BMW vynechalo facelift svojho veľkého SUV a predstavuje novú, 4. generáciu.
Síce v uplynulých hodinách zaplavilo internet množstvo uniknutých fotografií, až teraz nám bavorská automobilka servíruje svoju novú X5-ku v oficiálnom podaní. Hneď v úvode treba povedať, že BMW ďalšiu generáciu svojho naďalej najväčšieho SUV predstavuje už po 5 rokoch, a teda z tradičného medzigeneračného cyklu vyradila facelift. Druhá strana mince však jasne naznačuje, že po dizajnovej stránke ide skôr o evolúciu než revolúciu, i keď diametrálnych zmien je viac než dosť.
Ako prvé padnú do oka tradičné ľadvinky, ktoré nielen opäť narástli, ale hlavne zmenili svoj tvar - po novom už nedisponujú podlhovastým, ale skôr štvorcovým tvarom a zároveň sú už výraznejšie navzájom prepojené. Naopak, na rozdiel od predošlej generácie, tu nie sme svedkami svetiel, ktoré sú s maskou prepojené, je teda jasné, že takýmto dizajnovým riešením budú disponovať len modely mimo radu X. Hlavné full-LED svetlomety výrazne nabrali na hranách, no a v rámci príplatkovej výbavy už ani tu nebude chýbať laserová technológia, ktorá predĺži "dostrel" diaľkových svetiel z 300 na 500 metrov.
Prepracovanejšími tvarmi sa pýši aj predný nárazník, bočná silueta však už ide ruka v ruke so zaužívaným štýlom. BMW v tlačovej správe ospevuje použitie akustických okien, ktoré majú značnou mierou zlepšiť odhlučnenie kabíny. Novinka medzigeneračne narástla do dĺžky o 36 a šírky 66 milimetrov, pričom o citeľných 42 mm narástol aj rázvor na hodnotu 2975 milimetrov. Základom budú 18" disky, na opačnom konci ponuky sa však vôbec po prvýkrát objavia až 22" disky.
Vskutku prekvapivý dizajn ponúka zadná časť, kde nájdeme horizontálne umiestnené svetlomety s úplne novou grafikou a tvarom. Zaujímavosťou je následne fakt, že označenie modelu i verzie sa po novom presúva pod spomínané svetlá. Dvojdielne veko batožinového priestoru ostáva zachované. Ako je zvykom, X5-ka bude na výber v dvoch základných vyhotoveniach - elegantnejší xLine a športová M Sport.
Azda ešte viac ako samotný exteriér zaujme interiér. Na prvý pohľad ide síce opäť skôr o evolučné zmeny, tých je však vo výsledku viac než dosť. Koncept palubovky dostal viaceré úplne nové riešenia, čo si možno povšimnúť najmä pri pohľade na stredový panel a tunel. Nová, až 12,3" stredová obrazovka, je zasadená do palubovky inak, ovládanie klimatizácie sa presunulo priamo k novým výduchom, zatiaľ čo stredová konzola sa pýši vynoveným joystickom radiacej páky a prepracovaným zoskúpením tlačidiel.
Volant už poznáme zo súčasných noviniek od BMW, vskutku prekvapivo však vyzerajú plne digitálne 12,3" budíky, ktoré dostali značne futuristickejší vizuál. V Mníchove sa teda očividne odviazali a či už ide o dizajn palubnej dosky, použitie materiálov alebo prítomné technológie, nová X5-ka už na prvý pohľad značne boduje. Nová generácia má ponúknuť viac priestoru v každom smere, prilepšiť by si mali najmä zadný pasažieri. Batožinový priestor ponúka 645 litrov, po sklopení zadných sedačiek sa napokon kufor zväčší až na úroveň 1860 litrov.
X5-ka príde v úvode na trh v troch verziách - xDrive40i (3-litrový šesťvalec s výkonom 250 kW), xDrive50i (4,4-litrový osemvalec s výkonom 340 kW) a napokon dieselový variant xDrive30d (3-litrový šesťvalec s výkonom 195 kW). Krátko na to sa dostavia verzie xDrive40d, ale aj M50d s výkonom 294 kW. Žiaľ, podľa posledných správ to vyzerá tak, že i keď všetky jednotky spĺňajú emisnú normu Euro 6d, spomínaný benzínový osemvalec do Európy nezavíta, a teda bude doménou najmä amerického trhu. Budúci model X5 M by obdobnú osud nemal postihnúť.
Štandardom bude pohon xDrive, adaptívny podvozok Dynamic Damper Control a 8-stupňový automat Steptronic. Za príplatok nebude chýbať aktívny samosvorný diferenciál na zadnej náprave či aktívne stabilizátory s aktívnym riadením. Vzduchový podvozok poskytne možnosť regulácie svetlej výšky v rozsahu až 80 milimetrov. Cenové relácie zatiaľ nepoznáme, na záver dodajme, že 4. generácia BMW X5 príde na trh na jeseň.