Bitka v zrýchlení medzi Bugatti, Koenigseggom či Teslou ide dnešným dňom bokom.
Hovorilo sa o ňom dlho, písalo sa o ňom ešte viac a špekulácií bolo tiež viac než dosť. Práve prebiehajúci autosalón v New Yorku ale ukončil čakanie a my konečne spoznávame Dodge Challenger SRT Demon. Áno, nejde o žiadnu prevratnú novinku, nejde ani o novú generáciu, a ani facelift nie je to správne slovo. Aj napriek tomu si tento počin zaslúži skutočne mimoriadnu pozornosť. Američania totiž sťahujú veľké rúško tajomstva a svet spoznáva sériový automobil, ktorý hneď vo viacerých smeroch nemá obdoby! Dodge sa rozhodol svoj ikonický musle car osadiť vskutku ambicióznym dodatkom Demon, po prečítaní nasledujúcich riadkov ale pochopíte, že v tomto prípade idú akékoľvek marketingové hračky a hypovačky bokom. Jeho nová vrcholná verzia svojimi parametrami doslova a do písmena vyráža dych a jej označením americká značka nič nepreháňa. Ak automobilový svet poslednú dobu riešil to, ktoré auto je rýchlejšie, výkonnejšie či brutálnejšie, mená ako 918 Spyder, Chiron, GT-R Nismo, Model S či Regera idú týmto dňom úplne bokom. Prejdime ale k veci...
Ako sa očakávalo, najbrutálnejší Challenger všetkých čias prichádza hneď v troch výkonnostných rovinách. Štandardne má Demon 507 koní, špeciálny červený kľúč ale odomkne plných 819 koní, pričom ak dôjde k natankovaniu pretekárskeho, 100-oktánového benzínu, výkon poskočí na finálnych 852 koní! Samozrejme, sila pochádza z dobre známej 6,2-litrovej V8-čky HEMI s kompresorom z modelu Hellcat. Na rozdiel od neho však dostal, okrem iného, nové palivové čerpadlá a väčší, až 2,7-litrový kompresor, ktorý generuje plniaci tlak až 1 bar. Novinku následne technici osadili vylepšenou 8-stupňovou automatickou prevodovkou TorqueFlite 8HP90. Podľa informácií automobilky má zvládnuť extrémnu záťaž, keďže je schopná pracovať s podstatne vyššími otáčkami motora hlavne pri rozjazde. Okrem úprav pohonného agregátu došlo k značnému odľahčeniu - Challenger je o približne 95 kilogramov ľahší. V interiéri tak zabudnite na audiosystém, elektricky nastaviteľné riadenie, zdvojené tesnenie, vozidlo však prišlo aj o parkovacie senzory a sedadlá. Štandardne totiž dostanete len jedno, vodičovo. Za príplatok však môžete siahnuť aj po spolujazdcovom a za ďalší aj zadnou lavicou. Demon je zároveň aj citeľne rozšírený, o čom svedčia vystupujúce blatníky. Tie vo svojich útrobách ukrývajú špeciálne navrhnuté 18" disky a pneumaticky Nitto NTO5R 315 / 40. Ich úlohou je vydržať zátaž počas šprintov, čím došlo zároveň aj k zaručeniu trikrát väčšiemu trenia, než mal už i tak nekompromisný Hellcat. A výsledok?
Na pohľad sa tento Challenger veruže veľmi nelíši od jeho "bežných" vyhotovení, širší rozchod kolies, hŕstka pozmenených detailov, nových plakiet a podstatne väčšie pneumatiky ale naznačujú, že toto auto kope úplne inú ligu. Oficiálna tlačová správa hovorí nasledovné. Dodge Challenger SRT Demon dokáže akcelerovať na 60 mph, teda približne 97 km/h za neuveriteľný čas len 2,3 sekundy! To z neho robí vôbec najrýchlejšie sériovo vyrábané vozidlo planéty po stránke akcelerácie, to však zďaleka nie je všetko. Nové 4-kolesové monštrum s cestnou homologizáciou pri tejto akcelerácii vyvinie preťaženie až 1,8 g, pričom šprint na 1/4 míľe zvládne za 9,65 sekundy s koncovou rýchlosťou 225,3 km/h, čo je rovnako famózny a rekordný údaj medzi produkčnými automobilmi. Ani to ale nie je posledné slovo. Demon je jediným autom svojho druhu, ktoré sa dokáže pri onej akcelerácii "postaviť" na zadné kolesá, čoho dôkazom je už aj zápis v Guinessovej knihe rekordov za 89-centimetrov dlhé "wheelie" pri štarte. Ide tak o svetový rekord v jazde na dvoch kolesách pri šprinte v podaní sériovo vyrábaného automobilu. Otázkou zostáva, ako si poradí so zákrutami.
Demon je tak v istom slova zmysle pretekársky dragster v civilnom podaní. Súčasťou jeho výbavy je i fíčurka, ktorá dokáže zablokovať predné kolesá, čím môže dôjsť k riadenému páleniu a teda zahriatiu zadných pneumatík (obdobný systém má mimochodom aj nový Mustang). Dodge vám tento Challenger dodá hneď s dvojicou rezervných kolies, ich podstata ale tkvie niekde inde - okrem samotnej rezervy plnia účel vymeniteľných predných kolies, čiže ultra-úzke kolesá, ktoré sú pre dragstre povestné. V tomto momente ešte nevieme, koľko bude Dodge Challenger SRT Demon stáť, vieme však, že tento rok vznikne približne 3300 kusov. To nie je najmenej, na pomery amerických tradícii je ale jasné, že vypredané budú veľmi rýchlo.