Svoje prvé video síce natáčal s požičaným foťákom, no dnes pracuje s technikou v hodnote desiatkach tisícoch €.
Aj keď má David Nemec iba 17 rokov, stihol už spolupracovať s poprednými umelcami zo slovenskej scény. Robil dokonca aj aftermovie pre známe festivaly ako VIBE či TOPFEST. Pochádza z Piešťan, no v blízkej budúcnosti sa chce presťahovať do Bratislavy, keďže jeho "mesto snov" mu neponúka vhodné možnosti pre jeho zameranie. David nám v rozhovore priblížil pozadie zo sveta video produkcie, nové trendy, pohľad na YouTube scénu na Slovensku a aj jeho začiatky.
Ahoj David! Málokto začne pracovať, resp. niečo budovať ešte pred dosiahnutím dospelosti. Kedy si zistil, že práve videoprodukcia je niečo, čomu by si sa chcel venovať?
Ahojte. Tak to ti neviem presne povedať, ale pamätám si, že už od nejakej 7. triedy na základke som chcel zrkadlovku. V tom období som sa ešte venoval profesionálnemu pretekaniu na motokárach, no už vtedy som si postupne na ňu začal šetriť, aj keď jediné peniaze, ktoré som vtedy mal, boli z rozdávania letákov, Vianoc, narodenín. Myslím, že o rok sa mi podarilo kúpiť si prvý foťák aj s nejakou finančnou podporou od rodičov. Hneď som začal fotiť, točiť asi všetko, čo mi napadlo, ale spočiatku to boli väčšinou videjká zo skateparkov a podobných adrenalínových športov.
Popri tvojej práci musíš ešte aj chodiť do školy, dá sa to stíhať? Ako to zvládaš?
Všetko sa dá, keď chceš, ale momentálne málinko uprednostňujem prácu pred školou. Myslím si, že budovanie si svojho mena, získavanie nových kontaktov a skúseností mi dá oveľa viac ako sedenie nad knižkami a nosenie jednotiek domov. Samozrejme chodím do školy len trošku menej ako ostatní…
Pracuješ sám? Ako vlastne vyzerá celý proces?
Väčšinou pracujem na vlastnú päsť s pomocou maminho priateľa, ktorý sa mi stará o firmu, keďže ešte nemám 18. Popritom spolupracujem s rôznymi ľudmi, ale najviac projektov riešim so Samuellom Hoffmanom. Spoznal som ho síce iba toto leto, ale zato sme si neskutočne sadli ako ľudia, ale aj po pracovnej stránke nám to od začiatku klapalo.
VIBE 2017 I Aftermovie from VRIZZLY on Vimeo.
Aké bolo tvoje prvé video? Bol si s ním v tej chvíli spokojný? S odstupom času máš na to dnes asi iný názor.
Pamätám si to, akoby to bolo včera! Točil som to dokonca ešte na požičanom foťáku, ktorý som nechcel vrátiť naspäť (smiech). Spokojný je asi skromný výraz, hneď, ako som video zavesil na Youtube, začal som ho posielať priateľom do správ, aby checkli moje najnovšie videjko, poprípade nech nechajú like, comment. Dosť ma to motivovalo vpred, keď som si začal čítať pozitívne feedbacky. Dnes si to video pozriem akúrat na pobavenie a na spomienku, že vlastne toto je to moje prvé!
Koľko trvá, kým sa človek vypracuje na profesionálnu úroveň a čo všetko na to potrebuješ?
Tak hlavný faktor je podla mňa stanovenie si reálnych cieľov. Postupom času si ich začneš plniť a zase si stanovíš nové a náročnejšie ciele. Určite je veľmi potrebné aj ziskávanie nových kontaktov, ktoré ťa vedia niekam posunúť, treba v seba veriť, makať na sebe a ísť si za svojím aj cez názory ostatných. Povedia ti to asi všetci, čo si idú za svojím, ale je to proste tak. Výborným príkladom je podľa mňa Sajfa s jeho vlogmi, na začiatku to vyzeralo ako nevinná séria videí, no dnes ich sledujú asi všetci. Vyvrátil stereotyp toho, že Youtuber musí byť mladý (nie že by bol Matej starý) a musí točiť iba hry.
Po technickej stránke ti stačí na začiatok nejaký foťák s obyčajným objektívom s funkciou točenia videa, aby si zistil, či ťa to vôbec baví. Ja som začínal s úplne obyčajným foťákom maximálne do 700 €. Dnes po necelých 2 rokoch je to už profesionálna technika v desiatkach tisícoch eur. Na väčšie projekty nepoužívam vlastnú techniku, ale profi gear z okolitých rentalov v hodnote nemalých peňazí. Závisí to hlavne od toho, aký budget má klient na video.
Na to, že máš 17 rokov, si mal tú možnosť spolupracovať s poprednými slovenskými hudobnými umelcami, ale aj s veľkými festivalmi či spoločnosťami. Na akých projektoch si sa stihol podieľať?
Začal by som asi tým najčerstvejším projektom pre Celeste Buckingham. Go Away nesie názov singlu z jej nového albumu BARE a pod krídlami Samuella som na ňom pracoval ako production assistant. Lietal som s dronom nad hlavou Majka Spirita k letnému hitu VIBE. Pre DAMEho v skladbe BEZ NICH to boli opäť podobné zábery.
Ďalej patrí veľká vďaka aj Milanovi Lieskovskému, ktorý si ma všimol a pomohol mi postupom času sa zlepšovať a spoznávať najmä nočný klubový život. Popri dlhodobej spolupráci s Milanom si ma začali pomaly všímať ľudia a oslovovať ma. Tento rok som mal možnosť produkovať aftermovie pre festivaly, ako sú TOPFEST, VIBE, Edmania a mnoho ďaľších… Pohyboval som sa po boku najväčších svetových hviezd, ako sú Armin van Buuren, Rag’n’Bone Man, Bastille, Markus Schulz alebo Karel Gott. Keď sa jedná o spoločnosti, vypichol by som Poštovú banku, Nahodsa.sk, BFAM,…
Koľko trvá vytvoriť takéto video? Inšpiruješ sa aj nejakými ľudmi zo Slovenska či zo zahraničia?
Každá výroba videa je iná, či už sa jedná o klip, reklamu alebo o nejaké aftermovie. Vždy má klient inú predstavu o tom, čo by chcel vo finálnej verzii zobrazené. Iná réžia, iné podmienky na výrobu. Ťažko povedať, koľko trvá vytvoriť video, ale býva to väčšinou do 3 týždňov. Inšpirujem sa zväčsa zahraničnými autormi, ako sú Sam Kolder, Jordan Taylor Wright a mnohými ďaľšími. Ale vždy sa snažím zamerať na svoju tvorbu, aby bola zakaždým lepšia a hlavne originálnejšia.
POPPER MX TEAM | PROMO from David Nemec on Vimeo.
Máš vyslovene projekt alebo video, ktoré považuješ za svoj najväčší úspech?
Je toho viac, čo mi robí radosť, ale jeden z najviac vydarených projektov je práve čerstvý klip pre Celeste. Nebol som síce najdôležitejší člen tímu, ale niesol som zodpovednosť za určité veci, ktoré všetky do posledného detailu vyšli tak, ako mali, a to ma nesmierne teší. Musím poďakovať aj Samuellovi, že ma zobral do jeho tímu ľudí. Dovtedy som sa nezúčastnil na podobnej profesionálnejšej produkcii. Bola to super skúsenosť, kde som sa naučil nové veci, spoznal zaujímavých ľudí a opäť vyskúšal niečo nové.
Aký je tvoj názor na súčasnú Youtube scénu? Riešiš napríklad aj Vimeo?
Youtube beriem ako televíziu pre mladšiu generáciu, vidím to na sebe, že telku používam len na Xbox. Je pravda, že scéna na Youtube je v určitom smere presýtená. Väčšina sa venuje gamingu, vlogom, tagom… Na slovenskej a českej YT scéne chýba jednoznačne rozmanitosť. Ja používam Youtube len ako knižnicu mojich videií, ktoré odtiaľ poprípade vyzdieľam na Facebooku. Vimeo používam, ale iba na prepojenie s mojím webom. Videá na Vimeu nestrácajú až tak na kvalite ako pri Youtube. Čo sa týka marketingu, je určite lepší. Youtube má oveľa viac užívateľov, takže ak máš nejaký virál, určite ho zaves na Youtube!
Kam sa podľa teba uberá tvorba videí, aké sú súčasné trendy? Čo myslíš, že dnes funguje, no možno o pár rokov bude minulosťou?
Videá sú neustále kvalitnejšie, čo sa týka ich spracovania, tak autori videí posúvajú latku vyššie a vyššie. Ale za najväčší trend súčastnosti považujem VR videá. Sú nadčasové, nové a inovatívne. Tak ako všetko, aj VR videá budú o pár rokov minulosťou, ale to len preto, že opäť príde niečo novšie, lepšie… Teraz si ale nedovolím povedať, čo to presne bude.
Si predsa ešte veľmi mladý, no aké sú tvoje momentálne plány do budúcna? Chystáš aj nejaké vlastné projekty?
Mojich plánov do budúcna je viac. Nebudem ich zatiaľ prezrádzať, bude to určite zaujímavejšie, ak ľudia nebudú nič očakávať, o to viac sa prekvapia a videá si užijú viac. Rozrobené mám aj menšie projekty s rôznymi komerčnými značkami, do ktorých budeme zapájať aj ľudí na mojom instagramovom profile, takže ak nemáš ešte follow, určite by si to mal napraviť, aby som mohol zapojiť práve teba!