Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
30. júna 2014 o 16:44
Čas čítania 0:00
Martin Mičuda

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

TECH MERCEDES-BENZ RENAULT
Uložiť Uložené

Pozri si zoznam zostavený podľa vzájomných odlišností, nekonvenčnosti, netradičnosti a teda konečnej zaujímavosti jednotlivých palubných dosiek na trhu.

Automobilový priemysel napreduje neskutočnou rýchlosťou a aj v tomto odvetví prichádzame do kontaktu s najnovšími technológiami, či novými dizajnovými riešeniami, ktoré sa posúvajú nezastaviteľnou rýchlosťou vpred. Súčasne automobily rozdeľujeme do kategórii podľa rôznych kritérií a zákazník si tak môže vybrať s naozaj neskutočne veľkej ponuky. Zoznam hlavných atribútov, ktoré potenciálny záujemca rieši pri kúpe nového vozidla samozrejme otvára cena, ktorú následne dopĺňa možnosť vyberú z viacerých typov a kategórii vozidiel, rozličných pohonov a v neposlednom rade to je práve celkový vzhľad, teda exteriér, ale vnútorné pohodlie, teda interiér. A práve posledný menovaný faktor je oblasťou, ktorému sa venujem tentokrát. Aby som však pomerne širokým pojem akým je samotný interiér viac skonkrétnil, zameral som sa predovšetkým na priestor pred prednými pasažiermi, teda na palubné dosky súčasných modelov.

Ešte pred tým, ako prejdete k samotnému 10-pložkovému zoznamu si poďme ozrejmiť pár dôležitých detailov. Vybrať v dnešnej dobe z danej, doslova nekonečnej palety modelov desať najkrajších interiérov, s ktorými by súhlasila aspoň polovica z vás, je asi naozaj nemožné, preto som o takomto rebríčku ani neuvažoval (i keď niekoľko tipov samozrejme mám). Prednosť som preto dal desiatke palubných dosiek, ktoré rozhodne patria momentálne k tým najzaujímavejším na trhu. Daný zoznam som zostavil podľa vzájomných odlišností, nekonvenčnosti, netradičnosti a teda konečnej zaujímavosti jednotlivých palubných dosiek a nie podla ich krásy. Doplním ešte, že sa nejedná o rebríček, ale náhodne usporiadaný zoznam. Tu je môj výber.


Renault Espace

Znie to možno až neuveriteľne, ale európsky trendsetter v kategórii veľkých MPV, Renault Espace, je v aktuálnej, štvrtej generácii na trhu už od roku 2002. Za dlhých 12 rokov sa vystriedalo viacero faceliftov, momentálne je na scéne už v poradí štvrtý, výrazné zmeny sa však nekonali a nebolo tomu inak ani v interiéri. Ten otvára tento zoznam, nakoľko jeho usporiadaním predných partií sa rozhodne k tým najzaujímavejším zaraďuje. Rozmerný A-stĺpik, respektíve jeho veľkolepé presklenie spolu s nekonečne dlhým čelným oknom zabezpečilo to, že pred prednou posádkou sa nachádza palubná doska nevídaných rozmerov. Keď sa v roku 2002 objavil palubný počítač s budíkmi v strede celej plochy, predstavovalo to niečo netradičné a obecenstvo to prijalo so zmiešanými pocitmi. Do dnešného dňa sa však jedná o jedno z mála vozidiel, ktoré si toto usporiadanie stále ponechalo. Nemôžeme sa však tomu čudovať, keďže iné automobily nepatrili práve do kategórie rozmerných rodinných MPV, kde toto rozloženie nevyzeralo najhoršie a ich stredový panel pôsobil podstatne horšie, ako je to v prípade tejto cestnej lode. Všetky potrebné ovládače a buttony sa presťahovali do dverí, dokonca aj ovládanie klimatizácie, vrátane jej displejov. V strede sa tak ocitlo obrovské prázdne miesto, ktoré vypĺňajú naozaj rozmerné odkladacie skrinky, v ktorých útrobách sa, okrem iného, dokonca skrýva aj rádio. Pýchou Francúzov v tomto prípade je aj systém Renault Card, ktorý nahradil klasický štartovací kľúč malou kartičkou, ktorú dokonca stačí mať pri naštartovaní len pri sebe a netreba ju nikde vkladať. 

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Peugeot 308

To by neboli asi ani Francúzi, keby opäť neprišli s niečím netradičným a novým. Áno, musíte uznať, že ich najnovšie automobilové počiny s levom v znaku sa minimálne po stránke exteriéru zlepšili, no jedným z hlavných terčov kritiky je práve prístrojový štít vodiča, ktorému sa teraz venujem. Vďaka jeho dizajnu a rozloženiu do tohto zoznamu 308-čka jednoznačne patrí, to sa musí nechať. S praktickosťou to je však už horšie. Po vzore menšieho modelu 208 sa totižto prístrojová doska s budíkmi posunula vyššie a zároveň volant výrazne nižšie. Tým pádom sa na budíky nepozeráme cez veniec volantu, ale ponad neho. Z prvých fotografií to vyzeralo tak, že riešenie to zaujímavé určite je a jedná sa len o silu zvyku. Veci sa však majú tak, že nie každá osoba je schopná si nájsť za týmto volantom ideálnu polohu. Ako ukázali viaceré testy (posed som si vyskúšal aj ja a musím teda s nimi len súhlasiť) vo viacerých prípadoch si vodič ťažko nájde optimálnu a vyhovujúcu polohu. Dôvod je prostý. Kompetentní síce naozaj výrazne zmenšili obvod volantu, vďaka čomu vznikol pri jazde netradičný pocit, volant je však buď neprirodzene nízko medzi kolenami, alebo bráni vo výhľade na prístroje, čím sú jednotlivé údaje na budíkoch neprehľadné. Aj v tomto prípade teda platí, že je zbytočne experimentovať tam, kde to nie je treba a kde to ľudia nechcú. Rovnako netradičný je aj otáčkomer, ktorého stupnica začína z druhej strany, čo miestami mätie vodiča. Po celkovej stránke je však zvyšok pracovnej dosky predných pasažierov naozaj kvalitný a prehľadný. Návrhári vsadili na rozmerný dotykový displej, ktorý nahradil väčšinu tlačidiel a ovládačov, čím sa podstatne zlepšila ergonómia a tým pôsobí interiér naozaj prehľadne a v neposlednom rade zaujímavo.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Mini Cooper

Aj najnovšia generácia kultového mini auta, ktoré už vlastne rozmerovo mini ani nie je, disponuje naozaj netradičným a zaujímavým interiérom. Palubnej doske opäť dominujú okrúhle tvary, či už ide o jednotlivé ovládače, budíky, výduchy ventilácie, displeje či jednotlivé detaily. Pred vodičom sa už tradične nachádza len malý, decentný budík zobrazujúci aktuálnu rýchlosť, otáčkomer a pár informácii navyše. Všetka pozornosť sa však sústreďuje na stredový panel, kde sa nachádza na dané rozmery vozidla, naozaj rozmerný, podsvietený LED kruh. V ňom nájdeme pomerne veľký displej multimediálneho systému In-Car-Infotainment od MINI Connected. Ten ponúka dokonca slot na SIM-kartu, čím následne umožňuje volať, respektíve sa pripojiť na sociálne siete, ako je Facebook či Twitter alebo do množstva nových a v dnešnej dobe veľmi populárnych aplikácii.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

BMW i3

Tému elektromobilovej revolúcie pri i3-ke otvárať teraz nebudem, podstatou je v tomto prípade interiér. Ten je spolu s i8-čkou (jej interiér mi príde klasickejší) pojatí v rovnakom duchu ako tomu je v prípade pohonu, teda nekonvenčný a futuristický. V prvom rade treba určite vypichnúť použité materiály, ktoré idú ruka v ruke s charakterom vozidla, keďže sú vo väčšine recyklovaného pôvodu. Priestor pod čelným oknom tvorí zrecyklovaný plast, ktorý je následne farebne a tvarovo skombinovaný do elegantne tvarovaných horizontálnych línii. Aj napriek tomu, že ako celok pôsobí palubná doska pomerne netradične a čisto, jednotlivé prvky a detaily sa nezaprú a na druhý pohľad zistíme, že ide o bavorák. Stredový displej multimediálneho systému poznáme z viacerých súčasných modelov, obrazovka pred vodičom je však úplne nová a nahradzuje staré známe, osvedčené ručičkové budíky. Istú pozornosť si určite zaslúži farebné prevedenie volantu, či prázdne miesto medzi nohami predných pasažierov, kde sa nenachádza tradičná stredová konzola, alebo ak chcete, stredový tunel. Suma sumárov, všetko pôsobí veľmi jednoducho a prehľadne, no rovnako ako pri všetkých vozidlách, aj tu je dôležité, akú farebnú kombináciu jednotlivých častí si zvolíte, respektíve priplatíte. Osobne som videl kompletne tmavé prevedenie, ktoré pôsobí podstatne lacnejším a strohším dojmom, než na obrázku nižšie.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Tesla Model S

A pri elektromobiloch ešte zostaneme, i keď oba spomenuté exempláre nemôžeme postaviť ani na jedno parkovisko, nie to ich porovnávať. Tesla predstavuje obrovský pokrok vo všetkým smeroch, keďže prichádza s niečím novým a to platí aj v interiéri. Veľmi jednoduchá prístrojová doska sa opäť nesie v duchu budúcnosti, oproti i3-ke však v skutočnosti jemne zaostáva v kvalite spracovania a v celkovom dojme, nakoľko v tomto prípade sme svedkami viacerých prázdnych miest a detailov, ktoré minimálne na pohľad vyzerajú lacno. Minimalistický dizajn plný inovácií ale dopĺňajú najmodernejšie technológie, ktoré sú tu reprezentované v naozaj veľkým rozmeroch. Reč je najmä o stredovom paneli, kde tróni nepriehľadnuteľný 17-palcový (!) dotykový displej nahrádzajúci všetky tradičné ovládače a tlačidla. Vďaka spolupráci s takým gigantom ako je Apple, je možné veľmi jednoducho a intuitívne len vďaka dotykom a gestami ovládať, meniť a nastavovať prakticky všetko, čo súvisí s prevádzkou vozidla. Od nastavenia klimatizácie, ovládanie rádia, prácou s mapami, cez informácie o stave batérii, dojazde, spotrebe, ale aj sťahovanie strešného okna, až po zmenu svetlej výšky vozidla, citlivosti a tuhosti volantu, či zmeny správania plynového pedálu a možnosti zmeny profilov úspory, respektíve rekuperácie energie.

Čerešničkou na torte je, okrem iného, bezplatný a neobmedzený internet navždy a to aj na Slovensku! Ďalší, už o čosi menší displej sa nachádza v štíte pred vodičom, ktorý rovnako nahradil konečné budíky zobrazujúce všetky potrebné informácie počas jazdy. Samozrejme, niečo má aj svoje muchy. Tradičné ovládače sú vždy po ruke, preto ich je jednoduché a rýchle použiť, v prípade dotykového displeja je však nutné niekedy viacero preklikávaní, je to však samozrejme o zvyku. Spomeniem ešte aj páčky pod volantom, ktoré vrátane ovládačov na sťahovanie okien vo dverách pochádzajú z Mercedesu, či miesto medzi prednými sedadlami, ktoré je asi až moc prázdne a veľmi lacno vyzerajúce, keďže hovoríme o automobile s cenovkou od cca 55-tisíc €. Pochvalu si však ako celok rozhodne zaslúži a osobne som presvedčený, že titul jednej z najzaujímavejších palubných dosiek na trhu si Model S zaslúži.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!
 

Rolls-Royce Phantom

Exteriér, ako aj interiér britského Rolls-Roycu je kapitola sama o sebe, nakoľko veľkolepoaristokraticky pojatá dizajnová línia hovorí sama za seba. Myšlienkou značky bolo, že majiteľ sa má s radosťou nielen voziť ale aj sám riadiť svoj Phantom. Prednú časť zdobí mohutná prístrojová doska, ktorá odkazuje na tradície aristokratickej značky, podlieha však tým najmodernejším trendom. Za stredovými hodinami sa skrýva obrazovka multimediálneho systému. Volant je stelesnením klasiky, no i napriek tomu disponuje množstvom moderných ovládačov. Akonáhle vodič vyberie kľúčiky zo zapaľovania, ktoré je mimochodom na ľavej strane, volant sa odklopí a uľahčí tak vystupovanie. Medzi budíkmi sa nachádza indikátor výkonovej rezervy, ktorý ukazuje, na koľko percent využíva vodič potenciál motora. Celok zdobia veľkolepé drevené dekóry s nespočetným množstvom individualizácii, za ktoré si však samozrejme mastne priplatíte. Na výber je niekoľko desiatok kombinácií, verzií, doplnkov a balíkov, ktoré z každého exemplára robia niečo jedinečné.  

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Ferrari LaFerrari

Interiér, alebo skôr kokpit momentálnej pýchy talianskeho Ferrari, modelu LaFerrari, na vlastné oči uvidí naozaj len hŕstka vyvolených, keďže táto hybridná strela vznikne len v počte 499 kusov a to pri štartovacej cenovke až okolo 1,3-milióna €. Jeho vnútro, hlavne teda palubná doska sa však nesie vo veľmi jednoduchom štýle, čo je samozrejme pochopiteľné. Vo vozidle tohto typu je klimatizácia, dotykové displeje a iné serepetičky asi to posledné, čo by ste chceli počas rýchlej jazdy riešiť. Počet ovládačov sa preto radikálne zredukoval (aj kvôli váhe) a nájdeme tu naozaj len tie najnevyhnutnejšie veci. Zaujímavosťou je vyčnievajúci prvok zo stredového tunela, ktorého trojica ovládačov slúži na samotné štartovanie a zmenu režimu jazdy. Určite nemôžeme prehliadnuť ani výduchy ventilácie, ktoré svojím tvarom pripomínajú trubky, či volant, ktorý sa tvarom naozaj približuje štvorcu a v jeho hornej časti nájdeme indikátor radenia. Za ním sa nachádzajú naozaj rozmerné pádla meniace stupeň prevodovky, naopak zmizli klasické páčky ovládajúce svetlá, smerovky, stierače a podobne, keďže tieto funkcie si vodič nastavuje a mení priamo na volante. Medzi použitými materiálmi dominuje lakovaný karbón, Alcantara a koža. Spomeniem ešte fakt, že keďže sa jedná o vozidlo s neskutočnými rýchlostnými parametrami, ktoré pripomínajú a vlastne boli inšpirované z F1-ky, posed vodiča v kokpite je skoro zhodný s tým v monopostoch F1.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!
 

Lamborghini Aventador

Ako ste si asi mnohí z vás všimli, talianske Lamborghini si posledné roky ide cestou futuristickejšieho dizajnu, keďže najnovšie modely nesúce znak býka na kapote sa pýšia ostrými, hranatými a nadčasovými líniami, ktoré dodávajú ešte atraktívnejší a agresívnejší look. Svoje o tom môže povedať najmä vlajková loď značky, superšport Aventador, ktorý sa nesie v duchu nájdi čo najviac geometrických útvarov. Nie je tomu inak ani v interiéri nachádzajúcom sa v karbónovom monokoku, kde sa prístrojový štít vodiča svojím tvarom približuje tvarom nejednému kokpitu intergalaktických štíhačiek (rovnako ako v prípade modelu Reventon), ktoré si mal možnosť vidieť v nejednom sci-fi trháku. Vysoký stredný tunel obnáša množstvo rôzne tvarovaných tlačidiel, či start button, ktorý sa skrýva pod odklápajúcim sa krytom (opäť stíhačková feature). Čerešničkou na torte je moderný a naozaj rozmerný palubný TFT displej, kde si sám vodič môže zvoliť, čomu dá prednosť a teda či chce mať pred sebou veľký tachometer, alebo má dominovať skôr otáčkomer. V strede sa následne nachádza 7'' obrazovka, pomocou ktorej sa ovláda multimediálny systém HMI.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Pagani Huayra

Ani Pagani samozrejme v zozname chýbať nemôže, keďže interiéry tejto exkluzívnej značky patria naozaj k tým najzaujímavejším a najkontroverznejším na svete, a to či už hovoríme o legende s menom Zonda, alebo "novinke" Huayra, ktorej som dal prednosť. Nenapodobiteľná kombinácia svetlej kože, hliníkových a karbónových prvkov doplnená o pianový čierny lak hovorí za všetko. Celý prístrojový štít je vytvorený z jedného kusu hliníka, pričom celý navrhnutý dizajn má pripomínať švajčiarske hodinky. Za dolu zrezaným volantom sa nachádza multifunkčný displej, kde vodič nájde všetky potrebné parametre v naozaj nevídanom looku. Pravdou však je, že jednotlivé budíky sú miestami terčom jemnej kritiky, keďže skrz svetlého hliníka a bledého podkladu sú za slnečných podmienok zle čitateľné jednotlivé údaje a cifry. Hliník je však základným stavebným materiálom celého kokpitu. Rovnako z jedného kusu bol vyrobený aj stredový panel, kde je umiestnený rozmerný dotykový displej ovládajúci okrem iného aj audio a navigáciu. Stredová konzola a vlastne aj jednotlivé detaily interiéru majú pripomínať klapky klarinetu, preto pôsobí mierne krehkým dojmom, i keď sú vyrobené z pevného materiálu. Aby vodič dokázal skrotiť túto dvanásťvalcovú šelmu, celý čas by mal mať ruky pevne na volante a preto je na ňom umiestnené všetko, čo je nevyhnutné pre jazdu. Špeciálne by som vypichol riešenie riadiacej páky prevodovky, ktoré je doslova obnažená a narozdiel od ostatných vozidiel môžeme detailne vidieť celý jeho mechanizmus.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!
 

Mercedes-Benz triedy S

Čo by to bol za zoznam, keby ste tu nenašli interiér vlajkovej lode nemeckej automobilky Mercedes-Benz, triedy S. Ešte predtým než prišla najnovšia generácia (W222) na trh, automobilka prehlásila, že S-ko má byť najluxusnejším sedanom na svete. To, že to v Stuttgarte mysleli naozaj vážne, potvrdil nielen samotný exteriérový dizajn a technika limuzíny, ale aj jeho špičkový interiér, ktorý získal nejedno ocenenie a momentálne drží viacero titulov za jeho spracovanie, kvalitu a použité technológie. Horizontálne členená prístrojová doska sa nesie v duchu elegantných kriviek, ktoré podčiarkuje elegantné podsvietenie s pocitom ešte väčšieho luxusu. Najväčšia pozornosť sa však rozhodne orientuje na dvojicu nadčasových, prelomových a bezkonkurenčných displejov na trhu s uhlopriečkou až 307 mm. Vypichol by som predovšetkým ich naozaj veľké rozlíšenie a perfektnú grafiku (aj v ostatných triedach), keďže v dnešnej dobe drvivá väčšina automobilov síce má veľké displeje, ale neraz ich grafika a rozlíšenie korešponduje so šikovnými telefónmi spred 10 rokov! Prvá obrazovka nahradzuje klasické prístrojové budíky, druhá zas plní úlohu zobrazovania informácií multimediálneho systému Comand, ktorý je už mimochodom v piatej generácií. Hudobný systém má na starosť značka Burmester, pričom najvyššia verzia disponuje až výkonom 1500 W a sadou 24 reproduktorov s trojrozmerným zvukovým efektom. Na výber je z nekonečného množstva obkladov, dekorov, kože, doplnkov, farieb s následnej konfigurácii. Všetky ovládače sú pritom vyrobené z hliníka. Keďže článok je zameraný výhradne na prístrojový panel prednej posádky, zadné luxusné lóže už riešiť nejdem. Spomeniem však ešte, že ďalšou špecialitkou sú vyhrievané lakťové opierky alebo zabudovaný parfém, ktorý najprv vyčistí vzduch a následne osviežuje interiér.

10 najzaujímavejších automobilových palubných dosiek súčasnosti!

Vybrať v dnešnej dobe desiatku najzaujímavejších a tvarom najviac odlišných prístrojových dosiek je samozrejme pomerne obtiažne. Za zmienku preto určite stoja aj prístrojové štíti automobilov ako je Aston Martin, pomerne netradičné a futuristické interiéry majú momentálne aj vozidlá značky Ford, elegantné a vo viacerých smeroch rozhodne nekonvenčné detaily nájdeme aj v súčasných modeloch automobilky Volvo, či v luxusných Range Rover-och. V neposlednom rade netreba zabúdať ani na pomyselný chvost ponuky a teda stále aktuálne (30-ročné) modely značky Lada (Niva), ale aj na najškaredší interiér (a samozrejme aj exteriér) Fiatu Multipla.

Ktorá palubná doska ťa oslovila najviac? 

Domov
Zdieľať
Diskusia