Generálny riaditeľ ZSSK nám v rozhovore prezradil, čo národný dopravca chystá a zlepšuje.
Železničná spoločnosť Slovensko sprevádza desiatky tisíc z nás deň čo deň na cestách do školy, do práce a napokon aj domov. Od septembra sa slovenské médiá vyžívali v tom, ako sa zasmiať na účet našej železničnej spoločnosti, ktorej horeli a meškali vlaky, kazili sa rušne a cestujúci museli nebezpečne kráčať priamo po koľajniciach do najbližšej stanice.
Nám preto napadlo, že sa odpovede na otázky širokej verejnosti pokúsime získať od tej najpovolanejšej osoby v celej vlakovej doprave, a tak sme sa skontaktovali priamo s generálnym riaditeľom ZSSK Filipom Hlubockým. Odpovedal nám na otázky o horiacich vlakoch, nástupe nových technológií aj o tom, čo ho pri cestách vlakom trápi najviac.
• Aký je priemerný vek našich vlakov a čo spôsobuje mechanické problémy
• Prečo občas nefunguje Wi-Fi ani klimatizácia
• Kedy budeš môcť za lístok vo vlaku zaplatiť kartou
• Aký najdlhší vlak cez Slovensko prechádza
• V akých podmienkach často mechanici vlaky opravujú
Čo považujete za najhlavnejšiu príčinu nekonečného meškania najrôznejších vlakov od osobákov po rýchliky?
Drvivá väčšina meškaní vyplýva zo stavu infraštruktúry – výluky či poškodenia. Ďalším dôvodom, prečo vlaky meškajú, sú zrážky s automobilmi, zvieratami alebo, bohužiaľ, aj s osobami. Veľká väčšina príčin ide teda mimo dopravcu. Za január až júl 2018 bol podielový GVD splnený na 98,48 %, čo prekračuje limit stanovený platnou Zmluvou o dopravných službách vo verejnom záujme o 0,18 %. V roku 2017 bolo priemerné meškanie vlaku 1,73 minúty, pričom len 16,15 % meškaní vlakov (z hľadiska počtu minút) bolo z viny ZSSK. Aj naďalej teda môžeme hovoriť o jednom z najdochvíľnejších spôsobov prepravy.
Od čoho záleží, či vo vagónoch funguje klimatizácia či Wi-Fi pripojenie? Prečo občas nefunguje nič?
Denne vypravíme takmer 1 500 vlakov, pričom približne 35 % vlakov disponuje wi-fi a zhruba 60 % našich vlakov je zostavených z klimatizovaných vozňov. Čo sa týka wi-fi, dôležitým faktorom, ktorý vplýva na kvalitu internetového pripojenia, je dostupná rýchlosť a pokrytie signálom popri železničných tratiach. Práve my sme začali do vozidiel montovať aj nové zariadenia na šírenie signálu wi-fi, ktoré sú rýchlejšie, spoľahlivejšie a spĺňajú tie najnáročnejšie priemyselné štandardy.
Niektoré úseky tratí nie sú dostatočne pokryté rýchlym mobilným dátovým signálom, čo môže spôsobiť spomalenie a niekedy aj výpadok pripojenia. Pokiaľ ide o klimatizáciu, pravidelne kontrolujeme funkčnosť klimatizácie. Pri extrémnych teplotách nad 35°C však často dochádza k prehrievaniu klimatizačných jednotiek, pretože teplota v koľajisku je o niečo vyššia ako reálna teplota prostredia a klimatizačné jednotky pracujú takmer nepretržite.