Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
22. júla 2016, 13:19
Čas čítania 0:00
Matúš Majer

Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne

TECH MHD
Uložiť Uložené

Alebo ako vyzerá budúcnosť autobusovej dopravy.

Poslednou dobou sa automobilky predháňajú v predvádzaní autonómnych technológií. Svoje esá z rukávu vytiahli napríklad Tesla, Audi či Mercedes. No iba ten posledný z menovaných sa púšťa aj do niečoho väčšieho. Autonómne technológie totiž aplikuje aj na nákladné vozidlá a najnovšie, aj na autobusy.

Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler

Obrovské mestá, s nimi prichádzajúce veľké dopravné zápchy, ktoré ústia do poškodzovania životného prostredia - toto všetko sú horúce témy, ktoré treba riešiť. Z toho titulu začali firmy Daimler a Mercedes-Benz ešte viac spolupracovať a prišli s prvým riešením. Predstavili rad autobusov Mercedes-Benz Future Bus, ktoré navrhujú používať ako individuálne koordinovaný dopravný systém. Poloautomatický autobus je vybavený funkciou CityPilot - systémom autonómneho riadenia, ktorý dokáže fungovať aj v bežnej mestskej premávke. Dokázať prejsť hustou premávkou na autobuse sa konkurencia zatiaľ neodvážila - autobus budúcnosti získal toto prvenstvo na 20 kilometrov dlhej trase pri Amsterdame. Predvedením tohto kúsku Daimler jasne vyjadruje svoje predstavy o mestskom autobuse zajtrajška.

Technológia CityPilot v Mercedes-Benz Future Bus vychádza z podobného princípu, aký bol použitý v systéme Highway Pilot, v inteligentnom kamióne Mercedes-Benz Actros, ktorý firmy predstavili pred dvomi rokmi. CityPilot však prešiel poriadnym rebootom, dokáže rozpoznať semafory, komunikovať s nimi, a tak bezpečne prekonávať svetelne regulované uzly. Samozrejmosťou je rozpoznávanie prekážok, najmä chodcov na ceste. Autobus bez problémov zahne k zastávke, kde systém dozrie pomocou fotobuniek na bezpečný nástup. V neposlednom rade bol vyriešený jeden z väčších zádrheľov - autobusu nerobí žiaden problém ani nadbehnutie si pri ostrom odbáčaní a dokonca ani jazda v tuneli.

Cestu skenuje až jedenásť kamier, radary na krátku či dlhú vzdialenosť pozorne sledujú bezpečný odstup a nechýba ani GPS. Zásluhou nesmiernej fúzie dát o sebe autobus vie na presnosť niekoľkých centimetrov. A čo je najlepšie - všetko to funguje v praxi. Spomínaná 20-kilometrová trasa rozhodne nepatrila k najľahším. Nechýbali strmé kopce, ostré zákruty, veľké množstvo zastávok a ani tunely. Autobus má hladký a plynulý chod, čo prispieva ku komfortu cestujúcich. Kedže väčšinu funkcií má pod palcom CityPilot, zmenšená je aj záťaž na vodiča, ktorý v podstate iba dozerá; v prípade nutnosti však dokáže okamžite prebrať kontrolu nad vozidlom.

Autobus je dlhý dvanásť metrov a je sólo (tzn. že nie je kĺbový). Konštrukčne vychádza z najpredávanejšieho autobusu na svete - Mercedes-Benz Citaro, ktorý jazdí v Nitre a jeden kus aj v Bratislave. Dizajnovo je však posunutý na nový level - zodpovední zrejme mysleli na všetko, a tak je vzhľad ladený upokojujúco - máme možnosť vidieť čiary harmonických farieb a množstvo príjemných asymetrických tvarov. Interiér čerpá inšpiráciu - a teraz pozor - z námestí a parkov. Podľa toho je ladený aj strop. Osvetlenie stromu má pripomínať baldachýn z listia. Miesta na sedenie sú delené do troch zón - sedadlá Designer sú vždy rozmiestnené popri stenách s mäkkými vankúšikmi na sedenie. Okrem do dokonalosti dotiahnutých bežných vecí majú cestujúcich prekvapiť aj vychytávky, ako napríklad bezdrôtové nabíjanie mobilov. Neoddeliteľnou súčasťou je aj kabína vodiča, v tomto vozidle však skôr kokpit s veľkou obrazovkou s farebným informačným systémom plným výstrah a oznamov o stave vozidla či premávky.

Mercedes-Benz Future Bus budeme mať možnosť čoskoro vidieť aj v bežnej premávke s cestujúcimi. Denne sa bude vydávať z mesta Haarlem na amsterdamské letisko Schiphol. Autobus je podľa slov výrobcov pripravený aj na konkrétnu trasu linky - v tomto prípade má na otvorenej ceste maximálku 70 km/h a prispôsobený bol aj jazdnej dobe. Nedokážeme povedať nič iné, ako to, že budúcnosť MHD sa už koná. Mercedes-Benz Future Bus s CityPilot je toho jasným dôkazom. Daimler Buses a Mercedes-Benz vyvinuli nový význam slov bezpečnosť, rýchlosť a úspornosť. Zajtrajšok je pre autobusovú dopravu už dnes.

Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Mercedes predstavuje autobus zajtrajška: Nový míľnik na ceste k autonómnej autobusovej doprave vyzerá úchvatne
Zdroj: Mercedes/Daimler
Anketa:
Ak by takýto autobus jazdil aj v tvojom meste, cestoval/a by si MHD?
MHD využívam aj teraz.
Ak by to bolo rýchlejšie a pohodlnejšie ako auto...
Zvážil/a by som to...
Nie.
MHD využívam aj teraz.
50 %
504 Hlasov
Ak by to bolo rýchlejšie a pohodlnejšie ako auto...
20 %
204 Hlasov
Zvážil/a by som to...
14 %
146 Hlasov
Nie.
16 %
162 Hlasov
Domov
Zdieľať
Diskusia