22. septembra 2017, 14:07

Kingsmani bavia aj v druhom diele. Síce neukazujú nič nové, no vynahradia vám to skvelé postavy, humor a úžasná akcia (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY KINGSMAN: THE GOLDEN CIRCLE

Nie, Matthew Vaughn skutočne nesklamal.

Matthew Vaughn dostal na starosť zabezpečiť filmový reštart pre sériu X-Men. Uspel skutočne nad naše očakávanie, keďže First Class bolo skvelé. Natočiť mal aj pokračovanie, no najprv chcel urobiť film s mladým Wolverinom a až potom to všetko kolosálne ukončiť v Days of Future Part. Ale keďže nemohol, išiel točiť iný komiks. Ukázalo sa, že urobil dobre. Kingsman: The Secret Service je jedným z najlepších filmov roka 2015 a my sme dúfali, že sa dočkáme sequelu. Ten aj prišiel, a to rovno so správou, že sa oň prekvapivo postará Matthew Vaughn. Ten totiž dovtedy odmietal pracovať na sequeloch. Vlastne ide o jeho prvé pokračovanie príbehu, v ktorom už niečo zanechal. A zdá sa, že ani nie posledné, keďže už pracuje na trojke. A čo to znamená pre nás? Nuž, to je značne protipólne.

Golden Circle nie je výnimkou z radu typických hollwyoodskych sequelov. Odstránilo z prvej časti všetko okrem kostry, tú si vzali so sebou a postupne na ňu začali modelovať nový film. Pribudli postavy nové, ale i staronové a dočkali sme sa aj návratu princeznej Tilde, s ktorou to dopadlo veľmi uspokojujúco (aspoň podľa mňa). Dej nás zavedie o rok neskôr po udalostiach jednotky, kedy je Valentine už dávno mŕtvy a Kingsman si užívajú pokojnejšie dni. Niečo však idylku naruší a nová záporáčka zničí celú agentúru. Prežije len hŕstka, ktorá sa následne má spojiť so svojou americkou odnožou s názvom Statesman.

Tí miesto šitia oblekov pália alkohol. Vedie ich Jeff Bridgess (Champagne), rolu Merlina zastupuje Halle Berry ako Ginger a čo sa agentov týka, predstavený nám je Whiskey (Pedro Pascal) a Tequila (Channing Tatum). Statesman príbehu neprekážali, práve naopak. Vždy, ked boli na scéne, divák to výrazne pocítil. Je teda škoda, že sme nevideli viac od Channinga. Na druhej strane, Bridgessova postava mi veľmi nesadla, rovnako ako to, čo si Vaughn dovolil robiť s Eltonom. Miestami to bolo vtipné, no inokedy to pôsobilo ako sebecké hrátky režiséra s obľúbeným spevákom, do ktorých mu nik nesmel kecať.

Všetci sú ale v jednom súdržní. Na obzore sa objavil nový nepriateľov. Ide o slečnu Poppy, jednu z najbohatších ľudí na planéte, aj keď o tom skoro nik nevie. Vládne drogovému obchodu a rozhodla sa, že sa už viac nebude skrývať. A tak urobí niečo, čím chce autority prinútiť legalizovať všetky druhy drog, aby sa tak voľne mohla prechádzať po celom svete a začleniť sa do spoločnosti. Čo sa stane, ak prezident odmietne? To si viete domyslieť sami, nakoniec, Eggsy musí zase raz zachraňovať svet. A robí tak spoločne s pôvodným Galahadom, Colinom Firthom. Tá pravá jazda totiž začína až s jeho príchodom na pľac. Síce je trochu iný, zmätený a zo začiatku neviete, či mu môžete veriť, ukáže sa, že bez neho by bol akýkoľvek film o Kingsmanoch o pár tried horší. Či už v akcii, dialógoch alebo celkovej atmosfére. Harry pomáha na každých frontoch, takže sa nevieme dočkať, až dostane v trojke oveľa viac priestoru.

Budeme ale dúfať, že ju neuvidíme tak skoro. Pokojne by som si počkal aj 6 rokov. Len nech si od tejto šialenej série Vaughn oddýchne, natočí si svojho Supermana a napíše perfektný tretí diel. Pri dvojke som mal totiž párkrát pocit, že nevládze, respektíve nemá dostatočne dobré nápady. Možno na storyboardy a celkovú réžiu potreboval viac času, v každom prípade, druhý diel v žiadnom prípade neprekonáva ten prvý čo sa štýlu, akcie či dialógov týka. Prakticky je tam toho všetkého viac, akurát to funguje menej. Keby Golden Circle premiéroval pred The Secret Agents, pravdepodobne by všetci išli v recenziách o minimálne bod vyššie. V tomto prípade sa však musíme pozerať na oba filmy a to, čo nové do žánru priniesli.

Zatiaľ čo jednotka ukázala svieže scény a poňatie akcie či interakcie postáv s neuveriteľne originálnym štýlom Matthewa Vaughna v celej jeho kráse, sequel na to dokázal len nadviazať. Neponúkol barovú scénu (stále sa neviem rozhodnúť, či to bolo úžasné alebo to absolútne nefungovalo tak, ako to režisér plánoval), neponúkol šialene zábavného a originálneho záporáka parodujúceho azda všetky klišé charakteristiky záporákov a v žiadnom prípade neponúkol nič také šokujúce, ako Harryho smrť či geniálnu kostolnú scénu. Akoby mal Vaughn málo nápadov, a tak sa rozhodol aspoň pár tých dobrých obaliť nekonečnými kecami a cestovaním. Z fleku si viem vybaviť minimálne tri väčšie scény, ktoré mali ostať na podlahe v strižni.

Na druhej strane, Vaughn prezradil, že natočil 3 hodiny a 40 minút materiálu, takže niekde vo Foxe majú v šuflíku hodinu a pol navyše. Režisér poznamenal, že ľudia mu nadávajú do debilov, keď vidia, čo sa rozhodol z filmu vyhodiť. Aj preto pevne verím v príchod režisérskej verzie. A to hlavne z dôvodu, že druhí Kingsmani ma aj napriek svojím nespochybniteľným chybám a nespokojnosti s tým, ako sa zachoval k niektorým postavám, neuveriteľne baví. Odmyslieť si musíte len tie logické nezrovnalosti a nereálny chod udalostí, ale na tie si asi musíme zvyknúť, keďže sa dej odohráva v tak trochu inom svete. Akcia je stále úžasná vo svojej vlastnej forme originálneho využitia okolitého prostredia a brilantnej práci s kamerou, no a pochváliť musíme aj slow-mo zábery. Presne takto sa robia, presne kvôli týmto účelom, tak snáď do kina zájde aj Zack Snyder. Síce si akciu užijeme výraznejšie len na začiatku a na konci, stojí to za to a určite nebudete sklamaní. Akurát toho mohlo byť viac. Všetci sme predsa čakali kostolnú scénu 2. Nahradil ju však perfektne natočený súboj troch účastníkov.

Soundtrack som až na finále veľmi nevnímal, takže naozaj slúži hlavne ako nenápadný sprievod filmom. Oveľa viac som si všímal skvelé herecké výkony, špičkovú prácu s kamerou a CGI, no a zabudnúť nemôžeme ani na humor. Párkrát sa v kine slušne pobavíte. Tú trojku od Vaugna chcem vidieť. Akurát by si na ňu mal zobrať viac času, prísť s čerstvými nápadmi a lepšie stráviť čas v strižni, pretože je očividné, že v nej ostali lepšie zábery a scény, než aké môžeme občas vidieť vo filme. Ohrnúť nos musíme aj nad záporáčkou Poppy, ktorá sa na Valentina nechytá ani zďaleka a absolútne vôbec tam nemusela byť, rovnako ako jej pravá ruka. Sofia Boutella bola proste inde. Čo sa samotnej Poppy týka, nuž, pre štúdio by bolo lacnejšie, keby nás s plánmi organizácie oboznámil ich komorník/upratovačka. Filmu by to absolútne vôbec neuškodilo a Fox by aspoň niečo ušetril.

Zhrnuté a podčiarknuté, na dvojku choďte hlavne v prípade, že sa vám páčila jednotka. Ak ste ju nevidei, budete prichádzať o značnú časť deja a vzťahov medzi postavami, no stále sa slušne pobavíte. Nesmiete však čakať to, čo nám dala a čo znamenala jednotka. Nefunguje tu totiž ani len záporák a jeho poskoci, Kingsman a Statesman to ale všetko vynahrádzajú svojou charizmou a pár vydarenými dialógmi. Vaughn zrejme tušil, že jednotku netopne. Prišla z čista jasna, nikto ju nečakal a už vôbec nikto nečakal, aká bude originálna, geniálna a zábavná. Dvojka je jej pravá kópia, ako v dobrom, tak v tom zlom. Je na vás, aký veľký problém to pre vás predstavuje. Ak by som mal byť prísnejší, udelím Eggsymu a spol. 7/10, no subjektívne by som si toho pol bodíka ešte prihodil. Jednoducho ten svet a postavy milujem. Možno by však bolo lepšie, keby si na istý čas oddýchla, pretože ak tretí diel dopadne rovnako, znova príde o pár bodov v hodnotení.

PS: Veľká škoda, že tá geniálna emotívna scéna bola tak extrémne hlúpučko skonštruovaná

0/10