Smrť číha aj na cestách.
Cesty na svete môžeme porovnávať z hľadiska mnohých rekordov a unikátov, ich bezpečnosť je však najkritickejšia.. To, že na cestách treba byť mimoriadne opatrný, nám často dokazujú aj slovenské cesty, za rok 2015 bolo u nás evidovaných vyše 13-tisíc dopravných nehôd, 274 z nich smrteľných. To je síce spomedzi ostatných európskych krajín jedno z menej lichotivých čísel, no niekde je to ešte horšie. Špecialistom sú krajiny južnej a východnej Ázie, kde dokáže podobné číslo zaviniť aj jedna cesta. Často je zdravotná pomoc vzdialená aj stovky kilometrov, jazdu ohrozujú padajúce kamene alebo ostré zákruty a niekedy nechýba ani hmla. Týmto cestám sa teda radšej vyhni.
Guoliang Tunnel
Tunel ústiaci do dedinky Guoliang je vstavaný do hory Taihang v severozápadnej časti Číny. Aj napriek tomu, že cesta na prvý pohľad pôsobí ako-tak kultivovane, v skutočnosti ju postavili ľudia z okolitých dedín, aby si skrátili cestu. Po tejto informácii už nebude žiadnym tajomstvom, že v oblasti bezpečnosti kombinácia tunelu a priesmyku zrovna nevyniká. To sa, bohužiaľ, prejavuje aj na počte úmrtí - ročne náročnej ceste podľahne takmer stovka ľudí, často nákladné autá, ktoré idú po ceste prvýkrát a nestihnú ubrzdiť pred náhle zjavenou ostrou zákrutou.
Cesty v Himalájach
Aj pri výlete do slovenských hôr musíme často čeliť nepríjemným serpentínam, prudkým stúpaniam a niekedy nás dokáže prekvapiť aj kvôli zlým poveternostným podmienkam neschodná cesta, no je jasné, že pri návšteve ázijských Himalájí sa treba pripraviť na úplne iný level. Okrem toho, že tieto cesty nebývajú veľmi často upravované, niekedy sa šplhajú do kopca aj niekoľko desiatok kilometrov, bez akéhokoľvek náznaku aspoň nejakej rovinky. Okrem snehu a prekrásneho prostredia ti cestu spríjemnia aj vraky áut, autobusov a iných dopravných prostriedkov, ktoré dostali šmyk a uviazli v snehu.
James Dalton Highway
V prostredí nádherných zasnežených hôr ostaneme, no tentokrát nazrieme do kútov očarujúcej Aljašky. Nimi sa kľukatí James Dalton Highway, nekonečne (teda 414 míľ) dlhá úzka cesta, populárna najmä pre kamióny. Často sa na nej tvoria niekoľko kilometrové rady a tí netrpezlivejší majú tendenciu predbiehať. Nanešťastie, okrem vodičov kamiónov sa na ceste rada vyskytuje aj veľmi hustá hmla, a tak často dochádza k čelným zrážkam. Cesta vedie stredom pustiny a v najhoršom prípade môže byť zdravotná pomoc vzdialená aj 180 kilometrov.
Tarako Gorge Road
Ak povieme, že na prekonanie len asi jednej míľe vzdušnou čiarou musíme ísť asi dvanásť míľ po ceste, je to až na neuverenie, no po pozretí obrázku je všetko jasné. Cesta blízko východného pobrežia Taiwanu sa doslova hadí cez nekonečnú dolinu a okrem poriadne ostrých a neprehľadných zákrut znepríjemňujú jazdu aj často padajúce kamene, zosuvy pôdy a bežný je aj prudký dážď. Cesta má už vyše tridsať rokov, odvtedy býva rekonštruovaná minimálne raz ročne, kvôli bezpečnosti je pridávaných množstvo tunelov, nechýbajú dokonca ani meter vysoké zvodidlá, no aj napriek tomu skončí mimo nepríjemných serpentín ročne asi dvesto vozidiel.
Cesta lesných víl
Táto krkolomná pakistanská... no nie sme si úplne istý, či je v poriadku nazvať toto cestou, je doslova nočnou morou každého vodiča. Ak si si práve pomyslel, veď neupravených ciest je na svete plno, prečo práve táto - odpoveď je jednoduchá. Po tejto totiž denne prejde asi dvesto áut - je totiž povinnou časťou, ak sa chceš dostať na jeden z himalájskych vrcholov, Nanga Parbat, alebo aspoň blízko k nemu. Na najužšom mieste je cesta široká asi dva a pol metra. Predstava oproti idúceho auta je desivá.
BR-116
Ak má diaľnica 4403 kilometrov a vedie vnútrozemím Brazílie, nie je to dobrý znak. Navyše je tiež prezývaná ako "Diaľnica smrti" a podmienky sú na nej doslova ako zo stredoveku. Môžeme ju rozdeliť na dve časti - tá civilizovanejšia sa tiahne väčšími mestami (ich stredmi, aké logické) a jazdu po nej sprevádzajú desiatky dopravných nehôd, často smrteľných. Druhá časť sa tiahne nebezpečným a osamelým vnútrozemím juhoamerickej Brazílie. Bežné je tu prepadávanie gangmi, únosy a používanie zbraní, akákoľvek pomoc v podobe sanitky alebo polície je však v nedohľadne. V roku 2015 zomrelo na Diaľnici smrti približne 1200 ľudí.
Halsema Highway
Cesta ako z obrázku, alebo minimálne aspoň z desiatky filmov a kníh. Jedna z najznámejších ciest na svete sa nachádza na Filipínach, na ostrove Luzón a vznikla v roku 1922, vtedy ešte ako cesta pre chodcov. Ešte pred pár rokmi na ceste denne prestávalo biť aj rekordných sedem srdcí, dnes je však cesta v tak dobrom stave, ako sa na tak umiestnenú cestu len dá. V kritických miestach je kvôli šmyku umiestnený drsný povrch, skaly, z ktorých bežne padali kamene, sú už zasietené a na oboch koncoch cesty stoja pripravené záchranné zložky, a tak je jediným možným nepriateľom len hustá hmla, aj tú má však vyriešiť osvetlenie na zvodidlách.
Cestou smrti sa môžeme "pochváliť" aj na Slovensku, nachádza sa medzi Trenčínom a Prievidzou. Cesta má asi 60 kilometrov a paradoxne, najviac nehôd sa stáva na rovných úsekoch. Cesta je totiž mimoriadne preťažená, denne ňou prejde asi 40 000 áut. Pominúc tejto výnimky vyhráva Bratislava na plnej čiare - za najväčším počtom úmrtí stojí obrovská (a pre nováčika fakt neprehľadná) križovatka na konci Prístavného mostu. Na druhú stranu, najviac nehôd vzniká na tejto križovatke na Račianskej ulici. Ostražitý teda treba byť naozaj všade.