Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
dnes 6. mája 2025 o 19:00
Čas čítania 12:09
Dominik Vetrák

AKO VZNIKLA SÁGA GTA? Hra sa podarila pre chybu v kóde a San Andreas dostalo ban pre sex

AKO VZNIKLA SÁGA GTA? Hra sa podarila pre chybu v kóde a San Andreas dostalo ban pre sex
Zdroj: Rockstar Games
TECH GTA V GTA VI
Uložiť Uložené
Citlivý obsah
Článok môže obsahovať:
  • produkty a služby určené pre osoby staršie ako 18 rokov
  • sex, nahotu a iný NSFW obsah
  • násilie, krv alebo obsah nevhodný pre citlivé povahy
mám nad 18 rokov (zobraziť obsah)
späť na hlavnú stránku Späť

GTA obviňovali z toho, že z detí v USA robí vrahov. Ako dokázala legendárna séria prežiť svoje brutálne kontroverzie, ako vznikla a prečo čakáme na GTA VI tak dlho?

William a Joshua Bucknerovci mali 14, respektíve 16 rokov, keď vzali otcovu pušku a začali strieľať z kopca na okoloidúce autá. Jedno z nich trafili tak nešťastne, že zabili 45-ročného Aarona Hamela a ťažko ranili 19-ročnú Kimberly Bede. Keď sa ich policajti spýtali, prečo to spravili, pokojne odpovedali, že ich k tomu inšpirovala videohra GTA III. Pre nich to bola len ďalšia splnená misia. 

Odporúčané
Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji 2. decembra 2021 o 12:30

„Drobnohľad médií bol vyčerpávajúci a nepríjemný. Necítili sme sa napadnutí pre obsah – bolo to spôsobené tým, že šlo o hru. Ak by to boli film či kniha, nikto by si to nevšimol.“  opísal tragickú situáciu šéf štúdia Rockstar Games Dan Houser v roku 2012. 

„Mission Passed, respect +“

To, čo nasledovalo, prevrátilo naruby celý herný a zábavný priemysel v USA. Tvorcovia populárnej série čelili 246-miliónovej žalobe a hrozilo, že GTA a jeho tvorcovia navždy skončia. Aj o tomto prípade písal spisovateľ David Kushner vo svojej knihe o histórii série GTA s názvom Jacked: The Outlaw Story of Grand Theft Auto, z ktorej sme čerpali väčšinu informácií. 

GTA Rockstar Games
Zdroj: Rockstar Games

Zatiaľ čo GTA V od štúdia Rockstar Games je azda najzárobkovejší produkt v histórii zábavného priemyslu, na začiatku čelili žalobám v hodnote stoviek miliónov dolárov a zaslúžili sa o zmenu zákonov. Štúdio však neuhlo a navždy zmenilo nielen herný priemysel. Ich zamestnanci posúvali hranice toho, čo sa môže a niekedy na to zase úplne kašľali. 

Odporúčané
Kedy vyjde GTA VI na PC a prečo Rockstar Games neohlásilo verziu pre Steam? Kedy vyjde GTA VI na PC a prečo Rockstar Games neohlásilo verziu pre Steam? 6. decembra 2023 o 16:30

Nezaujímal ich názor nikoho, kto s nimi nesúhlasil. Avšak, niekedy sa zmýlili, ako napríklad, keď nechtiac umožnili hráčom mať sex v hre GTA San Andreas vďaka slávnemu modu Coffe Mod. Malá technická chyba takmer zapríčinila koniec štúdia a koniec série Grand Theft Auto. Ako sa tam však chlapci a dievčatá zo škótskeho Dundee dostali?

Začiatky štúdia DMA Design nad obchodom s detskými potrebami.

Štúdio DMA Design v škótskom Dundee založil v roku 1988 vtedy len 22-ročný herný programátor David Jones. Prvé malé štúdio mali nad obchodom s hračkami. Postupne rástli a podarilo sa im vytvoriť desiatky hier, z ktorých najúspešnejšia bola séria Lemmings.

Po jej úspechu sa pustili do niečoho ambicióznejšieho. Bol to prototyp s názvom Race’n’Chase, v ktorom hráči hrali za policajtov. Hra však trochu nudila aj tvorcov a vydavateľské štúdio BMG Interactive ju chcelo zrušiť. Titul zachránila náhodná chyba v kóde, po ktorej začali byť policajti agresívni a ničiť všetko v hernom svete. Hra sa tak stala zábavnejšou a tvorcovia ju prerobili. Policajtov vymenili za gangstrov, a z hráčov spravili zločincov. Razom sa im tak otvorili nové možnosti.

Misie? My chceme jazdiť autom, strieľať a blázniť sa... a stáť na semaforoch

Pre hru vytvorili viacero misií v otvorenom svete moderného mesta, ale boli prekvapení, keď ju dali testerom. Tí sa rýchlo vykašľali na plnenie misií a radšej jazdili po meste a porušovali zákon.

Odporúčané
Všetko, čo vieme o GTA VI: tiktokeri, striptérky, moderné Vice City a zaľúbení latino hrdinovia ako Bonnie a Clyde Všetko, čo vieme o GTA VI: tiktokeri, striptérky, moderné Vice City a zaľúbení latino hrdinovia ako Bonnie a Clyde 5. decembra 2023 o 7:55

Tvorcov to utvrdilo v tom, že do hry musia vložiť viac voľnosti a hráčom nič nediktovať. A tak sa stalo, že zatiaľ čo jeden programátor stál poctivo na semaforoch, ďalší plnil misie a iný zase len bezcieľne jazdil a zabával sa. Jedno bolo isté: nikto nechcel byť limitovaný zákonom, a tak sa zrodilo Grand Theft Auto. 

Reportáž zo štúdia v roku 1996

Zatiaľ čo na modernom GTA VI robia tisícky ľudí, na tom prvom pracovalo len 10 vývojárov a pri tretej časti ich bolo stále len okolo 20. Viacero ľudí z vývoja jednotky nikdy predtým na hre nerobilo. Okolo roku 1995 totiž údajne do DMA Design prijímali úplne hocikoho vrátane ľudí, ktorí v živote pri počítači ani nesedeli. 

„Všetci sme sa však zhodli, že absolútne nikto nečakal, že GTA bude hit.“, priznal producent série Colin Macdonald v skvelom dokumente o začiatkoch štúdia DMA Design od NoClip.

Prvé GTA, ktoré hráči ovládali z pohľadu zhora, predalo počas prvého roka od vydania na PC (1997-1998) viac ako milión kusov. Z miliónovej investície sa stali 25-miliónové tržby. Väčší úspech hra zaznamenala až po príchode na PS1, hoci šlo o graficky horšiu verziu.  Predajom okrem iného pomohla aj kontroverzná reklamná kampaň. 

GTA Rockstar Games
Zdroj: Rockstar Games/Twitter/No Clip

Vývojári v rámci reklamnej kampane rozdávali fejkové drogy

Vytvárali ju priamo tvorcovia, ktorí si získali pozornosť médií tým, že o nej rozprávali v superlatívoch, alebo naopak, prezentovali akciu, brutalitu a zabíjanie. Dokonca si na kontroverznú PR kampaň najali experta. Následne im hru „zadarmo odpromoval“ každý, kto v nej videl niečo problematické. 

„Môžem si v obchode kúpiť automatickú pušku hneď vedľa cibule, ale nemôžem si kúpiť videohru?“. 

Fungovalo to, pretože ich médiá, rodičia a široká verejnosť lynčovali za to, že kazia morálku detí. Na najväčšom hernom veľtrhu E3 napríklad rozdávali fejkové drogy v rámci propagačnej kampane pre GTA. 

Odporúčané
Tvorcovia „slovenského GTA“ Vivat Slovakia: Dabing nás nestál veľa. Keby sme mali viac času, grafika a animácie by boli krajšie Tvorcovia „slovenského GTA“ Vivat Slovakia: Dabing nás nestál veľa. Keby sme mali viac času, grafika a animácie by boli krajšie 22. apríla 2024 o 8:51
Odporúčané
Chcel byť nový Bill Gates a prekonať World of Warcraft. Nemal však šajnu, ako sa robia hry, zbankrotoval a stratil 6 rokov života Chcel byť nový Bill Gates a prekonať World of Warcraft. Nemal však šajnu, ako sa robia hry, zbankrotoval a stratil 6 rokov života 31. januára 2022 o 16:30
Odporúčané
Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji Tvorcovia Doomu pred vydaním nespali a pracovali 30 hodín nonstop. Pri jeho vydaní padali servery a lámali sa rekordy v predaji 2. decembra 2021 o 12:30

„Kontroverzia pre nás nebola niečím, čomu by sme sa chceli vyhýbať. Bola to vec, ktorú sme uvítali. Poháňala hru a poháňala aj nás. Ak sa ľudia cítia nekomfortne, nie je to automaticky zlá vec. Umenie by malo provokovať.“, povedali o začiatkoch GTA bratia Sam a Dan Houserovci, ktorí sa stali „otcami série“. Vývojári sa cítili ako rockové hviezdy, a tak sa aj premenovali – z DMA Design na Rockstar Games.

Vývojársky tím GTA 1

Úspech prvého GTA automaticky znamenal pokračovanie. Ním ale tvorcovia trafili trochu vedľa. Chceli priniesť niečo nové, a tak hru zasadili do blízkej budúcnosti s väčším dôrazom na gangy, futuristické zbrane a celkom inú atmosféru, čo hráčom až tak nesadlo.

Potešila ich ale novinka v podobe rádiových staníc s hudbou. Tie vznikli náhodou, keď tvorcovia museli vyplniť miesto na CD-diskoch (boli oveľa väčšie, ako vtedajšie diskety), a tak do hry pridali hudbu.

GTA GTA GTA GTA
Zobraziť galériu
(10)

V Rockstar Games robili aj 14 hodín denne a raz aj 24 hodín vkuse

Vývojári na dvojke pracovali takmer nonstop od vydania prvej časti a po dokončení druhej vyhoreli. Nečudo, mali na to iba jediný rok, počas ktorého pracovali aj 14 hodín denne a šesť dní v týždni. Deň pred jej dokončením a odovzdaním CD do masovej výroby pracovali nonstop 24 hodín.  

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatného Mám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako spojili GTA s násilnými zabitiami a vraždami a koľko desiatok miliónov dolárov na tom Rockstar Games stratilo.
  • Ktorá iná kontroverzia takmer pochovala štúdio a sériu GTA, keď to nedokázali ani násilné zabitia spojené s hrami?
  • Prečo niektorí vývojári GTA prepadli depresiám a alkoholizmu a prečo niektorých vedenie zapisovalo pod čiaru a červenou farbou.
  • Aké šialené nadčasy robili celé roky a aké nekresťanské peniaze zaplatil Microsoft za to, aby GTA IV vyšlo aj na Xboxe.
  • Ako GTA nahnevalo Hillary Clintonovú, Arnolda Schwarzeneggera a po ktorej chybe šéf štúdia prikázal zamestnancom, aby nedvíhali telefóny, pretože ich čakalo peklo.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 144612 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: Mesačné členstvo Basic Multiklub vo Form Factory ZDARMA , 50 % zľava na týždňový jedálniček od EASYDIET alebo 1+1 pizza zdarma v Gatto Matto
Zobraziť všetky (26)
Domov
Zdieľať
Diskusia