeld for Chanel

Čím však Chanel dosadil na pomyselný vrchol?

Jeho debutová kolekcia pre Chanel definuje zaužívané príslovie „móda sa vracia,“ keďže kombinuje archívne prvky s modernými a jej výsledok predznamenal podobu luxusnej francúzskej značky až dodnes.

Dnes väčšina svetových značiek hovorí o svojej minulosti, vzdáva hold svojmu dedičstvu a odkazu. Lagerfeld si dôležitosť tohto gesta uvedomil ako vôbec prvý, čo ho z výnimočného módneho návrhára povyšuje aj na úroveň vizionára. Vo svojich kolekciách pravidelne reprodukoval kľúčové kúsky, ktoré Coco síce navrhla a presadila vo svojej dobe, bez neho by sa však dnes na ne možno úplne zabudlo.

Svojimi vlastnými návrhmi a prácou z minulosti sa však nikdy neinšpiroval. Čo sa týka práce, mám nejaký druh Alzheimerovej choroby a myslím si, že je to veľmi dobrá vec. Dnes si príliš veľa ľudí pamätá, čo urobili – len na to všetko zabudnite a začnite znova.

Ďalším z dôvodov je aj jeho asimilovanie sa s uniformovanosťou zadefinovanou Coco Chanel. Tá ako prvá navrhovala svoje kolekcie s charakteristickým podpisom, ktorý v jednotlivých kolekciách vždy nasledovala, z času na čas ich len decentne ozvláštnila.

Lagerfeld, ako sme spomenuli už vyššie, si vo svojich prvých kolekciách pre Chanel zobral do parády uniformu z dvadsiatych rokov – tvídové sako, stredne dlhé sukne, mohutné zlaté doplnky a perly, neskôr však našiel pochopenie aj pre tú „paničkovskú“ z päťdesiatych rokov, s ktorou Coco prišla v rámci svojho veľkolepého návratu na scénu.

V nasledujúcom krátkom videu si môžeš prezrieť čo všetko stojí za vytvorením unikátneho saka s viac ako ikonickým statusom, krok po kroku od skice majstra Lagerfelda až po nenahraditeľný pocit, ktorý nadobúda nová majiteľka. Neuveriteľných 130 hodín poctivej práce má však svoju cenu. Tá začína približne od 5 000 €.

Pop-kultúrna veličina

V neposlednom rade si Lagerfeld v správny čas uvedomil rozrastajúci sa fenomén tej doby – rozmah pouličnej kultúry. Odrazu sa začalo logo Chanel objavovať na predmetoch, ktoré s vysokou módou nemali prakticky žiaden priamy súvis. Lyže, surfy, lopty... vplyv značky sa rozvinul do všetkých sektorov. V rámci jednej z novších kolekcií dokonca vznikol supermarket s potravinami značky Chanel.

Odrazu nešlo iba o luxusné oblečenie, pojem Chanel sa stal priam až pop-kultúrnou veličinou. Náhle sa zmenila zo zastaralej značky pre bohaté staré ženy do sna každého dievčaťa, do niečoho „hot“ a aktuálneho.

Konkurenčné značky sa samozrejme začali okamžite opičiť, dnes to nie je ničím zvláštne, dokonca si dovolíme tvrdiť, že prirodzené. Trend podieľať sa na pouličnej kultúre im pretrváva až dodnes.

Cara Delevingne a Karl Lagerfeld v supermarkete

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: Dominique Charriau / WireImage

Karl Lagerfeld

Už rok po tom, ako sa stal neodmysliteľnou súčasťou značky Chanel, si začal plniť aj svoj malý sen, ktorým bola vlastná módna značka. Tá niesla jeho meno, podieľal sa však výhradne na kreatívnej činnosti, neznášal totiž administratívnu činnosť a veci okolo vedenia spoločnosti.

Jeho cieľom bolo ponúknuť návrhárske oblečenie aj bežným ľuďom, teda za priaznivé, oveľa nižšie ceny. To sa mu postupom času naozaj podarilo, dnes nájdeš kamennú predajňu aj u nás na Slovensku.

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: Karl Lagerfeld

Spolupráca s H&M

Práve s cenovou dostupnosťou súvisela aj spolupráca s reťazcom s rýchlou módou H&M. Lagerfeld bol prvým svetoznámym módnym návrhárom, ktorý pre nich vypracoval svoju vlastnú kolekciu, čím opäť otvoril dvere mnohým ďalším. Od roku 2004, kedy sa dostala do predaja, sa podobného projektu dočkávame každoročne.

Neskôr sa však priznal, že z prístupu zo strany H&M bol vyslovene sklamaný: „Nevyrobili moje oblečenie v dostatočne veľkom množstve. Myslím si, že je trápne, že H&M nechali toľko ľudí bez ich kúsku, hlavne vo východnej Európe. Nie je to od nich pekné. Je to snobstvo, ktoré sa hrá, že je proti snobstvu.

Kolekciu sprevádzala vtipná reklama, v ktorej môžeme sledovať vysokopostavených snobských ľudí pohoršujúcich sa nad tým, že svetovo uznávaný Lagerfeld spolupracuje s „lacnou“ značkou. Na záver im to sám všetkým vysvetľuje. Lagerfeld neznášal termín, ktorý zvolili: „Nikdy nepoužívajte slovo „lacný.“ Dnes môže každý vyzerať dobre aj v neluxusnom oblečení.

S veľkou mocou prichádza veľká zodpovednosť

Svoj vplyv Lagerfeld využíval aj ako prostriedok vyjadrenia sa k rôznym spoločenským problémom. Prehliadka kolekcie na sezónu jar a leto 2015 predstavovala feministický protest a o rok neskôr napríklad zdôraznil dôležitosť recyklácie odpadu a ochrany životného prostredia, keď do jednotlivých návrhov zakomponoval materiály ako papier alebo dokonca drevo.

Cara Delevingne v čele feministického protestu

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: Pascal Le Segretain / Getty Images

Dychvyrážajúce prehliadky

Prehliadky jeho jednotlivých kolekcií boli zakaždým hotovou pastvou pre oči. Lagerfeld sa v nich priam vyžíval, posielal prekrásne modelky po najrôznejšie upravených mólach alebo pod holým nebom.

Medzi najfascinujúcejšie patria okrem vyššie spomenutých napríklad shows pre Chanel uskutočňujúce sa v priestoroch upravených do podoby letiska s lietadlom, začarovaného lesa, renomovanej kaviarne alebo pod zmenšeninou Eiffelovej veže.

Za zmienku taktiež stojí show z roku 1993 pre Fendi, počas ktorej plavky predviedli namiesto modeliek skutočné striptérky na čele s talianskou pornoherečkou Moana Pozzi. Anna Wintour, šéfka módneho časopisu Vogue, počas nej vstala a pohoršená odišla.

Fotografia a film

Lagerfeld miloval fotografovanie, všetky kampane si fotil výhradne sám. Pred objektívom mu tak pózovalo niekoľko generácií najkrajších žien na svete – Linda Evangelista, Claudia Schiffer, Kate Moss, Diane Kruger, Cara Delevingne, Kristen Stewart, Lily-Rose Depp, Willow Smith, Kaia Gerber alebo Kendall Jenner sú len zlomkom z nich.

Claudia Schiffer, kampaň z roku 1995

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda Zdroj: www.instagram.com

Režíroval taktiež krátky film Once Upon A Time..., v hlavnej úlohe Coco Chanel bola obsadená slávna herečka Keira Knightley, ktorú určite poznáš napríklad z Pirátov z Karibiku. Svetová premiéra sa pre vybraných hostí odohrala na Singapure.

Všetko čo Karl Lagerfeld poznal, bola jeho práca. Na otázku „Prečo móda?“ odpovedal v jednom zo svojich rozhovorov nasledovne: „Pretože som nikdy v živote nerobil nič iné. Spýtajte sa ku*vy na rohu ulice prečo šľape. Okolnosti...

Takmer 40 rokov nepretržite pracoval na kolekciách pre Chanel a Fendi, v deväťdesiatych rokoch sa na krátku dobu prinavrátil aj do Chloé, a popritom navrhoval aj pre vlastnú značku.Celý svoj život obetoval práci a móde, zanechal po sebe nezmazateľnú stopu a výsledky, ktoré už pravdepodobne nikdy nikto nedosiahne.

Domov
Zdieľať
Diskusia